logo autolease
Subscriber Extra: Hoe Autocar een internationale autoshow dekt
Subscriber Extra: Hoe Autocar een internationale autoshow dekt

Subscriber Extra: Hoe Autocar een internationale autoshow dekt

september 10, 2021


Autocar Subscriber Extra is ons pakket exclusieve voordelen voor onze tijdschriftabonnees. Een daarvan is een wekelijkse e-mailnieuwsbrief achter de schermen van onze redacteuren. Voor een beperkte tijd geven we alle Autocar-lezers gratis toegang tot deze nieuwsbrieven en columns. U kunt zich hier abonneren op Autocar magazine met onze Summer Sale-aanbieding en 50% besparen op uw eerste 13 nummers.

Motorshows zijn dan weer terug. We hebben de onnozele aankomsten op de luchthaven, de stevige hotelmatrassen of de crimineel slappe thee niet gemist, maar we hebben het gemist om bij de evenementen zelf te zijn, ons te verdiepen in de krantenkoppen die nieuwe auto’s lokken en de hersens te plunderen van degenen die ze brachten daar.

De autosalon van München deze week was de eerste grote internationale autoshow die op Europese bodem werd gehouden sinds Frankfurt in september 2019 – en in de tussentijd zijn we enigszins beperkt geweest in termen van onze fysieke toegang tot cruciale nieuwe metalen en hoge bedrijfsleiders . Zoom- en Skype-gesprekken zijn fantastisch voor extra inzicht, maar kunnen de onschatbare ervaring van een persoonlijk interview op de beursstand niet helemaal repliceren.

Autosalon München: al het nieuws van IAA 2021

Dus hoewel elke autoshow absoluut missiekritiek is voor de Autocar-nieuwsbalie, had München in de aanloop een extra hint van anticipatie, die – het is de moeite waard om te zeggen – een stuk korter aanvoelde dan normaal, gezien het evenement zelf leek onzeker om door te gaan zoals gepland bijna totdat we in het vliegtuig stapten. Nauwelijks waren de deelnemende bedrijven bevestigd of we waren bezig met het versturen van interviewverzoeken en het opstellen van een lijst (van werkelijk encyclopedische lengte) met vragen voor de bedrijfsvertegenwoordigers die zouden verschijnen en aanwezig zouden zijn.

Zoals altijd het geval is bij een autosalon als deze, was het absoluut cruciaal om voldoende voeten op de grond te hebben voor het evenement zelf. Messe München is niet zo onbegrijpelijk kolossaal als zijn tegenhanger in Frankfurt, maar we hadden nog steeds dubbelcijferige onthullingen te dekken, gemakkelijk het dubbele aantal auto’s om te fotograferen en meer interviews te plannen dan een showrunner op Desert Island Discs. Vier schrijvers, een rondzwervende fotograaf en een op de perskamer gebaseerde foto-editor hadden ons gedekt, maar er was nog steeds geen tijd voor een bijzonder ontspannen lunchpauze. Het zou me verbazen als snapper Olgun er niet nog steeds was, verwoed op jacht naar die ongrijpbare microcar van een Duitse start-up of proberend de enorme omvang van de grille op de Mercedes-Maybach Concept EQS vast te leggen.

Maar tijdens een evenement van deze omvang wordt het meest tijdkritische en meedogenloze werk uitgevoerd door degenen die terug zijn op de basis in het VK, die paradoxaal genoeg vaak een veel duidelijker overzicht van de show hebben dan degenen die er daadwerkelijk zijn. effectief berichtgeving op sociale media, fotobewerking, het schrijven van verhalen en websitebeheer zijn absoluut essentieel om ervoor te zorgen dat onze berichtgeving zo uitgebreid en toegankelijk mogelijk is, en om onze lezers een zo goed mogelijk begrip van de auto’s te geven als we ernaast staan. Gelukkig werden 2021 zoals het is, de meeste persconferenties in München live online uitgezonden, waardoor bijna gelijke toegang tot alle leden van het Autocar-team werd gegarandeerd en een bundel werd bespaard op laterale flow-tests vóór de vlucht.

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Terug naar boven

Het echte voordeel van aanwezig zijn in de kamer is echter de mogelijkheid om aan dezelfde tafel te zitten als Volkswagen-hoofdhoncho Ralf Brandstätter, te kletsen met Porsche-baas Oliver Blume bij een kom rode biet (andere, betere snacks waren verkrijgbaar) en getoond rond de nieuwste creatie van Renault door ontwerper Gilles Vidal zelf. De vier schrijvers die aanwezig waren – ikzelf, Jim Holder, James Attwood en Mark Tisshaw – waren in wezen verdeeld onder de hoofdrolspelers: een van ons zou de BMW-evenementen bijwonen rond de onthulling van zijn nieuwe concept; een ander hield de overvloed aan Volkswagen-aankondigingen en presentaties bij, enzovoort.

Deze regeling (die in grote lijnen wordt gevolgd, moet gezegd worden) zorgt natuurlijk vooral voor continuïteit en vermijdt herhaling of overmatige uitleg bij een reeks verhalen over een soortgelijk thema. En het werkt inderdaad heel goed, zij het met het voorbehoud dat je vrij gemakkelijk kunt worden afgeleid wanneer je telefoon zoemt met een baanbrekend fragment van onverwachte roddels van een collega in een nabijgelegen vergaderruimte. En dat kan eigenlijk heel vaak gebeuren, aangezien een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van toonaangevende Autocar-schrijvers is om regelmatig updates voor het liveblog in te dienen – nieuwsberichten, gedachten, observaties en minder openlijke ‘on topic’-opmerkingen van bedrijfsbazen – die vormt de basis van ons lopende rapport en evolueert naar een allesomvattende samenvatting.

Als ik er nu op terugkijk, is het werkelijk verbazingwekkend hoeveel er uit slechts een paar uur zwervende reportage kan worden gehaald. Nog maar een paar maanden geleden dachten we dat de autoshow voorgoed voorbij was – de organisatoren van Genève moesten nog een zekere toekomst voor dat evenement bevestigen en het vooruitzicht om naar LA of Shanghai te reizen leek een volkomen onhoudbare fantasie – maar maar hier zijn we dan: terug op eigen bodem met overvolle notebooks, een schat aan nieuwe productieauto’s en concepten om enthousiast over te worden en een hernieuwde waardering voor de bescheiden draagbare telefoonoplader. Kom maar op met de volgende.



Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Subscriber Extra: Hoe Autocar een internationale autoshow dekt
Voorstel aanvragen
Subscriber Extra: Hoe Autocar een internationale autoshow dekt