logo autolease
Vijf landen proberen de uitfasering van auto's op fossiele brandstoffen in de EU uit te stellen
Vijf landen proberen de uitfasering van auto's op fossiele brandstoffen in de EU uit te stellen

Vijf landen proberen de uitfasering van auto’s op fossiele brandstoffen in de EU uit te stellen

juni 24, 2022


BRUSSEL — Italië, Portugal, Slowakije, Bulgarije en Roemenië willen een plan van de Europese Unie om de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 effectief met vijf jaar uit te stellen, volgens een document dat door Reuters is ingezien.

Het beleid is een belangrijke pijler van de plannen van de EU om de stijgende transportemissies aan te pakken en de verschuiving naar elektrische voertuigen te versnellen, aangezien het blok ernaar streeft de netto-uitstoot van broeikasgassen in de hele economie tegen 2030 met 55 procent te verminderen ten opzichte van het niveau van 1990.

Het voorstel voor de uitstoot van auto’s, vorig jaar door de Europese Commissie gedaan, zou een reductie van 100 procent van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s tegen 2035 vereisen, waardoor het vanaf die datum onmogelijk wordt om voertuigen op brandstof in de EU te verkopen.

Ministers van EU-landen zijn van plan volgende week overeenstemming te bereiken over hun standpunt, alvorens te onderhandelen over de definitieve wet met het EU-parlement – dat deze maand het verbod in 2035 steunde in een stemming.

In een onder de EU-landen verspreide krant riepen de vijf landen in plaats daarvan op tot 90 procent minder CO2 in auto’s tegen 2035 en het bereiken van de doelstelling van 100 procent tegen 2040.

Ze zeiden dat lichte bedrijfsvoertuigen tegen 2035 80 procent CO2-reductie moeten halen en tegen 2040 100 procent, in plaats van de 100 procent reductie tegen 2035 die de Commissie voorstelt.

“Adequate en op maat gemaakte overgangsperioden moeten worden vastgesteld”, aldus de krant, verwijzend naar de noodzaak om de laadinfrastructuur uit te breiden.

Een Bulgaarse functionaris, die niet bij naam genoemd wil worden, zei dat het klimaatbeleid rekening moet houden met economische en sociale factoren, zoals de “aanzienlijke verschillen” in koopkracht tussen EU-landen.

Brussel zegt dat de datum van 2035 cruciaal is omdat de gemiddelde levensduur van nieuwe auto’s 15 jaar is – dus een later verbod zou de EU ervan weerhouden om tegen 2050 netto nul-emissies te bereiken.

Sommige EU-regeringen hebben zich achter de doelstelling van 2035 geschaard, maar de Duitse minister van Financiën zei deze week dat de grootste automarkt van de EU dit niet zou steunen.

Ford en Volvo Cars hebben het plan publiekelijk gesteund, en Volkswagen streeft ernaar om tegen 2035 te stoppen met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in Europa. Maar branchegroepen, waaronder de European Automobile Manufacturers’ Association, hebben zich tegen de doelstelling van 2035 verzet, onder meer door bezorgdheid te uiten over de onzekere uitrol van opladers.

De EU onderhandelt over een nieuwe wet die landen verplicht om dit decennium miljoenen autoladers te installeren.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Vijf landen proberen de uitfasering van auto's op fossiele brandstoffen in de EU uit te stellen
Voorstel aanvragen
Vijf landen proberen de uitfasering van auto’s op fossiele brandstoffen in de EU uit te stellen