logo autolease
Radford 62-2 krijgt Brits debuut in 600 pk John Player Special-vorm
Radford 62-2 krijgt Brits debuut in 600 pk John Player Special-vorm

Radford 62-2 krijgt Brits debuut in 600 pk John Player Special-vorm

september 8, 2021


Het debuutmodel van carrosseriebouwer Radford nieuw leven ingeblazen –een coupé met twee zitplaatsen geïnspireerd op de eerbiedwaardige Lotus Type 62-racer – zal volgende week zijn debuut maken in het VK tijdens de Goodwood Revival.

De limited-run 62-2, met een lay-out met middenmotor en ‘race-geïnspireerde’ onderbouw, zal voor het eerst worden getoond in de John Player Special-specificatie – die goed is voor slechts 12 van de 62 gebouwde eenheden.

De auto is ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Radford, dat de naam nieuw leven heeft ingeblazen van een productief Brits carrosseriebouwmerk dat in 1948 werd opgericht, hetzelfde jaar als Lotus, dat het project heeft gesteund. Radford wordt geleid door voormalig Formule 1-wereldkampioen Jenson Button, ontwerper Mark Stubbs en omroeporganisatie Ant Anstead.

Hij blijft trouw aan het originele model uit de jaren 60, met een hoogte van 1133 mm, brede wielkasten en luchtinlaten aan de zijkant. Op sommige modellen kunnen ducktail-spoilers achter worden gekozen en het interieur wordt door het bedrijf omschreven als ‘onoverzichtelijk’.

Drie specificaties, ‘Classic’, ‘John Player Special’ en ‘Gold Leaf’, zullen beschikbaar zijn bij de lancering, elk geïnspireerd op een historische Lotus-motorsportkleurstelling en aangedreven door een van Toyota afgeleide 3,5-liter supercharged V6, gedeeld met Lotus’s nieuwe Emira sportwagen, met een keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps transmissie met dubbele koppeling.

De basis Classic Type 62-2 produceert 430 pk, met een geclaimde vermogen-gewichtsverhouding van ongeveer 1:1, terwijl Gold Leaf-modellen verbeterde zuigers, con-rons, nokkenassen en elektronische mapping krijgen, waardoor het vermogen tot ongeveer 500 pk komt. Gedetailleerde prestatiecijfers voor de modellen moeten nog worden onthuld.

De Gold Leaf-versie krijgt ook ontwerpelementen die zijn geïnspireerd op de kleurstelling en achtervleugels van de raceauto, die op de originele Type 62 door Lotus werden toegevoegd voor extra downforce na het testen op het circuit. Het heeft ook de optie van een sperdifferentieel wanneer de transmissie met dubbele koppeling is geselecteerd, en geavanceerd ABS en tractiecontrole.

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Terug naar boven

De John Player Special vervolledigt de line-up met een verbeterde supercharger die het vermogen opvoert tot 600 pk. De styling is ook subtiel anders, met de verbeterde prestaties naast verbeterde aero van een grotere frontsplitter, luchtinlaten en achterdiffusor.

Klassieke modellen zijn uitgerust met 17 inch voor- en 18 inch achterwielen, die op Gold Leaf-auto’s zijn opgewaardeerd tot 18 inch voor en 19 inch achter. Alle Type 62-2-modellen zijn gebouwd met een aluminium chassis, schroefvering met viervoudig verstelbare dempers en optionele hydraulische neuslift.

Radford mede-oprichter Jenson Button zei:“Een auto maken die tegelijkertijd luxueus en comfortabel is en geweldig om mee te rijden, is een zware uitdaging, maar de eerste Radford van de moderne tijd levert resultaat op. Type 62-2 is een rijdersauto in hart en nieren. Als je het ontwerp ziet, lijkt het net een Le Mans-auto uit de jaren 70.

“Als je achter het stuur zit en door de gebogen voorruit kijkt, kun je de voorste wielkasten zien – iets wat je tegenwoordig niet meer tegenkomt bij straatauto’s. Met zo’n laag zwaartepunt rolt de carrosserie van de auto niet. Het chassis vertoont alle kenmerken van een prachtig afgestelde raceauto voor op de weg, waardoor de bestuurder het hoogste vertrouwen krijgt om maximaal te genieten van elke rit”, zei hij.

Radford beweert dat de Type 62-2 dagelijks kan worden gebruikt. Het is ook uitgerust met moderne technologie, waarbij cameratechnologie aan de achterkant de traditionele buitenspiegels vervangt.

Interieurafbeeldingen zijn nog niet onthuld, maar het bedrijf zegt dat er genoeg bagageruimte is voor twee personen, en een 6,0-inch digitaal bestuurdersdisplay wordt gebruikt in plaats van traditionele wijzerplaten. De Type 62-2 is ook uitgerust met wifi-connectiviteit, geïntegreerde LED-verlichting, aanpasbare digitale schakelaaringangen, Bluetooth-technologie en een geluidssysteem met vijf luidsprekers.

Prijzen zijn niet openbaar gemaakt, maar de productie is beperkt tot slechts 62 modellen en zal naar verwachting eind 2021 beginnen, met de eerste leveringen begin 2022.

Het bedrijf zegt dat klanten toezicht houden op elke stap van de ontwikkeling van hun auto, inclusief de ontwerpfase, technische mijlpalen en projectupdates. Chauffeurs kunnen er ook voor kiezen om hun auto op te halen bij Radford’s basis in Californië.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Radford 62-2 krijgt Brits debuut in 600 pk John Player Special-vorm
Voorstel aanvragen
Radford 62-2 krijgt Brits debuut in 600 pk John Player Special-vorm