logo autolease
Tavares zegt dat het chiptekort zich gemakkelijk naar 2022 zal voortslepen
Tavares zegt dat het chiptekort zich gemakkelijk naar 2022 zal voortslepen

Tavares zegt dat het chiptekort zich gemakkelijk naar 2022 zal voortslepen

juli 21, 2021


DETROIT — Het wereldwijde tekort aan halfgeleiderchips dat autofabrikanten over de hele wereld heeft getroffen en de beperkte autoproductie zal gemakkelijk volgend jaar aanslepen, zei Stellantis Carlos Tavares.

De opmerkingen van Tavares tijdens een Automotive Press Association-evenement in Detroit op woensdag waren een echo van die van Daimler eerder op de dag.

“De halfgeleidercrisis, van alles wat ik zie en ik weet niet zeker of ik alles kan zien, zal gemakkelijk in ’22 slepen omdat ik niet genoeg tekenen zie dat extra productie van de Aziatische inkooppunten naar de West in de nabije toekomst,” zei Tavares.

Het wereldwijde chiptekort komt omdat de vraag naar auto’s tijdens het herstel van de wereldeconomie van de coronaviruscrisis is gestegen, waardoor de prijzen van nieuwe en gebruikte voertuigen zijn gestegen.

Sommige autofabrikanten hebben zich aangepast aan het chiptekort door functies van hun modellen te laten vallen, terwijl anderen voertuigen hebben gebouwd zonder de benodigde chips en deze vervolgens hebben geparkeerd totdat de montage later kan worden voltooid.

Stellantis neemt beslissingen over het veranderen van de diversiteit aan chips die het wil gebruiken, zei hij, het toevoegen van de zichtbaarheid rond chips is niet geweldig. Het duurt ongeveer 18 maanden om een ​​voertuig opnieuw te ontwerpen om een ​​andere chip te gebruiken vanwege de verfijning van de betrokken technologie, zei hij.

Tavares zei dat Stellantis prioriteit zal blijven geven aan zijn modellen met de hoogste winst met de chips die het ontvangt, in navolging van een benadering van rivalen.

Eerder op woensdag zei Daimler dat het chiptekort de autoverkoop in de tweede helft van 2021 zou deuken en zich zou uitstrekken tot 2022. Daimler CFO Harald Wilhelm zei echter dat het tekort volgend jaar minder ernstig zal zijn.

Vorige week zei het Zweedse Autoliv, ’s werelds grootste fabrikant van airbags en veiligheidsgordels, ook dat het tekort zou kunnen aanhouden tot 2022.

Tavares zei woensdag ook dat Stellantis, indien nodig, de geplande uitgaven voor elektrificatie tot 2025 zou kunnen verhogen tot boven de meer dan 30 miljard euro die het eerder had geschetst. Hij voegde eraan toe dat het ook het aantal batterijfabrieken dat het van plan is te bouwen tot meer dan vijf zou kunnen verhogen, of de geplande capaciteit van die fabrieken zou verhogen.

Stellantis zal drie van de batterijfabrieken in Europa en twee in Noord-Amerika bouwen, zei Tavares. Ten minste één van de Noord-Amerikaanse fabrieken zal in de Verenigde Staten staan ​​en die locaties zullen voor het einde van het jaar worden aangekondigd.

Tavares zei dat hij de publieke acceptatie van elektrische voertuigen ziet versnellen naarmate de bezorgdheid over klimaatverandering toeneemt met gebeurtenissen zoals de overstromingen in Europa.

Hij zei ook dat Stellantis vooruitliep op plannen om 5 miljard euro ($ 5,89 miljard) aan jaarlijkse kostenbesparingen te realiseren door de fusie in januari van Fiat Chrysler en PSA Group.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Tavares zegt dat het chiptekort zich gemakkelijk naar 2022 zal voortslepen
Voorstel aanvragen
Tavares zegt dat het chiptekort zich gemakkelijk naar 2022 zal voortslepen