logo autolease
Vitesco zet koers naar beursgang met bijna 15 miljard euro aan bestellingen voor e-producten
Vitesco zet koers naar beursgang met bijna 15 miljard euro aan bestellingen voor e-producten

Vitesco zet koers naar beursgang met bijna 15 miljard euro aan bestellingen voor e-producten

september 15, 2021


Hoe zit het met het zelf maken van batterijen?

We hebben dat ongeveer twee jaar geleden grondig onderzocht en besloten dat dit niet onze wereld is. We hebben niet de vaardigheden en ervaring om naar dat gebied te verhuizen. Een andere reden hiervoor was dat we op termijn voorzien dat hoogspanningsaccu’s deel gaan uitmaken van de auto en van het chassis. Dat is waar onze klanten, de autofabrikanten van de wereld, hun verantwoordelijkheid willen nemen, aangezien het deel uitmaakt van de ontwikkeling van de auto. Daarom zullen we ons concentreren op de elektronica, het beheer van de batterij, wat extreem moeilijk is en veel functies bevat.

Er zijn het afgelopen jaar verschillende terugroepacties geweest vanwege batterijbranden. Heeft de industrie als geheel misschien de complexiteit van het thermisch beheer van batterijen onderschat en is dat een kans voor Vitesco?

Absoluut. Dat is onderdeel van het accubeheersysteem, maar ook de hele complexiteit van een elektrische aandrijflijn. Soms horen we dat met de overgang naar elektrificatie dingen minder complex worden; dat een EV een eenvoudig product is, omdat je alleen de e-motor en de batterij hebt. Dat is helemaal niet waar. Het is een high-tech, zeer complex product dat uiterst uitdagend maar ook uiterst interessant is.

Veel van wat je doet is gebaseerd op elektronica, wat betekent dat je veel microchips nodig hebt. Wat heeft Vitesco gedaan om het aanhoudende tekort aan chips te compenseren en hoe lang verwacht u dat het probleem aanhoudt?

Het onderliggende probleem van een tekort aan chips zal in 2022 voortduren, maar ik hoop dat we geen extra verrassingen krijgen. Wat doen wij? We staan ​​in nauw contact met onze klanten. We beheren de situatie van dag tot dag om te proberen ervoor te zorgen dat we hun productielijnen niet stopzetten. We vliegen componenten van Azië naar Europa, van Europa naar Azië, waar ze ook moeten zijn, zodat we onze klanten kunnen bedienen. Er is veel momentum in de toeleveringsketen om ervoor te zorgen dat onze klanten worden bediend. We kunnen niet altijd garanderen dat dit het geval is, maar we doen er alles aan om deze zonder onderbreking te blijven leveren.

Chipleveranciers hebben ons verteld dat autofabrikanten en leveranciers in de tweede helft een betrouwbaarder aanbod van chips zouden krijgen. Is dit gebeurd?

Ik kan bevestigen dat we een betere algehele aanvoer hebben gezien en we hopen dat dit zo blijft. Helaas hebben de afgelopen weken enkele negatieve verrassingen gebracht [rising COVID-19 infections slowed chip output at factories in Vietnam and Malaysia]. Maar al met al zien we een verbetering.

Welke andere uitdagingen heb je op je radar?

Kijkend naar onze specifieke situatie in combinatie met de algemene markthausse voor elektrificatie, is de grootste uitdaging die ik zie, dat we ervoor zorgen dat we ons deel van deze grote kans grijpen en dat vertalen naar zaken. Ik hoop dat we geen fouten maken of de verkeerde producten hebben.

Het klinkt alsof het dilemma waar je voor staat is hoe je dit ongelooflijke moment kunt maximaliseren, toch?

Absoluut. Dat is een goede samenvatting en hopelijk wordt dat ook weerspiegeld in onze aandelenkoers.

Verduidelijking: een eerdere versie van dit verhaal bevatte geen bestellingen voor e-component die Vitesco in de eerste helft van 2021 binnenhaalde.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Vitesco zet koers naar beursgang met bijna 15 miljard euro aan bestellingen voor e-producten
Voorstel aanvragen
Vitesco zet koers naar beursgang met bijna 15 miljard euro aan bestellingen voor e-producten