logo autolease
Tyrrell P34 voortzetting: een zeswielige F1-legende nieuw leven inblazen
Tyrrell P34 voortzetting: een zeswielige F1-legende nieuw leven inblazen

Tyrrell P34 voortzetting: een zeswielige F1-legende nieuw leven inblazen

oktober 23, 2021


Hij heeft dus zijn P34 (de andere wordt verkocht). Hij bezit ook een Lotus 87B uit 1981, waarmee Colin Chapman wedijverde met McLaren in het pionieren van het gebruik van koolstofvezel in de F1, en een Ferrari 640 uit 1989, het meesterwerk van John Barnard dat semi-automatische versnellingsbakken met paddle-shift introduceerde. Je kunt het patroon zien.

Welke andere innovatieve F1-auto’s wil Holtzman verzamelen? “Ik wil een gesprek hebben met Bernie Ecclestone, want ik zou graag twee Brabham fancars maken! Wie wil dat nou niet zien?” Gordon Murray’s Brabham BT46B uit 1978, ook een winnaar op Anderstorp in zijn enige race voordat hij werd teruggetrokken door teambaas Ecclestone omdat hij wist dat hij te snel was? Veel succes met het onderhandelen over die vergunning… Zelfs Holtzman zal misschien nee moeten accepteren.

Vraag en antwoord: Jody Scheckter

De Zuid-Afrikaan had weinig tijd voor de zeswielige Tyrell P34. Hij vertelt ons waarom.

Wat dacht je toen ontwerper Derek Gardner je vertelde wat hij van plan was?

‘Hmm… Nou, ze hebben het een tijdje bij ons weggehouden. Ik kan me niet herinneren wanneer ik er voor het eerst over hoorde. Ik had er niet veel zin in, en terwijl we doorgingen, deed het dat nog steeds niet.”

Het kleine frontale gebied moest de luchtweerstand verminderen, nietwaar?

“Dat is correct. Ik ben geen aerodynamicus, maar de achterkant was nog steeds even groot. Was het een beetje efficiënter? Mogelijk, maar mogelijk niet. Het moest ook veel beter remmen, wat in theorie waarschijnlijk juist was. Als de weg vlak en recht was, was dat prima. Maar zodra je een bocht indraaide, ging een van de wieltjes omhoog en moest je je voet van de rem halen. Het voordeel was er niet.”

Dus je had vanaf het begin twijfels?

“Ja. Toen we testten, probeerden de teams te bewijzen dat het beter was, ongeacht of het dat was of niet. Aan de positieve kant, het was leuk om te rijden. Je zou er alles mee kunnen doen.”

Maar het is gelukt, nietwaar?

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Tyrrell P34 voortzetting: een zeswielige F1-legende nieuw leven inblazen
Voorstel aanvragen
Tyrrell P34 voortzetting: een zeswielige F1-legende nieuw leven inblazen