logo autolease
Toyota herziet zijn verkoopdoelstelling in Europa naar boven
Toyota herziet zijn verkoopdoelstelling in Europa naar boven

Toyota herziet zijn verkoopdoelstelling in Europa naar boven

augustus 11, 2021


Toyota herziet zijn Europese verkoopdoelstellingen, te beginnen met een doel van 1,2 miljoen verkopen in 2022 en oplopend tot ongeveer 1,5 miljoen in 2025, zei Matthew Harrison, CEO van Toyota Europe.

De regio van Toyota Europa omvat naast Europese landen ook Rusland, Turkije, Israël en Centraal-Aziatische landen.

De verkopen in het eerste kwartaal stegen met 6,6 procent tot 287.678, zei de automaker. De omzet in het eerste halfjaar bedroeg ongeveer 600.000, vertelde Harrison in een interview.

  • Klik hier om het volledige interview met Matthew Harrison, CEO van Toyota Europe, te lezen

Zelfs met het halfgeleidertekort en de aanhoudende effecten van de COVID-19-pandemie, zal Toyota zijn oorspronkelijke doel van 1,1 miljoen verkopen voor het jaar overtreffen, zei Harrison.

“Beide situaties zijn erger gebleken dan we dachten”, zei hij. “Ondanks dat, met 600.000 verkopen in de eerste helft, liggen we 30.000 verkopen voor op ons oorspronkelijke plan, en hebben we een record marktaandeel van 6,8 procent voor Toyota en Lexus [combined].”

“De vraag is sterk en we bevinden ons in een veel gunstiger positie dan ik aan het begin van het jaar of aan het einde van het eerste kwartaal had kunnen dromen,” zei Harrison, “dus we hebben onze verkoopprognose bijgewerkt en we zijn nu met een verwachte omzet van 1,2 miljoen.”

Met het oog op 2025 had Toyota Europe in januari 2020 oorspronkelijk 1,4 miljoen verkopen voorspeld, maar dat doel is ook opgeschoven naar 1,5 miljoen. Dat cijfer staat voor een groei van 25 procent.

Harrison zei dat Toyota zou profiteren van de lancering van nieuwe modellen, te beginnen met de kleine SUV Yaris Cross dit jaar, en van de aanhoudend sterke verkoop van modellen zoals de kleine Yaris, die in januari Europa’s bestverkochte personenauto was en beter verkocht dan de Volkswagen Golf gedurende de maand. De Yaris was volgens JATO Dynamics derde in de eerste helft van de verkoop, achter de Golf en Peugeot 208

“Al onze kernmodellen presteren buitengewoon goed”, zei hij. “Het is niet alleen de Yaris, maar in het compacte segment is de vraag naar Corolla groot en loopt vooruit op plan, en de C-HR houdt zich buitengewoon goed staande, ondanks de concurrentie in het C-SUV-segment.

Volgens marktonderzoeker JATO Dynamics was de Corolla een van de weinige modellen die in 2020 werd verkocht, een stijging van 2,9 procent tot 136.911. Hij stond op de vierde plaats in het segment van de compacte auto’s.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Toyota herziet zijn verkoopdoelstelling in Europa naar boven
Voorstel aanvragen
Toyota herziet zijn verkoopdoelstelling in Europa naar boven