VW's Seat-merk loopt elektrische stadsauto mis
VW's Seat-merk loopt elektrische stadsauto mis

VW’s Seat-merk loopt elektrische stadsauto mis

september 10, 2021


Een Seat-model waarvan het lot aan een zijden draadje hangt, is de kleine Ibiza hatchback. Wanneer de Martorell-fabriek waar de Ibiza wordt gebouwd vanaf 2025 een hub wordt voor het bouwen van kleine EV’s, is het niet duidelijk wat er met de Ibiza gaat gebeuren.

“Uiteraard willen we het Seat Ibiza-segment elektrificeren met een kleine EV op basis van het VW-platform. Dat segment wordt vanaf 2025 geëlektrificeerd”, aldus Griffiths.

Auto’s met verbrandingsmotor zullen parallel worden verkocht zolang er vraag naar is”, voegde Griffiths eraan toe.

De Ibiza is momenteel Seat’s derde meest populaire model na de Leon compacte hatchback en de Arona kleine SUV, volgens JATO Dynamics.

De verkoop van de Ibiza in Europa bedroeg 43.230 tot en met juni, een stijging van 46 procent ten opzichte van de eerste helft van 2020.

Elke mogelijke uitfasering van Seat-modellen, hoe langzaam ook, zal Cupra onder druk zetten om de leemte op te vullen.

Maar nu al wint Cupra terrein tegen zijn broer of zus.

Van de compacte crossover Cupra Formentor zijn dit jaar tot dusver 35.000 exemplaren verkocht en was het populairste model van beide merken in Duitsland, de grootste markt van Seat.

“We zouden willen dat we meer konden leveren, maar het aanbod werd beperkt door het chiptekort,” zei Griffiths.

Vijftig procent van de verkochte Formentor-modellen waren plug-in hybrides, voegde hij eraan toe.

VW's Seat-merk loopt elektrische stadsauto mis
Voorstel aanvragen
VW’s Seat-merk loopt elektrische stadsauto mis