logo autolease
Volvo onthult grote plannen om batterijen, infotainment en veiligheid te verbeteren
Volvo onthult grote plannen om batterijen, infotainment en veiligheid te verbeteren

Volvo onthult grote plannen om batterijen, infotainment en veiligheid te verbeteren

juli 1, 2021

Volvo streeft naar betere accu’s, bereidt de introductie van een besturingssysteem van het merk Volvo voor en blijft pionieren op het gebied van voertuigveiligheid.

Volvo streeft ernaar om tegen 2025 de helft van zijn verkoop uit EV’s te hebben met een overgang naar een line-up voor alleen EV’s in 2030, en de samenwerking met batterijmaker Northvolt zal cruciaal zijn voor deze ambities.

Een nieuw intern besturingssysteem, ontwikkeld in samenwerking met Google, zal de basis vormen voor een herziene infotainment-interface die is ontworpen om de afleiding van de bestuurder te beperken.

Volvo zal gegevens van de lidar- en radarsensoren van zijn voertuigen in realtime analyseren, zodat het snel over-the-air updates kan uitrollen die de autonome capaciteiten van zijn auto’s zullen vergroten.


Bij het uitrollen van de Concept Recharge vandaag, gebruikte Volvo zijn Tech Moment-evenement om plannen voor technologische vooruitgang in de komende jaren te onthullen. Het bedrijf richtte zich op een paar belangrijke gebieden: batterijproductie, rekenkracht, infotainment en natuurlijk veiligheid.

2022 Volvo C40 Recharge breidt Volvo’s EV-familie uit
Volvo wil dat elektrische voertuigen tegen 2025 50 procent van zijn omzet uitmaken en tegen 2030 een volledige EV-reeks, en heeft de werkzaamheden aan verbrandingsmotoren stopgezet. Volvo is een samenwerking aangegaan met de Zweedse batterijfabrikant Northvolt, die samenwerkt om de energiedichtheid tot 50 procent te verhogen ten opzichte van de huidige batterijen en de oplaadtijden tegen het midden van de jaren 2020 te halveren. Volvo en Northvolt streven ernaar om batterijen te produceren met alleen hernieuwbare energie en om zoveel mogelijk materiaal van oude batterijen te recyclen.
De volgende generatie Volvo EV’s zal ook bidirectioneel opladen bevatten, zodat huiseigenaren – in theorie tenminste – hun huis van stroom kunnen voorzien via de accu van hun auto tijdens perioden van piekvraag, wanneer elektriciteit duurder en vuiler kan zijn dan in de daluren. Dit is afhankelijk van de oplaadapparatuur van de eigenaar en het factureringsbeleid van het lokale nutsbedrijf. Op de lange termijn zet Volvo zich in voor verticale integratie voor de productie van elektrische voertuigen, in de hoop het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van batterijen, motoren en software in huis te halen.
De reputatie van Volvo is gebaseerd op zijn toewijding aan veiligheid, en het bedrijf benadrukte hoe autonome rijsystemen het aantal ongevallen zullen helpen verminderen. Lidar-sensoren, zoals die bovenop de Concept Recharge, zullen een aanvulling vormen op radar en traditionele camera’s om de precisie van het vermogen van de auto om de omgeving eromheen te visualiseren te verbeteren. Volvo zal – met toestemming van de eigenaren – de gegevens die door deze sensoren worden verzameld in realtime verwerken, zodat het sneller draadloze updates kan leveren en geleidelijk het niveau van autonoom rijden dat zijn auto’s kunnen verhogen. Volvo zei dat het zich erop richt om autonoom rijden zonder toezicht eerst naar snelwegen te brengen voordat het één voor één wordt uitgebreid naar verschillende geografische locaties wanneer de gegevens uit die gebieden beschikbaar komen.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Volvo onthult grote plannen om batterijen, infotainment en veiligheid te verbeteren
Voorstel aanvragen
Volvo onthult grote plannen om batterijen, infotainment en veiligheid te verbeteren