logo autolease
Renault-verkopen stijgen met 19% in eerste halfjaar, maar blijven ruim onder pre-pandemische niveaus
Renault-verkopen stijgen met 19% in eerste halfjaar, maar blijven ruim onder pre-pandemische niveaus

Renault-verkopen stijgen met 19% in eerste halfjaar, maar blijven ruim onder pre-pandemische niveaus

juli 16, 2021


PARIJS — De wereldwijde verkoop van de Renault Groep steeg in de eerste helft van het jaar met 18,7 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2020, waarbij het merk Renault met 18,5 procent steeg en het goedkope merk Dacia met 24,5 procent.

Maar de aanhoudende impact van de coronaviruspandemie en een strategie onder CEO Luca de Meo om winstgevende verkopen boven volume te verkiezen, hadden een effect op de groei van Renault, zei de automaker vrijdag. De omzet bleef ruim onder het niveau van vóór de pandemie in 2019.

“In een omgeving die nog steeds wordt verstoord door de COVID-19-pandemie, heeft Renault Group 1.422.600 voertuigen verkocht in de eerste helft van 2021, een stijging van 18,7 procent ten opzichte van 2020, maar een daling van 24,2 procent ten opzichte van de eerste helft van 2019”, aldus Renault.

Het merk Renault boekte 901.500 verkopen, waarbij Europa 59 procent van het volume voor zijn rekening nam – en de top vijf van Europese markten (Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en het VK) waren goed voor 40 procent van alle verkopen. In Europa steeg de omzet met 13,2 procent.

Vergeleken met de eerste helft van 2019 daalde de verkoop van het merk Renault volgens bedrijfsrapporten met 26,7 procent.

Resultaten voor de belangrijkste modellen van Renault in Europa:

  • Captur kleine SUV: Ongeveer 50 procent gestegen tot 94.202 verkopen
  • Clio kleine auto: Ongeveer 12 procent gestegen tot 110.576 verkopen, maar in het algemeen achtergebleven bij de winst van het merk
  • Arkana compacte coupé SUV: Nieuw in Europa, 8.533 verkopen, waarvan de helft full-hybride versies
  • Twingo ZE volledig elektrische minicar: Een nieuw model, met 11.542 verkopen
  • Hybriden: Renault zei dat 25 procent van alle Europese verkopen in de eerste helft E-Tech hybride modellen waren, vol of plug-in

Fabrice Cambolive, hoofd verkoop van het merk Renault, zei dat duurdere modellen, zoals hybride versies van de Clio, goed verkochten, waardoor de groep in prijs kon stijgen.

Cambolive zei dat het moeilijk was om de impact van een wereldwijd tekort aan halfgeleiders in termen van autoverkopen tot nu toe dit jaar in te schatten.

“We kunnen spelen met aandelen, het is moeilijk om (het effect) op de verkoop te zien”, vertelde hij aan journalisten.

Een lichtpuntje voor het merk Renault waren lichte bedrijfsvoertuigen. De verkoop in het eerste halfjaar in Europa steeg met 46 procent tot 159.509 eenheden

Het beeld voor Dacia was ook gemengd. De verkoop in het eerste halfjaar, 262.814, was 29 procent lager dan in 2019. In Europa registreerde de Spring volledig elektrische minicar, nieuw op de markt in 2021, 2.628 verkopen, waarvan 1.699 in juni alleen. De verkoop van de nieuwe generatie Sandero kleine auto steeg met 23 procent tot 84.525, ten opzichte van het vorige model voor de helft.

Onder CEO Luca de Meo worden Dacia en Lada samengevoegd tot één business unit. De gecombineerde verkoop van de merken steeg in de eerste helft met 28,5 procent, zei Renault.

Frankrijk bleef de grootste markt van de groep met 287.601 verkopen, maar het marktaandeel daalde met 2,5 procentpunt. Rusland was de op één na grootste markt met 270.285 verkopen, met een winst van 0,8 procentpunt marktaandeel. De verkoop van het Russische merk Lada steeg met 51 procent in het thuisland en met 41 procent in het algemeen.

Reuters heeft bijgedragen aan dit rapport

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Renault-verkopen stijgen met 19% in eerste halfjaar, maar blijven ruim onder pre-pandemische niveaus
Voorstel aanvragen
Renault-verkopen stijgen met 19% in eerste halfjaar, maar blijven ruim onder pre-pandemische niveaus