logo autolease
Waarom F1 Sprint Races geen nieuw concept zijn
Waarom F1 Sprint Races geen nieuw concept zijn

Waarom F1 Sprint Races geen nieuw concept zijn

september 8, 2021


Het format van de F1-sprintrace van dit jaar heeft de regelmakers misschien in verwarring gebracht over wat ze de nieuwe stijl van de zaterdagcompetitie moeten noemen, maar een niet-kampioenschapsrace is niet zo baanbrekend als het op het eerste gezicht lijkt. Voor degenen die oud genoeg zijn om het zich te herinneren, is twee races per weekend niet iets geheel nieuws.

In de jaren zestig en zeventig kwamen F1-teams graag opdagen voor niet-kampioenschapsraces die vaak uit twee delen bestonden, en van alle ‘zinloze’ races overleefden die op Brands Hatch en Silverstone het langst en hadden ze de meeste prestige – zelfs als ze officieel zinloos waren.

Om die echo te herinneren, is hier een terugblik op enkele van de beste uit de gouden decennia van de sport.

1965 Race of Champions: de zeldzame fout van Clark

Een nieuwe traditie begon toen Brands Hatch-impresario John Webb een nieuwe niet-kampioenschap F1-race introduceerde, de Race of Champions. Het werd gehouden op 13 maart 1965 en markeerde een gordijn voor het Britse seizoen, met een mooi veld van Grand Prix-talent – van wie de beroemdste een enorme en al te verrassende knaller liet vallen.

Jim Clark begon aan wat zijn beste seizoen zou worden en won de eerste heat van 40 ronden, maar in de tweede liet hij zijn Lotus vallen in Bottom Bend onder druk van zijn vriend Dan Gurney. Daarna viel de Amerikaan drie ronden later uit toen de motor in zijn Brabham het begaf. En toen Gurney’s baas Jack Brabham zijn olie verloor, zorgde dat ervoor dat de tweede Lotus van Mike Spence een verrassende doorbraak behaalde. Zo ontstond een Race of Champions-traditie: out-of-the-blue winnaars werden een ding.

1970 International Trophy: Amon voor dat alles

Kiwi Chris Amon was een van de snelste Grand Prix-coureurs van zijn generatie, maar stond bekend om zijn pech en won slechts twee F1-races, die beide geen kampioenschap waren. De eerste was de Silverstone International Trophy in 1970 – en zelfs toen eindigde hij niet vooraan in de tweede manche.

Amon won de eerste, wat betekende dat hij in de tweede slechts 12 seconden van een zichtbaar hardwerkende Jackie Stewart moest houden om de trofee te winnen. De overwinning zette een opmerkelijke run voort door die eigenwijze parvenu in maart, mede opgericht door onder meer het jonge designgenie Robin Herd en de toekomstige FIA-president Max Mosley. Stewart had al gewonnen bij het debuut van de 701 bij de Race of Champions en ook bij de Spaanse GP, een week voor Silverstone. Drie overwinningen in de eerste vier F1-races van de constructeur, maar het was een valse dageraad. Maart heeft het nooit meer zo goed gehad.

Internationale trofee 1971: nog niet over de heuvel

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Terug naar boven

Over een feelgood resultaat gesproken. In 1971 speelde Graham Hill gewoon voor tijd, ondanks zijn glinsterende charisma dat hem hoog hield in de genegenheid van het publiek. Maar op Silverstone in de twee-heat Daily Express International Trophy, en op 42-jarige leeftijd, trotseerde Hill de nee-zeggers voor zijn eerste F1-overwinning sinds Monaco 1969 – en wat zijn laatste zou blijken te zijn in een F1-auto.

Opmerkelijk genoeg had hij nog een inspirerende Le Mans-overwinning in zich, voor Matra in ’72. Maar het zou pas in ’75, op 45-jarige leeftijd, zijn dat hij met tegenzin voorgoed stopte om zich te concentreren op teameigendom – tegen die tijd ver voorbij de laatste bestellingen. Het is tragisch dat hij in november, toen hij naar huis vloog van een test bij Paul Ricard, in de mist crashte bij een ongeval dat niet alleen zijn eigen leven opeiste, maar ook dat van vier andere teamleden, plus het opkomende jonge talent Tony Brise.

