Lease je eigen Dacia eenvoudig bij Autolease.nl
Automobile Dacia S.A., algemeen bekend als Dacia, is een Roemeense autofabrikant die zijn naam ontleent aan de historische regio die het huidige Roemenië vormt. Het bedrijf werd opgericht in 1966. In 1999, na 33 jaar, verkocht de Roemeense regering Dacia aan de Franse autofabrikant Groupe Renault, en werd het een merk van de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance.
 Het is het grootste bedrijf van Roemenië naar omzet[5] en de grootste exporteur, goed voor 8% van de totale export van het land in 2018.[6] In 2019 verkocht het bedrijf 736.654 personen- en bedrijfswagens.[7]
Vanaf januari 2021 werd het Dacia-bedrijf onderdeel van Renaults bedrijfsonderdeel Dacia-Lada.
2003 Dacia Solenza
Ondertussen werd verder gewerkt aan de andere Dacia-modellen. In september 1999 werd Dacia het derde merk van de Renaultgroep, met de bedoeling van Roemenië het centrum van de auto-ontwikkeling in Centraal- en Oost-Europa te maken, en de investeringen werden bijgevolg opgedreven. Het eerste teken daarvan kwam in 2000, met de introductie van de SupeRNova, een verbeterde versie van de Nova met motor en transmissie van Renault. De topversie had airconditioning, elektrische ramen en een cd-speler. De verkopen waren zeer goed, hoewel de gedateerdheid van het concept opviel. Dacia verkocht in 2002 53.000 voertuigen en heeft in Roemenië een marktaandeel van bijna 50 procent.
In 2003 verving een gerestylede versie de SupeRNova door de Dacia Solenza, met een nieuw interieur, de opties voor een airbag. Dit was echter slechts bedoeld als een lapmiddel om te voorzien in de behoefte aan een sedan vóór de introductie van de zo belangrijke Dacia Logan, en ook om de werknemers vertrouwd te maken met de eisen van de productie van een model dat aanvaardbaar was voor de West-Europese markten. De productie werd stopgezet in 2005.
Verkoop
Het merk Dacia wordt verkocht in de meeste West- en Oost-Europese landen, evenals in enkele Noord-Afrikaanse landen,[56] zoals Algerije, Tunesië en Marokko. De West-Europese export begon aan het eind van de jaren 1970, en kwam in 1978 op markten als België en Nederland.[57] De modellen zijn ook geproduceerd door Renault in zijn productievestigingen op andere continenten (in Rusland, Iran, India, Zuid-Afrika, Colombia en Brazilië) en verkocht onder zijn eigen merk of andere specifieke lokale merken (zoals Mahindra, Lada of Nissan bijvoorbeeld[citation needed]).
In 2012 verkocht Dacia in totaal 359.822 voertuigen, waarvan er ongeveer 230.000 naar West-Europa werden geëxporteerd, de meeste in Frankrijk en Duitsland. Naast de binnenlandse markt waren zijn andere belangrijke markten Algerije, Turkije, Italië en Spanje.[58]
Voor 2014 verkocht het bedrijf 511.465 voertuigen in 43 verschillende landen, waarmee het opnieuw een record brak en de drempel van 500.000 overschreed.[59] Op 6 mei 2014 produceerde de belangrijkste Dacia-fabriek Mioveni zijn vijf miljoenste auto, ongeveer de drie miljoenste auto sinds Renault het merk drijft.[60]
De 3,5 miljoenste Dacia-auto, sinds de heropleving van het merk Dacia tien jaar eerder, werd in november 2015 in het Verenigd Koninkrijk verkocht.[61]
In 2015 vestigde het bedrijf een nieuw verkooprecord, met een totaal van 550.920 op de markt gebrachte eenheden.[62]
De verkoop van Dacia-auto’s bedroeg in 2018 meer dan 700.000 eenheden (zeven procent meer dan in het jaar ervoor).[63]
Â