Het toezicht op de voertuigen van Volkswagen groeide nadat de Duitse autofabrikant in 2015 onthulde dat het geavanceerde software had gebruikt om de emissie-eisen in bijna 11 miljoen dieselvoertuigen wereldwijd.
VW schikte Amerikaanse strafrechtelijke en civiele procedures naar aanleiding van het cheat-schandaal voor meer dan $ 20 miljard. De automaker pleitte in 2017 schuldig aan fraude, belemmering van de rechtsgang en het vervalsen van verklaringen.
Advocaten van de Porsche-eigenaren zeiden dat de autofabrikant de hardware fysiek veranderde – tandwielen die de aandrijfas en achteras verbinden – en de software van het testen van voertuigen manipuleerde. De testvoertuigen stootten minder vervuilende stoffen uit en waren zuiniger dan de productievoertuigen die consumenten kochten of leasen.
Uit schikkingsdocumenten blijkt dat uit tests bleek dat het brandstofverbruik 1-2 mpg lager was dan vermeld op de voertuigetiketten.
VW zal ook $ 250 betalen aan eigenaren van Porsche-voertuigen met de “Sport+”-rijmodus die de emissielimieten overschreed wanneer in die modus werd gereden. Ze zullen de betaling ontvangen wanneer ze de emissie-conforme reparatiesoftware-updates voltooien die de uitstoot van voertuigen zullen verminderen.
De rechtszaken werden in gang gezet nadat een klokkenluider bij Porsche via een intern rapportagesysteem ten minste één verdacht manipulatie-instrument in bepaalde benzineauto’s had gemeld, wat Porsche ertoe bracht deze bevindingen aan de Duitse en Amerikaanse regelgevers te melden, aldus de rechtszaak.