logo autolease
Racing Lines: Ongelukken in Eau Rouge in Spa laten zien dat het tijd is voor actie
Racing Lines: Ongelukken in Eau Rouge in Spa laten zien dat het tijd is voor actie

Racing Lines: Ongelukken in Eau Rouge in Spa laten zien dat het tijd is voor actie

september 8, 2021


Stefan Bellof stierf daar in een sportwagen van Groep C toen hij in 1985 een ondoordachte actie op Jacky Ickx deed; Alex Zanardi schudde Ayrton Senna door de grootte van zijn Formule 1-shunt in 1993; en toch, zes jaar later, zetten arrogante teamgenoten Jacques Villeneuve en Ricardo Zonta hun leven op het spel in een riskante weddenschap over wie het plat zou kunnen leggen. Dat beide hun auto’s hebben vernield, is koren op de eeuwenoude tegenstelling van Eau Rouge en Raidillon: dat ze altijd even dodelijk en aanlokkelijk zijn geweest.

‘S Werelds beroemdste bochtenreeks blijft de kenmerkende bloei van het prachtige circuit van Spa-Francorchamps, het toneel van de niet-zo-prachtige 2021 Belgische Grand Prix. Maar hoe pittoresk en angstaanjagend het ook altijd is geweest, het verbleekte in vergelijking met de angstaanjagende Burnenville en MastaKink in de hoofden van bezorgde coureurs die het oorspronkelijke 8,76-mijls circuit aanschouwden.

Doughty Lancastrian Brian Redman, held van de Porsche 917 en overlevende van een angstaanjagende F1-crash in Les Combes in 1968, heeft sindsdien toegegeven dat hij elke avond voordat hij in Spa zou racen in tranen om verlossing had gebeden. Chauffeurs hadden toen de neiging om hun koffers in te pakken en hun hotelkamers netjes achter te laten als ze op de raceochtend naar buiten liepen. Ze keken om terwijl ze de deur op slot deden en vroegen zich af of ze ooit zouden terugkeren.

De spa is sindsdien natuurlijk ontsmet. Maar zelfs in zijn verkorte vorm (gebruikt sinds de jaren 80) en met nieuwe hectares asfalt, zoals Pouhon en Blanchimont, blijft dit een circuit waar alle racers zich op focussen. De plaats eist nog steeds respect.

Gelukkige ontsnappingen

Een schijnwerper heeft de afgelopen weken zijn ongemakkelijke blik teruggeworpen op Eau Rouge en Raidillon, na een reeks vervelende close calls. Terug, begin augustus, liep Williams F1-reserve Jack Aitken breuken op aan zijn wervels, sleutelbeen en longkneuzingen bij een gewelddadige botsing in het begin van de Spa 24 Hours GT-race. Toen hij zich kwalificeerde voor de Belgische GP, bleef McLaren’s Lando Norris draaien als een tol nadat hij de controle verloor in erbarmelijke omstandigheden. Een dag eerder hadden zes coureurs een botsing overleefd in de kwalificatie voor de ondersteunende W Series-race. Het doffe gebrom van eenzitters die tegen elkaar aan botsen, en toen de aanblik van Beitske Visser die uit haar omgekeerde Tatuus kroop. hinkend naar de kant van de baan en bezwijken van de pijn van een (gelukkig kleine) beenblessure zorgde voor een zeer ongemakkelijk kijken.

Dat niemand bij deze ongelukken om het leven is gekomen, getuigt van de wonderen van het moderne raceauto-ontwerp en de veiligheidsmaatregelen op het circuit die al van kracht zijn. Maar het is pas twee jaar geleden dat Formule 2-coureur Anthoine Hubert hier niet zoveel geluk had. Het ergste kan gebeuren, is gebeurd en zal waarschijnlijk nog een keer gebeuren, maar dat vergoelijkt een laissez-faire benadering niet.

