logo autolease
Rapport: nieuwe Hyundai Ioniq 6 vertraagd voor herontwerp, grotere batterij
Rapport: nieuwe Hyundai Ioniq 6 vertraagd voor herontwerp, grotere batterij

Rapport: nieuwe Hyundai Ioniq 6 vertraagd voor herontwerp, grotere batterij

september 17, 2021


De Ioniq 6, Hyundai’s tweede op maat gemaakte elektrische auto, is voor het eerst op de weg gespot, maar rapporten uit Korea suggereren dat het uiteindelijke ontwerp aanzienlijk zal veranderen.

Volgens de Korean Economic Daily is de lancering van de Ioniq 6 uitgesteld tot medio 2022 om de carrosserie met 20 mm te verlengen, de bumpers en lichten te restylen en de batterij te vergroten van 72,6 kWh naar 77,4 kWh .

De ontwerpwijzigingen moeten ertoe leiden dat de elektrische sedan meer lijkt op het opvallende Prophecy-concept, dat zijn publieksdebuut maakte op het recente autosalon van München. Het hier gespotte prototype heeft veel conventionelere koplampen en een meer rechtopstaand silhouet dan het concept, hoewel gaten in de camouflage een vergelijkbaar pixelachtig achterlichtbalkontwerp vertonen.

De late lancering van de EV wordt ook toegeschreven aan een vertraagde revisie van de Asan-fabriek waar hij zal worden geproduceerd. Die site bouwt momenteel de Sonata-berline met verbrandingsmotor en moet worden aangepast om auto’s te bouwen op basis van het E-GMP-platform.

Technisch gezien zal de Ioniq 6 grotendeels identiek zijn aan de Ioniq 5, waarmee hij de nieuwe E-GMP-architectuur deelt. Dat betekent dat 800V-oplaadhardware aanwezig zal zijn en dat de sedan waarschijnlijk zal worden aangeboden met een keuze uit een- en tweemotorige aandrijflijnen.

Een batterijcapaciteit van 77,4 kWh zou het 73 kWh-pakket van de 5 echter net overtreffen, wat, samen met de meer openlijke focus van de 6 op aerodynamische efficiëntie, het maximale bereik van de sedan waarschijnlijk verder dan 500 mijl zal duwen.

Het is nog niet bevestigd of de kleinere 58 kWh-batterij van de Ioniq 5 een optie zal zijn.

Het 77 kWh-batterijpakket is al beschikbaar in de nieuwe EV6-crossover van het zustermerk Kia, wat suggereert dat de Ioniq 6 technisch gezien nauwer verwant zou kunnen zijn aan die auto, in overeenstemming met zijn prestatiefactuur. Dat betekent dat de versie met achterwielaandrijving waarschijnlijk een motor van 226 pk zal gebruiken, terwijl auto’s met vierwielaandrijving ofwel 321 pk zullen produceren of – in de topklasse N – de 577 pk van de EV6 GT zullen evenaren.

LEES VERDER

Hyundai Prophecy concept previews Ioniq 6 in München​

Eerste rit: test prototype Kia EV6 in 2022

Hyundai Ioniq 5 Ultimate 73kWh AWD 2021 UK review​

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Rapport: nieuwe Hyundai Ioniq 6 vertraagd voor herontwerp, grotere batterij
Voorstel aanvragen
Rapport: nieuwe Hyundai Ioniq 6 vertraagd voor herontwerp, grotere batterij