Toyota snijdt productie opnieuw door tekort aan chips, onderdelen
Toyota snijdt productie opnieuw door tekort aan chips, onderdelen

Toyota snijdt productie opnieuw door tekort aan chips, onderdelen

september 10, 2021


TOKYO — Toyota zal volgende maand de wereldwijde productie opnieuw verlagen — met 330.000 eenheden — terwijl de pandemie en het wereldwijde tekort aan microchips voor auto’s blijven bijten.

De totale hit vertegenwoordigt een besparing van 40 procent ten opzichte van Toyota’s oorspronkelijke productieplan voor oktober.

Bij de aankondiging van de ommekeer op vrijdag, zei Toyota dat het in september ook een grotere klap zal krijgen dan verwacht. Toyota verwacht deze maand nog eens 70.000 eenheden te verliezen.

Die aanpassing komt bovenop een aankondiging in augustus, toen Toyota waarschuwde dat het in september wereldwijd 360.000 voertuigen aan productie zou verliezen, waaronder ongeveer 80.000 eenheden in Noord-Amerika.

In tegenstelling tot de aankondiging van vorige maand, toen Toyota zijn wereldwijde productiedoelstelling voor het fiscale jaar ongewijzigd hield, zei Toyota deze keer dat het zijn doelstelling zou verlagen tot 9 miljoen eenheden voor het fiscale jaar dat eindigt op 31 maart 2022. Eerder was het van plan om 9,3 miljoen voertuigen te produceren. wereldwijd.

Dat totaal dekt alleen de output van Toyota en Lexus, niet van Daihatsu of Hino.

In oktober zei Toyota dat het in totaal 330.000 voertuigen zou verliezen van zijn oorspronkelijke plan om wereldwijd 880.000 voertuigen te maken. Ongeveer 180.000 eenheden zullen verloren gaan in overzeese fabrieken, terwijl Toyota’s binnenlandse fabrieken in Japan deze maand 150.000 minder produceren.

Toyota’s wereldwijde inkoopmanager, Kazunari Kumakura, weigerde een regionale uitsplitsing te geven voor de overzeese impact.

Kumakura wijt de vertraging aan de knelpunten in de toeleveringsketen veroorzaakt door aanhoudende lockdowns in Zuidoost-Azië, waar fabrieken hun activiteiten opschorten te midden van aanhoudende uitbraken van COVID-19. Hij zei dat de impact in Maleisië het ergst was, maar noemde ook Vietnam als een probleemplek.

Een reeks onderdelen, waaronder halfgeleiders en kabelbomen, is schaars.

Kumakura zei dat het nog te vroeg was om vooruitzichten voor herstel te geven.

“De operaties herstellen zich langzaam, maar het zal nog tijd kosten om afgewerkte onderdelen te produceren,” zei Kumakura. “We kunnen niet met zekerheid zeggen wanneer we een rebound zullen zien.”

In een verklaring leek Toyota te suggereren dat de zaken vanaf november enigszins zouden kunnen normaliseren.

“Hoewel de vooruitzichten voor november en daarna onduidelijk zijn, blijft de huidige vraag erg sterk. Als gevolg hiervan gaat het productieplan voor november en daarna ervan uit dat het vorige plan zal worden gehandhaafd,” zei het, waarschuwend dat de zaken nog steeds in beweging zijn. “We blijven de verwachte productie in oktober beoordelen en medio september zullen we aanvullende details bekendmaken.”

Ondanks het gedeukte productieplan, zei CFO Kenta Kon dat Toyota zijn bedrijfswinstprognose voor het huidige fiscale jaar ongewijzigd zou laten. Toyota zou in staat moeten zijn de winst te stabiliseren, ondanks het feit dat er minder auto’s worden gemaakt, vanwege kostenbeheersing en een gunstige wisselkoers, zei hij.

Toyota had de industrie grotendeels in de war gebracht door de productie op te voeren en recordwinsten te behalen, ondanks de dubbele klap van de pandemische microchip.

In het fiscale eerste kwartaal van het bedrijf, dat eindigde op 30 juni, rapporteerde de autofabrikant een historisch hoog kwartaalresultaat en recordresultaten voor het eerste kwartaal voor netto-inkomsten, omzet en wereldwijde detailhandelsverkopen. Maar het verraste vorige maand door te waarschuwen voor grote productieverminderingen voor september in vrijwel elke grote markt.

Toyota snijdt productie opnieuw door tekort aan chips, onderdelen
Voorstel aanvragen
Toyota snijdt productie opnieuw door tekort aan chips, onderdelen