logo autolease
Wat Audi en Porsche te winnen hebben bij deelname aan de Formule 1?
Wat Audi en Porsche te winnen hebben bij deelname aan de Formule 1?

Wat Audi en Porsche te winnen hebben bij deelname aan de Formule 1?

mei 7, 2022


Ze konden ook honderden miljoenen dollars aan prijzengeld winnen. Ruwweg 47,5 procent van de F1-winst vormt het prijzengeld, dat vervolgens in twee categorieën wordt verdeeld: de helft gaat naar de F1 en zijn aandeelhouders; de helft gaat naar de teams, die het verdelen op basis van de eindstand voor het jaar.

“De sport in Noord-Amerika [is] onderbelicht, te weinig te gelde gemaakt, onder alles,” zei Greg Maffei, de president en CEO van Liberty Media, dat eigenaar is van F1. “Ik denk niet dat dat in een week wordt opgelost, maar ik denk dat het een interessante lange- termijn kans.”

Riskante gok op een marketinggoudmijn

Er zijn enkele risico’s verbonden aan deelname aan de F1, vooral voor Porsche, dat zijn merkimago bouwde op de moedige raceauto’s en rally’s van de jaren zestig, zeventig en tachtig. Voor de power brokers bij VW geldt nog steeds het oude gezegde “win on Sunday, sell on Monday”. (Auto’s die races winnen, geven consumenten een gunstig beeld van hun merken en zorgen ervoor dat mensen in de straatlegale neven en nichten van de winnende auto’s willen rijden.)

“We gaan ervan uit dat de Formule 1 in 2026 of 2028 het grootste autosportspektakel ter wereld zal zijn – zelfs meer dan vandaag – groter in China, groter in de Verenigde Staten”, zei Diess. “En daarmee ook het grootste marketingplatform voor premium voertuigen.”

Maar “winnen” is het operationele woord.

Voor Porsche, dat slechts af en toe gemengde resultaten behaalde in de Formule E en races, in minder bekende series zoals Le Mans, zou deelname aan de F1 maar een slechte prestatie mogelijk het imago van het meest winstgevende merk van de VW-groep schaden. Porsche heeft zijn allure gebouwd op de rug van een zeer succesvolle (niet-F1) racewagen, de 911. Als Porsche’s meest winstgevende voertuig, draagt ​​de 911 bij aan 11 procent van de Porsche-verkoop in volume, terwijl hij goed is voor ongeveer 30 procent van de inkomsten.

Aston Martin heeft dit seizoen bijvoorbeeld geleden omdat de coureurs achterin het peloton blijven eindigen. Hoewel het bedrijf ook andere tegenwind ondervindt, zoals een tegenvallende beursgang en het daaropvolgende karnen van het topmanagement, helpt het feit dat het Britse merk momenteel op de negende plaats staat van de 10 teams niet aan het moreel onder loyale fans, of nieuwe aanwinsten voor het merk. .

Op 4 mei benoemde Aston Martin Lagonda voormalig Ferrari-baas Amedeo Felisa tot topman. Felisa verving onmiddellijk Tobias Moers, die in 2020 bij het bedrijf kwam van het high-performance AMG-merk van Mercedes-Benz. Er doen al maanden geruchten de ronde dat Aston Martin-voorzitter Lawrence Stroll het raceteam van de autofabrikant wil verkopen.

Een bewezen record

Ferrari biedt de gouden standaard case study voor de kracht van F1. Het is al bijna tien jaar ’s werelds sterkste merk in alle categorieën, volgens het Annual Brand Ranking-rapport dat de scorekaart van meetwaarden voor marketinginvesteringen, stakeholder equity en bedrijfsprestaties in evenwicht brengt.

Ferrari bouwt iets meer dan 11.000 auto’s per jaar, maar handelt op een gigantische voetafdruk van loyaliteit, erfgoed en een winnende traditie die grotendeels wordt ondersteund door zijn langdurige betrokkenheid bij F1. Cumulatief zijn de Italiaanse supercarmaker en het raceteam meer dan $ 27 miljard waard.

“De belichaming van luxe, Ferrari wordt nog steeds over de hele wereld bewonderd en begeerd”, schreef David Haigh, de CEO van Brand Finance. “Het is geen wonder dat veel consumenten, die misschien nooit een Ferrari-auto hebben, een tas of een horloge willen met het steigerende paard.”

Het succes van Ferrari’s raceauto’s op het circuit in de jaren ’50 en ’60 bouwde de faam en reputatie op die de honger naar de eerste populaire straatauto’s van het merk aanwakkerden; zijn iconen van een miljoen dollar, zoals de F40, trokken nauwe parallellen met de raceauto’s van de jaren tachtig. De fans, bekend als Tifosi, zijn de meest beruchte kracht achter elk F1-team ter wereld. In 2017 beschreef een op de drie F1-fans zichzelf als Ferrari-supporters, volgens een F1-fanenquête in 2021.

Het voorbehoud is dat je op ’s werelds bekendste racecircuit moet winnen om populair te blijven – en het gevoel hebt dat je waar voor je geld krijgt van het budget van meer dan $ 145 miljoen dat nodig is om een ​​team te vormen.

In de jaren sinds 2017 viel Ferrari uit zijn competitieve racetempo en miste het de sterrenkracht van een coureur als Lewis Hamilton van Mercedes. Het is geen toeval dat vorig jaar slechts 18 procent – minder dan een op de vijf – van de racefans zichzelf nog steeds beschreef als aanhangers van het merk. (De verkoop van Ferrari-straatauto’s is desalniettemin gestegen.) Nauwe waarnemers zouden na dit jaar een stijging in populariteit kunnen waarnemen: Ferrari staat momenteel op de eerste plaats in het klassement van het constructeursteam.

Elektrisch verkopen in 2026

Er is ook de vraag hoe deelname aan een oude raceserie op fossiele brandstoffen zou kunnen helpen bij de verkoop van elektrische voertuigen, die Audi en Porsche hebben beloofd op grote schaal te verkopen. De merken hebben elke beweging zorgvuldig getimed. Een regelwijziging bepaalt dat in 2026 alle F1-raceauto’s nieuwe motoren zullen hebben die meer geëlektrificeerd zijn en op synthetische brandstof rijden.

De aanpassing egaliseert het speelveld voor alle merken die de serie willen betreden. Allen zullen motoren bouwen om aan de regelwijziging te voldoen.

“Je kunt de Formule 1 niet betreden tenzij er een technologievenster wordt geopend, wat betekent dat, om daar binnen te komen, een regel moet worden gewijzigd zodat iedereen opnieuw vanaf dezelfde plek begint”, zei Diess.

Het was onduidelijk of het eigendom van Rimac, een Kroatische batterijleverancier en autofabrikant, een rol zou kunnen spelen bij de stappen van Porsche om technologie voor zichzelf of anderen in de serie te ontwikkelen. Een woordvoerder van Porsche weigerde te zeggen of het maken van een F1-beweging betekent dat Porsche zich terugtrekt uit de Formule E.

Diess van zijn kant was directer: “Het is eigenlijk alleen de Formule 1 die telt”, zei Diess. “Als je aan autosport doet, moet je Formule 1 doen, want daar is de impact het grootst.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Wat Audi en Porsche te winnen hebben bij deelname aan de Formule 1?
Voorstel aanvragen
Wat Audi en Porsche te winnen hebben bij deelname aan de Formule 1?