Renault ziet chiptekort de output en margeherstel raken
Renault ziet chiptekort de output en margeherstel raken

Renault ziet chiptekort de output en margeherstel raken

juli 30, 2021

PARIJS — Renault verdubbelde zijn schatting van de autoproductie die verloren ging door het wereldwijde chiptekort, en zei dat het probleem van de toeleveringsketen en de stijgende grondstofprijzen het verdere herstel van de winstgevendheid dit jaar zouden kunnen beteugelen.

De automaker zwaaide in de eerste helft naar een nettowinst van 368 miljoen euro ($ 437 miljoen), van een verlies van 7,4 miljard euro een jaar geleden. De operationele vrije kasstroom in de automobielsector was bijna break-even met 70 miljoen euro negatief.

Renault verwacht nu dat beperkingen op het gebied van halfgeleiders het bedrijf dit jaar ongeveer 200.000 voertuigen zullen kosten, vergeleken met de eerdere voorspelling van een verlies van 100.000 eenheden.

Renault gaf in 2021 voor het eerst financiële prognoses en zei dat de operationele marge voor het volledige jaar ongeveer in lijn zal zijn met de 2,8 procent die in de eerste helft werd behaald. Dat is net onder het doel van 3 procent voor 2023 en ver onder de concurrenten.

“Ik denk dat het ergste achter ons ligt”, zei CEO Luca de Meo vrijdag tegen analisten. “De operationele marge van de auto-industrie is weer zwart, dus we verdienen weer geld aan onze kernactiviteiten.

Renault keerde in de eerste helft van het jaar bijna terug naar een positieve cashflow, van een negatieve cashflow van bijna 6,4 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar.

Chief Finance Officer Clotilde Delbos zei dat de verbeterde liquiditeitspositie van het bedrijf “ons in staat stelt ons herstel met sereniteit voort te zetten”.

Renault verkocht in het eerste halfjaar wereldwijd 1,42 miljoen voertuigen, 19 procent meer dan vorig jaar, maar nog steeds bijna een kwart lager dan in dezelfde periode in 2019.

De voorraden bedroegen aan het einde van het laatste kwartaal 427.000 voertuigen, tegen 486.000 eind vorig jaar. Veel autofabrikanten hebben geprofiteerd van stijgende prijzen nadat het chiptekort het aantal auto’s op dealerkavels verminderde.

De Meo, een voormalig directeur van de Volkswagen Group die het merk Seat van de Duitse autofabrikant omdraaide, heeft de taak gekregen om Renault te helpen een nieuwe pagina om te slaan na een moeilijke periode.

Het herstelplan van De Meo omvat het ontslaan van duizenden werknemers, het verminderen van het modellengamma van de autofabrikant en het verbeteren van de samenwerking op het gebied van productie met zijn alliantiepartners – Nissan en Mitsubishi.

Vorige maand onthulde Renault een ambitieuzere strategie voor elektrische voertuigen, wedden op nieuwe, betaalbare versies van zijn iconische kleine auto’s uit het verleden om Volkswagen in de snelgroeiende sector in te halen.

Renault zei vorige maand dat de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi tegen 2030 wereldwijd een miljoen EV’s per jaar zal produceren, tegenover de 200.000 die ze in 2020 maakten.

Renault is achterop bij rivalen Volkswagen en Stellantis vanwege zijn afhankelijkheid van de Europese markt, die langzamer is hersteld dan China of de VS van de eerste pandemische aanval.

De reeks voertuigen van de Franse autofabrikant met een lager rendement op de massamarkt biedt ook minder opties in vergelijking met concurrenten die prioriteit hebben gegeven aan het maken van meer lucratieve modellen met de beschikbare chips.

De Meo onthulde in januari een plan voor een ommekeer waar beleggers niet blij mee waren. De autofabrikant mikt op een operationele marge van ten minste 5 procent tegen het midden van het decennium, vergeleken met een rendement van 4,8 procent in 2019.

Stellantis, ontstaan ​​uit de fusie van Renault-aartsrivaal PSA Group en Fiat Chrysler, wil tegen 2026 een gecorrigeerde bedrijfswinstmarge met dubbele cijfers genereren.

Renault werkt eraan om wereldwijd ongeveer 14.600 banen te schrappen en de productiecapaciteit met bijna een vijfde te verlagen in een poging de kosten met meer dan 2 miljard euro te verlagen.

Het bedrijf heeft 1,8 miljard euro aan kosten bespaard en verwacht nu tegen het einde van het jaar de doelstelling van 2 miljard euro te halen, eerder dan gepland.

Bloomberg en Reuters hebben bijgedragen aan dit rapport

Voorstel aanvragen
Renault ziet chiptekort de output en margeherstel raken