Voorbij de stoepranden

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Terug naar boven

Autocoureurs houden van Eau Rouge omdat het de kern is van waarom ze doen wat ze doen. Ze genieten van de duik naar beneden vanaf de La Source-haarspeldbocht, hoe ze zich moeten wapenen voor de duik naar links en dan meteen naar rechts, voordat ze op een golf van momentum over de top van Raidillon springen om langs de Kemmel Straight te suizen. Niemand wil de baan verdunnen, en toch eisen coureurs dat er iets wordt gedaan – niet aan de lay-out zelf, maar aan de run-off voorbij de stoepranden, en het bewijs van de afgelopen maand suggereert dat het voorbij is.

De wil van Aitken, Alfa Romeo reserve Callum Ilott en anderen die zich hebben uitgesproken moeten worden geprezen om dit te doen. Niets, zelfs Eau Rouge niet, zou heilig moeten zijn, alleen maar omdat het altijd harig is geweest. Ze zijn te jong om zich de Belgische GP van 1994 te herinneren toen, in de nasleep van de dood van Roland Ratzenberger en Senna in Imola, de F1 zo geschrokken was dat het een chicane toevoegde om Eau Rouge volledig te castreren. Gelukkig bleek dat eenmalig te zijn. Niemand, inclusief Aitken en co, zou nu zo’n herconfiguratie verwelkomen. Dat is niet wat ze eisen. Deze volgorde zou moeilijk moeten zijn; in feite zou ik willen beweren dat het moeilijker zou moeten zijn om plat te nemen. Maar de gevolgen als het misgaat, moeten veel minder ernstig zijn.

Verandering komt eraan

Nogmaals, er is hier niets nieuws: zowel de bazen van Spa als de FIA ​​waren zich er vóór de recente ongevallen terdege van bewust dat de kansen op risico en beloning te gevaarlijk zijn bij Eau Rouge en Raidillon, en er is inderdaad een plan opgesteld als onderdeel van een programma om Spa weer geschikt voor motorracen. (Slik. Is dat echt wijs?) Het circuit is nog steeds aan het bijkomen van de tragische moord op de CEO, Nathalie Maillet, maar zelfs zoiets verschrikkelijks mag dit project niet doen ontsporen. Het dure probleem is dat de barrières aan de linkerkant van de helling moeten worden teruggeduwd naar het oprukkende bos, om te voorkomen dat auto’s midden op de baan pingelen, zoals bij de crash van Aitken.

Maar het is meer dan dat: op de top van de heuvel worden auto’s ook vaak naar rechts uitgespuugd, zoals bij de arme Hubert: nogmaals, de vangrails staan ​​gewoon te dicht bij het circuit. De bossen en topografie lenen zich niet voor gemakkelijke oplossingen. Maar de FIA ​​weet wat er nodig is.

Terug naar boven

Diep ademhalen, diepe zakken: nu is het tijd om te handelen. Maar hoe zit het met het punt dat Eau Rouge moeilijker plat zou moeten zijn, zoals het was toen Villeneuve en Zonta het probeerden? Grindvallen zijn uit de mode, omdat ze verre van een perfecte oplossing zijn: auto’s kunnen erin graven en omslaan als ze ze zijdelings raken. Maar als er aan de buitenkant van Eau Rouge grind zou liggen, zoals dat vroeger het geval was, waardoor het vangnet van asfalt werd verwijderd, zouden coureurs gedwongen worden hun aanpak te temperen. Gecombineerd met een grotere run-off, zou Eau Rouge geweldig blijven en moeilijker goed te krijgen zijn, maar met een ingeperkte dreiging van ongelukkige resultaten wanneer het onvermijdelijk misgaat.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Racing Lines: Ongelukken in Eau Rouge in Spa laten zien dat het tijd is voor actie
Voorstel aanvragen
Racing Lines: Ongelukken in Eau Rouge in Spa laten zien dat het tijd is voor actie