logo autolease
Porsche overweegt meerdere Duitse sites voor batterijvermogen
Porsche overweegt meerdere Duitse sites voor batterijvermogen

Porsche overweegt meerdere Duitse sites voor batterijvermogen

september 16, 2021


Porsche overweegt volgens niet nader genoemde bronnen binnen het bedrijf verschillende locaties in zijn thuisstaat Baden-Württemberg voor de productie van batterijcellen voor elektrische auto’s.

De geplande fabriek zou een capaciteit van 100 megawattuur per jaar kunnen produceren, genoeg batterijcellen voor ongeveer 1.000 auto’s.

De productie moet starten in 2024, volgens zuster publicatie Automobielwoche.

Nog in juni was er sprake dat de fabriek waarschijnlijk in Tübingen zou worden gebouwd.

Naast Tübingen zijn volgens de bronnen ook Gärtringen en een locatie bij Heilbronn in de running.

De Stuttgarter Zeitung en de Stuttgarter Nachrichten kranten hadden eerder bericht over de plannen van Porsche.

Volgens de papieren is de directie van Porsche van plan om in de komende weken een besluit te nemen.

De sportwagenmaker maakte in juni bekend samen met een partner op kleine schaal high-performance batterijcellen te willen gaan produceren.

Volgens eerdere verklaringen zal Porsche een hoog dubbelcijferig miljoenbedrag investeren in het nieuwe bedrijf.

In juli kondigde het Duitse BASF aan dat het was gekozen als exclusieve partner voor de ontwikkeling van hoogwaardige lithium-ionbatterijen voor elektrische voertuigen met Cellforce Group, een joint venture tussen Porsche en Customcells.

Verschillende Europese autofabrikanten investeren aanzienlijk in de productie van batterijen terwijl ze proberen om thuis concurrerende batterijen te ontwikkelen.

De gelokaliseerde productie van batterijen zou hen ook bevrijden van mogelijke verstoringen van de toeleveringsketen of andere problemen met buitenlandse productieafhankelijkheid.

Volkswagen Group CEO Herbert Diess zei onlangs dat er voldoende kapitaal beschikbaar is om het ambitieuze plan van de autofabrikant uit te voeren om tegen het einde van het decennium zes grote batterijfabrieken in heel Europa te bouwen met partners.

De zes Europese fabrieken zullen een gezamenlijke productiecapaciteit hebben van maximaal 240 gigawattuur per jaar, waarvan de eerste 40 gWh vanaf 2023 van Northvolt komt.

Ondertussen zal Ford’s batterij-onderneming met SK Innovation zich uitbreiden naar Europa met een wereldwijd EV-plan dat 240 gWh batterijcelcapaciteit vereist, gelijk aan ongeveer 10 fabrieken.

Toyota is ook van plan om tegen 2030 bijna 14 miljard dollar uit te geven aan batterijen, inclusief solid state, terwijl ze tegelijkertijd verwacht de kosten van batterijen in de tweede helft van dit decennium met de helft te verminderen.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Porsche overweegt meerdere Duitse sites voor batterijvermogen
Voorstel aanvragen
Porsche overweegt meerdere Duitse sites voor batterijvermogen