logo autolease
Tesla Model S is snelste productie-EV op de Nürburgring
Tesla Model S is snelste productie-EV op de Nürburgring

Tesla Model S is snelste productie-EV op de Nürburgring

september 10, 2021



Model S Nieuw

CEO Elon Musk tweet dat “volledig ongewijzigde” Model S Plaid de ‘Ring in 7mins 31secs omwikkelde

De nieuwe Tesla Model S Plaid heeft de snelste rondetijd neergezet voor een productie-spec EV op de Nurbürgring, volgens de CEO van het bedrijf, Elon Musk.

Volgens Musk op Twitter reed de nieuwe topklasse van 1006 pk over het 12,8-mijl lange Nordschleife-circuit in 7 minuten 30,909 seconden – 12 seconden sneller dan de vorige recordronde van de Porsche Taycan Turbo in 2019. De gemiddelde snelheid van de Tesla was 103 mph.

Een aangepast Model S Plaid zal nu proberen die rondetijd verder te verkorten, met “toegevoegde aero-oppervlakken, koolstofremmen en baanbanden” onder de verbeteringen die door Musk worden voorgesteld. Hij zei dat Tesla niet “op de hoogte hoeft te zijn” voor deze volgende poging, wat suggereert dat het samenwerkt met een tuningbedrijf in het streven naar meer ronderecords.

De Plaid-aandrijflijn komt als onderdeel van de meest substantiële update voor de Model S sinds deze in 2012 op de markt kwam. Hij is ook beschikbaar in de grotere Model X SUV, die ook is vernieuwd voor 2021.

De Model S Plaid en Model X Plaid halen 1006 pk uit een driemotorige elektrische aandrijflijn, wat in de Model S goed is voor een geclaimde tijd van 0-60 mph van 1,99 sec, 0-155 mph in een kwart mijl en een topsnelheid van 200 mph “met de juiste banden”, aldus topman Elon Musk.

De grotere Model X Plaid heeft 2,5 seconden nodig om de sprint van 0 naar 100 km/u te voltooien, maar dat geeft hem nog steeds de “snelste acceleratie van elke SUV”.

De 1100 pk sterke Plaid+-versie van de Model S, die een bereik zou hebben van naar schatting 390 mijl tot meer dan 520 mijl (op de Amerikaanse EPA-test) – meer dan welke EV die momenteel in productie is – en de 0-60 mph verder zou verminderen tijd, is officieel geannuleerd.

Eerder dit jaar op Twitter, voorafgaand aan de lancering van de Plaid, zei Musk: “Plaid+ is geannuleerd. Niet nodig, want Plaid is zo goed.”

Hij noemde de standaard Plaid de “snelste productieauto ooit gemaakt van welke aard dan ook” en bevestigde een sprinttijd van minder dan 2,0 seconden van 0-100 km/u. Om die titel officieel te claimen, moet de Model S Plaid de tijd van 1,85 seconden van 0-100 km/u van de nieuwe Rimac Nevera hypercar verslaan.

De annulering van de Plaid+ kwam na een maand van speculatie, aangezien Tesla in mei stilletjes stopte met het aannemen van pre-orders voor het 2022-model. Het is niet openbaar gemaakt hoeveel klanten deposito’s hebben geplaatst.

De Plaid-aandrijflijn wordt door Tesla beschreven als “meer dan belachelijk”, verwijzend naar de Ludicrous Mode-functie die zijn auto’s opvallende acceleratiemogelijkheden geeft.

De update brengt ook nieuwe batterijtechnologie voor een verbeterd bereik en efficiëntie. Precieze technische details moeten nog worden bevestigd, maar de nieuwe thermische architectuur zorgt voor sneller opladen en “meer kracht en uithoudingsvermogen onder alle omstandigheden”.

Binnenin zijn de Model S en Model X volledig herzien, waarbij het oude verticaal georiënteerde touchscreen plaats maakt voor een nieuw 17,0-inch breedbeeldscherm dat “uitzonderlijk reactievermogen” biedt en van links naar rechts kan worden gekanteld om passagiers of chauffeurs gemakkelijker toegang te geven naar behoefte.

Er is ook een nieuw, apart 8,0-inch infotainment-touchscreen aan de achterkant van de middenconsole gemonteerd, waardoor passagiers op de achterbank toegang hebben tot verschillende entertainment- en comfortfuncties.

Misschien wel het meest opvallende is de introductie van een nieuw stuurwielontwerp dat schijnbaar is gemodelleerd naar het stuurwiel dat wordt gebruikt om vliegtuigen te besturen. Tesla noemt het een “steelloos stuurjuk”, nadat de conventionele rijmodus en indicatorstelen zijn afgeschaft en deze bedieningselementen zijn verplaatst naar het grote nieuwe centrale touchscreen.

De auto “raadt de rijrichting op basis van de obstakels die hij ziet, de context en de navigatiekaart”, aldus Musk, maar dit kan handmatig worden overschreven.

Dit apparaat is legaal geacht voor gebruik in het VK en Europa, maar er zal ook een conventioneel rond stuur beschikbaar zijn.

Software-updates omvatten onder meer dat het infotainmentsysteem wordt geüpgraded met een verwerkingskracht van 10 teraflops, waardoor de gamingfunctie van Tesla Arcade nu qua functionaliteit vergelijkbaar is met moderne gameconsoles.

Een 22-luidsprekers, 960 watt audiosysteem is standaard uitgerust en er zijn nieuwe microfoons aangebracht om actieve ruisonderdrukking te bieden.

De leveringen van de nieuwe auto’s zullen in 2022 in het VK van start gaan, met prijzen vanaf respectievelijk £ 83.980 en £ 90.980 voor de Long Range-instapversies van de Model S en Model X.

De prijzen stijgen tot £ 110.980 voor de geruite versies van elk.

LEES VERDER

Tesla Model S recensie

Tesla Model X-recensie



Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Tesla Model S is snelste productie-EV op de Nürburgring
Voorstel aanvragen
Tesla Model S is snelste productie-EV op de Nürburgring