logo autolease
VW's China-plan met JAC leidt tot spanningen met andere partners, zegt het rapport
VW's China-plan met JAC leidt tot spanningen met andere partners, zegt het rapport

VW’s China-plan met JAC leidt tot spanningen met andere partners, zegt het rapport

september 13, 2021


PEKING – Volkswagen Group is in gesprek om de greep op een joint venture in China met JAC te versterken, wat spanningen veroorzaakt met de andere Chinese partners van de automaker, SAIC Motor en FAW, die vrezen dat ze buitenspel gezet kunnen worden, aldus bronnen die bekend zijn met de zaak. .

De Duitse autofabrikant verwierf in 2020 een meerderheidsbelang van 75 procent in een onderneming met het Chinese JAC nadat Peking de regels had versoepeld die buitenlandse bedrijven eerder hadden verboden meerderheidsbelangen in lokale autobedrijven te bezitten.

Volkswagen, dat vorig jaar de controle over een van JAC’s fabrieken in de oostelijke stad Hefei overnam, is nu in gesprek om een ​​andere te kopen als onderdeel van een grote uitbreiding van elektrische voertuigen, zeiden drie bronnen met kennis van de zaak.

Dat irriteerde SAIC en FAW, die willen dat de Duitse groep meer modellen inzet voor hun eigen ondernemingen, vertelden bronnen bij VW, de Chinese bedrijven en joint ventures aan Reuters.

De inzet is hoog. Het stimuleren van zijn meerderheidsbedrijf zou betekenen dat VW niet zoveel winst hoeft te delen met staatspartners en zijn EV-push kan versnellen zonder zoveel partneronderhandelingen op ’s werelds grootste automarkt.

Maar de Duitse groep kan zich geen verkeerde stap veroorloven, aangezien het nu ongeveer 40 procent van de omzet en de helft van zijn winst in China maakt – voornamelijk via zijn ondernemingen met SAIC en FAW.

Als teken van zijn ambities is VW van plan om honderden medewerkers uit Peking naar Hefei te verhuizen, volgens bronnen bij Volkswagen en een memo die door Reuters is gezien. Rondom de fabriek in Hefei worden biertuinen ingericht om een ​​Duitse sfeer te creëren voor haar medewerkers.

JAC-voorzitter Xiang Xingchu zei vorig jaar dat hij verwachtte dat de joint venture in 2025 200.000 tot 250.000 voertuigen zou maken en in 2029 van 350.000 tot 400.000.

VW vertelde Reuters dat de portefeuille van de onderneming niet rechtstreeks zou concurreren met die van zijn andere gezamenlijke activiteiten in China, maar eerder complementair zou zijn.

“De investering is een strategische beslissing voor de lange termijn, aangezien we verwachten dat de totale NEV-markt (nieuwe energievoertuigen) in China tegen 2030 zal groeien tot ongeveer 30 miljoen NEV’s”, zei het. Dat zou een stijging zijn van ongeveer 1,4 miljoen NEV’s vorig jaar.

FAW, JAC en SAIC weigerden commentaar te geven.

VW heeft een 50-50-vennootschap met SAIC en bezit 40 procent van zijn onderneming met FAW.

Los daarvan overweegt VW ook om lichte vrachtwagens in China te produceren, mogelijk in een vernieuwde JAC-vrachtwagenfabriek, aldus twee bronnen.

De bronnen waarschuwden dat VW geen beslissingen heeft genomen over deze plannen en dat ze aan verandering onderhevig zijn. De Duitse groep weigerde commentaar te geven.

Door de verkoop van zijn fabriek in Hefei zou JAC alleen nog personenauto’s maken onder het Sihao-merk in de nabijgelegen stad Anqing, zei een van de bronnen.

Het Chinese bedrijf, waarvan het moederconcern in handen is van Volkswagen en de lokale overheid, maakt nog steeds vrachtwagens en bestelwagens onder eigen merknaam.

Spanningen

VW is de meest succesvolle buitenlandse autofabrikant in China en verkocht daar vorig jaar ondanks de pandemie ongeveer 3,85 miljoen voertuigen. Dat is vergelijkbaar met de 2,9 miljoen voertuigen van General Motors en de 1,8 miljoen van Toyota.

“Het is eerlijk om te zeggen dat zonder VW de Chinese auto-industrie niet zou bestaan ​​zoals we die nu kennen en vice versa”, zeiden Bernstein-analisten in een recente onderzoeksnota.

“Geen enkele wereldwijde OEM (original equipment manufacturer) is groter in China en heeft de voordelen meer benut dan VW. China was (en blijft) de bron van ongeveer 50 procent van de inkomsten en kasstromen van VW.”

In de beginjaren hielp het in Shanghai gevestigde SAIC-Volkswagen Volkswagen op de markt te komen met de lokale productie van de Santana-sedan in 1985.

FAW-Volkswagen maakte van Audi het eerste lokaal geproduceerde premium automodel in China, kreeg opdrachten van de overheid en leidde de concurrentie met BMW en Daimler.

Op hun hoogtepunt vormden de Jetta en Citroën Fukang van Santana en FAW-VW – compacte sedans die samen bekend staan ​​als de ‘oude drie’ – in de jaren negentig een meerderheid van de Chinese automarkt.

SAIC-VW en FAW-VW zoeken nu de verzekering dat hun bedrijven er niet onder zullen lijden, aangezien VW ernaar streeft de investeringen in Hefei op te voeren, aldus vijf van de bronnen.

“We hebben een goede basis gelegd voor Volkswagen in China, zodat het ons in de toekomst niet in de steek kan laten”, zei een senior FAW-bron.

Spanningen tussen de partners zijn niet nieuw.

Volkswagen-CEO Herbert Diess maakte SAIC in 2019 woedend toen hij de media vertelde dat hij van plan was het belang in Chinese ondernemingen te vergroten.

SAIC antwoordde dat elke belangrijke beslissing met betrekking tot de joint venture besprekingen door beide partners vereiste en dat het “teleurgesteld” was dat Volkswagen zo’n belangrijk probleem zou aankondigen zonder ermee te coördineren.

De Chinese bedrijven vragen vaak om meer modellen om hun onderneming een boost te geven, en de onderhandelingen zijn niet altijd soepel verlopen.

SAIC zei in zowel 2018 als 2019 publiekelijk dat zijn CBG-fabriek elektrische Audi-auto’s zou maken. Volkswagen was toen echter niet volledig mee in het plan, aldus bronnen, al zijn er recentelijk tekenen van vooruitgang.

Een aanvraag door het Chinese ministerie van Industrie vorige maand toonde aan dat een elektrische Audi SUV, die qua grootte vergelijkbaar is met het ID6-elektrische zevenzitsmodel van Volkswagen, wachtte op goedkeuring door de regelgevende instanties.

Ondertussen heeft FAW bij Volkswagen aangedrongen op een zelfstandige elektrische onderneming waarin Audi een belang van 75 procent zou hebben en FAW 25 procent. Drie van de bronnen zeiden echter dat het project moeite had om de interne haalbaarheidsbeoordeling van Volkswagen door te komen.

“Twee oude partners blijven vragen om meer modellen die we niet kunnen bevredigen. Dit is martelend”, zei een senior Volkswagen-directeur.

Volkswagen heeft inmiddels meer dan 50 modellen in China. General Motors heeft er 60, waaronder veel kleine bestelwagenmodellen, en Toyota ongeveer 20.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

VW's China-plan met JAC leidt tot spanningen met andere partners, zegt het rapport
Voorstel aanvragen
VW’s China-plan met JAC leidt tot spanningen met andere partners, zegt het rapport