logo autolease
Voorstel voor een verbod op verbrandingsmotoren bekritiseerd door auto-lobbygroepen
Voorstel voor een verbod op verbrandingsmotoren bekritiseerd door auto-lobbygroepen

Voorstel voor een verbod op verbrandingsmotoren bekritiseerd door auto-lobbygroepen

juli 15, 2021


Autofabrikanten bekritiseerden het voorstel van de Europese Commissie om de verkoop van benzine- en dieselauto’s in het blok tegen het midden van het volgende decennium effectief te verbieden.

Het nieuwe klimaatpakket van de Commissie om de CO2-uitstoot van de planeet te verminderen, dat woensdag is aangekondigd, omvat een doelstelling om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die in het blok worden verkocht tegen 2035 tot nul terug te brengen. Het plan betekent dat het niet mogelijk zal zijn om nieuwe auto’s met verbrandingsmotor te verkopen in de EU vanaf die datum.

Het verbieden van één enkele technologie “is in dit stadium geen rationele weg vooruit”, aldus de ACEA-vereniging van Europese autofabrikanten.

“We dringen er bij alle EU-instellingen op aan om zich te concentreren op innovatie in plaats van een specifieke technologie verplicht te stellen of effectief te verbieden”, zei ACEA-voorzitter Oliver Zipse in een verklaring.

Zipse, de CEO van BMW Group, bekleedt momenteel het voorzitterschap van ACEA, dat rouleert onder de chief executives van de Europese autofabrikant.

Als onderdeel van het Fit for 55-pakket van de Commissie dat woensdag is aangekondigd, streven ambtenaren ook naar een reductie van 55 procent van de CO2-emissies tegen 2030 in vergelijking met 2021, waardoor een eerdere doelstelling van 37,5 procent reductie tegen het einde van het decennium wordt opgeheven.

Zipse zei dat het voorstel voor 2030 een enorme verdere toename van de marktvraag naar elektrische voertuigen in een kort tijdsbestek vereist.

“Zonder aanzienlijk verhoogde inspanningen van alle belanghebbenden – inclusief de lidstaten en alle betrokken sectoren – is het voorgestelde doel gewoon niet levensvatbaar”, zei hij.

De Duitse VDA-autovereniging bekritiseerde ook de uitfaseringsdatum van 2035 voor verbrandingsmotoren.

“Met de vlootgrenswaarde van nul gram gepland voor 2035, stelt de Europese Commissie in feite een verbod voor op interne verbrandingsmotoren – ook in hybrides”, zei VDA-voorzitter Hildegard Müller.

“Dit is anti-innovatie en het tegenovergestelde van openstaan ​​voor technologie. Het beperkt ook de keuzevrijheid van de consument”, zei Mueller in een verklaring.

De impact op de werkgelegenheid in deze sector zal aanzienlijk zijn, maar de Europese Commissie heeft geen inschatting gemaakt van de sociale gevolgen van haar plannen, aldus de VDA.

De Europese leveranciersvereniging, CLEPA, zei dat het verbod in 2035 “niet de meest effectieve of efficiënte manier is om klimaatneutraal transport te krijgen” in de EU.

“Misschien komen we er niet eens”, zegt secretaris-generaal van de vereniging, Sigrid de Vries, in een verklaring.

De Vries zei dat verbrandingsmotoren klimaatneutraal zijn wanneer ze op duurzame hernieuwbare brandstoffen rijden en batterij-elektrische voertuigen zijn klimaatneutraal wanneer ze worden opgeladen met hernieuwbare elektriciteit.

“De prioriteit moet hernieuwbare brandstoffen en elektriciteit zijn, niet een verbod op een technologie”, zei de Vries.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Voorstel voor een verbod op verbrandingsmotoren bekritiseerd door auto-lobbygroepen
Voorstel aanvragen
Voorstel voor een verbod op verbrandingsmotoren bekritiseerd door auto-lobbygroepen