logo autolease
Tesla mag zijn superchargers openstellen voor andere EV's, te beginnen in Scandinavië
Tesla mag zijn superchargers openstellen voor andere EV's, te beginnen in Scandinavië

Tesla mag zijn superchargers openstellen voor andere EV’s, te beginnen in Scandinavië

juli 1, 2021

Lang een merk-exclusief voordeel alleen voor Tesla-bezitters, de snelladers staan ​​​​misschien op het punt van bredere beschikbaarheid.

Sinds het begin van zijn geschiedenis heeft Tesla zijn Supercharger-laadstations tot een trots punt gemaakt, waardoor Tesla-rijders gemakkelijk toegang hebben tot duizenden snellaadstations voor mensen die roadtrips maken.

Maar deze stations kunnen alleen worden gebruikt door elektrische voertuigen van Tesla, iets dat de Noorse regering wil veranderen als het overheidsgeld gaat oppotten voor de automaker om meer in het land te bouwen. Uit overheidsdocumenten blijkt dat een klein aantal, misschien vijf, van de Superchargers tegen het derde kwartaal van 2022 open zal staan ​​voor alle elektrische voertuigen.

Ook in Duitsland is er discussie over het openstellen van de stations, maar niet zo specifiek als in Scandinavië.

Het Tesla Supercharger-netwerk is een prominente openbare display verspreid over de hele wereld, wat bewijst dat het bedrijf zijn chauffeurs ondersteunt. Hoe nuttig deze stations ook zijn voor eigenaren van Model S , Model 3 en Model Y , de DC-snellaadstations zijn eigendom van het bedrijf, waardoor ze onbruikbaar zijn voor andere elektrische voertuigen. De Bestemmingslaadstations van Level 2 met lager vermogen van het bedrijf kunnen worden gebruikt door niet-Tesla EV-rijders, maar ze duren veel langer dan Supercharging. Daarom is het nieuws dat dit paradigma op het punt staat te veranderen op een manier die het voor niet-Teslas gemakkelijker maakt om toegang te krijgen tot het Supercharger-netwerk, althans in beperkte gebieden.

Tesla rapporteert recordkwartaalverkopen

Teslarati meldt dat Tesla en de Noorse regering een vereiste bespreken dat Supercharger-stations die zijn gebouwd of worden gebouwd met publieke middelen, beschikbaar moeten zijn voor alle EV-rijders. De Noorse regering, die de afgelopen tien jaar miljoenen heeft uitgegeven aan het promoten van de verkoop en infrastructuur van elektrische voertuigen, is tot een overeenkomst gekomen waarbij Tesla tegen het derde kwartaal van 2022 een klein aantal door de overheid gefinancierde Superchargers zal openstellen voor andere elektrische voertuigen om in aanmerking te komen. voor een laadpaalsubsidie.


Op de website van Tesla staan ​​meer dan 100 Supercharger-stations die in gebruik zijn, of binnenkort verschijnen, in Noorwegen, en het bedrijf exploiteert ongeveer 2500 stations met meer dan 25.000 Superchargers over de hele wereld.

Noorse overheidsdocumenten verkregen en vertaald door Teslarati leggen de deal uit:

“Tesla heeft een aanvraag ingediend om vijf snellaadstations uit te breiden. De laadpalen van Tesla zijn tegenwoordig alleen beschikbaar voor Tesla-auto’s. Het type infrastructuur is dan alleen open voor gebruik door één groep en niet voor het grote publiek anders. In de aanvraag beschrijft Tesla de relevante laadpalen zullen niettemin vanaf het derde kwartaal van 2022 openbaar beschikbaar zijn. De administratie is van oordeel dat de laadpalen waarvoor een uitkering is aangevraagd, in aanmerking komen voor de regeling, op voorwaarde dat de uitkeringen worden uitbetaald nadat Tesla het laadaanbod voor alle automerken uiterlijk eind september 2022. Het bestuur dringt er bij Vestland County Municipality op aan er nota van te nemen dat de uitkering kan worden ingekort als niet aan de voorwaarden wordt voldaan.”

Hoewel deze overeenkomst alleen voor Noorwegen is , meldt Teslarati dat Duitsland en Zweden ook in gesprek zijn met de Californische automaker om zijn Superchargers ook in die landen te openen. De discussie over zes stations in Zweden verloopt in dezelfde lijn als de overeenkomst met Noorwegen, terwijl de discussies in Duitsland mogelijk alle Superchargers daar zouden kunnen openen, maar die discussies bevinden zich in een vroeg, vroeg stadium, dus we verwachten niet snel veranderingen.

Het is niet alleen de gepatenteerde connector die het voor niet-Tesla EV’s moeilijk maakt om een ​​Supercharger te gebruiken. Omdat zowel het station als de auto door hetzelfde bedrijf worden gemaakt, praten de twee apparaten met elkaar om het opladen en betalen te regelen. Er zijn geen schermen of creditcardlezers op Superchargers voor niet-Tesla-chauffeurs om hun betalingsgegevens in te voeren.

Elon Musk, CEO van Tesla, heeft het al jaren over het openstellen van de Supercharger-stations. Afgelopen december zei Musk bijvoorbeeld op Twitter dat niet-Tesla elektrische voertuigen het Supercharger-netwerk gebruiken, maar op een “low-key” manier. “Tesla Superchargers worden toegankelijk gemaakt voor andere elektrische auto’s”, schreef hij destijds.



Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Tesla mag zijn superchargers openstellen voor andere EV's, te beginnen in Scandinavië
Voorstel aanvragen
Tesla mag zijn superchargers openstellen voor andere EV’s, te beginnen in Scandinavië