1973 Race of Champions: geen tweede Gethin

De Formule 5000 vulde grids toen F1-teams in het begin van de jaren zeventig hun interesse in niet-kampioenschapsraces begonnen te verliezen – maar niemand verwachtte dat een van de rommelende 5-liter racers de F1-elite zou verslaan. Maar Peter Gethin deed het, in een Chevron B24, om een ​​van de geweldige schokkende resultaten vast te leggen.

Een gigantische moordenaar dan? In werkelijkheid pleegden de reuzen zelfmoord toen een hoge mate van uitputting de beslissende factor werd bij Brands Hatch. In een race geleid door Jean-Pierre Beltoise (Firestone bandenvretende BRM), Ronnie Peterson (kapot differentieel, Lotus), Mike Hailwood (nare crash, Surtees) en Denny Hulme (falende koppeling, McLaren), bleef Gethin daar hangen, pakte plaatsen en raakte de voorkant met nog twee ronden te gaan. In ’71 was Gethin al de verrassende winnaar op het juiste moment en op de juiste plaats van de finish die het dichtst bij een Grand Prix ooit was, met een ademloze Monza-slipstreamer. Maar we zouden zeggen dat dit een grotere prestatie was.

Terug naar boven

1978 International Trophy: Jonge punkers rocken in de regen

“Het beste livedrama sinds Bill Grundy en The Sex Pistols.” Dat was een beschrijving van de doorweekte International Trophy uit 1978 op Silverstone, toen twee jonge F1-punkers een raket op het establishment staken.

De eerste startrij kwam niet eens in de rij, poleman Ronnie Peterson moest noodgedwongen starten vanuit de pitlane en Niki Lauda had er totaal geen last van na het wegschaatsen in de training. Hij werd voor het laatst gezien terwijl hij een piggy-back gaf door een maarschalk, met zijn Brabham aangesloten op wat leek op (en waarschijnlijk was) een omgeploegd veld.

Voor de rest haalden slechts vier van de 15 die daadwerkelijk aan de start kwamen de finish. En daar aan het einde was Keijo ‘Keke’ Rosberg, in alle opzichten een Theodore. Voor Keke, in zijn tweede F1-race, was dit nog maar het begin.

Wat de andere ‘jonge punk’ betreft, Derek Daly zou later naam maken met Tyrrells. Maar hij was magisch in een oud Hesketh in Silverstone – hij leidde zelfs totdat hij zich uiteindelijk bij de verzamelde massa’s voegde in het Woodcote-vanghekwerk.

1983 Race of Champions: Rosberg sluit een tijdperk af

De laatste (echte) Race of Champions en de laatste hedendaagse niet-kampioenschap F1-race. Tegen die tijd was de F1 in de greep van Bernie Ecclestone en werden ‘zinloze’ F1-races als precies dat beschouwd… Slechts 13 auto’s stonden in de rij voor de eerste Race of Champions sinds 1979, met een botsende test bij Paul Ricard die een afdoende afleiding bleek.

Terug naar boven

Er is een aangename symmetrie dat dezelfde kerel die de laatste F1 International Trophy op Silverstone won, ook de laatste Race of Champions zou moeten winnen. Inmiddels was Keke Rosberg een nieuwe wereldkampioen en trapte hij op een nette maar enorm kansloze Williams FW08C. Niet bij Brands, waar de Ferrari 126C2B met turbocompressor van René Arnoux zijn banden aan het koken was. De Amerikaanse F1-rookie Danny Sullivan, die rechtstreeks vanuit LA naar Tyrrell werd gevlogen voor Michele Alboreto, die door een wereldrace voor een sportwagen voor Lancia in de beker werd gehouden, stapte op. Dankzij de toekomstige Indy 500-winnaar eindigde een lang en illuster tijdperk in ieder geval met een behoorlijke schroot. Sullivan duwde Rosberg zo goed als hij kon, maar de sluwe Williams-coureur hield koeltjes zijn hoofd. De strijd van de Cosworth DFV’s, een aangename terugkeer op zich naar eenvoudiger tijden, was gedaan.

Zou de F1 de niet-kampioensraces missen in de jaren die volgden? Niet echt. Maar geharde Britse fans zouden dat doen, ondanks dat ze meestal nat of bevroren werden bij Brands en Silverstone. De moderne sprintrace brengt echo’s met zich mee – maar houd je adem niet in om de geschiedenis te herhalen.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Waarom F1 Sprint Races geen nieuw concept zijn
Voorstel aanvragen
Waarom F1 Sprint Races geen nieuw concept zijn