Porsche Taycan 4S Cross Turismo 2021 UK review
Porsche Taycan 4S Cross Turismo 2021 UK review

Porsche Taycan 4S Cross Turismo 2021 UK review

september 17, 2021


Wat is het?

De uitbreiding van het Porsche Taycan-gamma gaat verder met de introductie van de 4S Cross Turismo, de niet helemaal Turbo-versie van Porsche’s grote EV-break met offroad-bekleding. Ik weet niet zeker of je daadwerkelijk off-road zou gaan in de £ 88.270 4S, maar het heeft een skichalet-vibe.

Mechanische specificaties zijn vergelijkbaar met die van andere Taycans. Dit is een bijna vijf meter lange auto en dankzij de buitenspiegels is hij meer dan 2,1 meter breed. De carrosserie van de stationwagen creëert niet de grootste ladingdrager – het luik is hellend en de bagageruimte van 446-1171 liter heeft een relatief smalle opening – maar het is een luik en heeft extra hoofdruimte voor achterpassagiers boven de vierdeurs, dus lekker veelzijdig.

De voorste inzittenden blijven ook goed bediend. De rijpositie is perfect, het gevoel en de waargenomen kwaliteit zijn hoog. Alle Taycans hebben te veel overgegeven aan touchscreens, maar ze zijn verbonden met je telefoon en ze zijn een van de minder gecompliceerde touchscreens in de branche om te navigeren. Het hele display is minder verbijsterend en opzichtig dan dat van een Mercedes-AMG in het bijzonder. Het voelt een serieuzere rijomgeving aan.

Net als andere Taycans met vierwielaandrijving heeft de 4S twee synchrone elektromotoren met permanente magneet, één op elke as, met een aandrijving met één snelheid voor en een aandrijving met twee snelheden achter. Een elektrisch systeem van 800 V geeft het een maximale laadsnelheid van 270 kW (met 50 kW van een 400 V-lader, plus verschillende langzamere keuzes, tot industriële of huishoudelijke stopcontacten).

Er is een bruikbare batterij van 83,7 kWh (93,4 kWh in totaal), wat hem een ​​officieel gecombineerd bereik van 277 mijl geeft, of meer dan 500 mijl onder de juiste omstandigheden. De 4S krijgt standaard deze ‘Performance Battery’: er is geen kleinere om te upgraden naar dit formaat, noch een groter alternatief. Dat geeft hem een ​​groter bereik dan de Turbo S, die hetzelfde batterijformaat maar meer vermogen heeft. De Turbo S krijgt 751 pk, terwijl eigenaren van de 4S het moeten doen met 563 pk op overboost (lanceringscontrole) of 483 pk bij normaal gebruik. Droog je ogen.

Hoe is het?

Het is nog steeds in staat tot echt ongemakkelijke acceleratie. Met Launch Control duurt het 4,1 seconden om vanuit rust naar 100 km/u te komen. Bij het verlaten van T-splitsingen, het oprijden van op- en afritten van snelwegen en dergelijke, kun je dat meestal niet op de weg gebruiken, maar zelfs vanaf een rollende start kan het hoofen tot aan de wettelijke limiet onaangenaam snel aanvoelen.

Er zijn natuurlijk verschillende rijmodi. Normaal is het beste voor de meeste wegen in het VK, met Sport die dingen te veel verstijft voor iedereen, behalve de soepelste. De rit wordt hoe dan ook strak gecontroleerd en de besturing zwaar. Ik denk dat Porsche zijn auto’s van nature agressiever en dynamischer laat aanvoelen dan de meeste rivalen, omdat het zichzelf als een sportwagenbedrijf beschouwt. Maar het geluidsniveau is over het algemeen laag en de verfijning is ook hoog.

Porsche Taycan 4S Cross Turismo 2021 UK review
Voorstel aanvragen
Porsche Taycan 4S Cross Turismo 2021 UK review