Porsche breekt terrein in fabriek voor synthetische brandstof in Chili
Porsche breekt terrein in fabriek voor synthetische brandstof in Chili

Porsche breekt terrein in fabriek voor synthetische brandstof in Chili

september 10, 2021


De bouw van de fabriek in Chili is in volle gang, waar Porsche vanaf 2022 synthetische brandstof gaat produceren voor auto’s met verbrandingsmotoren.

Het bedrijf streeft ernaar om volgend jaar proeven van zijn eigen synthetische brandstof te starten, en het zal compatibel zijn met ongewijzigde verbrandingsmotoren. In eerste instantie zal het echter beperkt zijn tot motorsporttoepassingen, met zijn eerste optreden in de Mobil 1 Supercup-raceauto’s van Porsche volgend jaar.

Eerder dit jaar zei Frank Walliser, productbaas van Porsche-sportwagens: “We liggen op schema, samen met onze partners in Zuid-Amerika. Zeker, in 2022 zal het een heel, heel klein volume zijn voor de eerste proeven.

“Het is een lange weg met enorme investeringen, maar we zijn er zeker van dat dit een belangrijk onderdeel is van onze wereldwijde inspanningen om de CO2-impact van de transportsector te verminderen.”

Vorig jaar kondigde het bedrijf samenwerkingen aan met energiebedrijven Siemens Energy, AME en Enel en het Chileense petroleumbedrijf ENAP, met de ambitie om een ​​fabriek te ontwikkelen voor de commerciële productie van synthetische brandstoffen, of e-fuels, op industriële schaal. De eerste fase, genaamd Haru Oni, zal de “uitstekende” windomstandigheden in Zuid-Chili gebruiken om synthetische brandstof te produceren met behulp van windenergie.

De fabriek zal tegen 2022 in bedrijf zijn en tegen 2024 55 miljoen liter synthetische brandstof produceren, en ongeveer tien keer zoveel in 2026. Porsche-CEO Oliver Blume schetste het motief voor het project: “Hun voordelen liggen in hun gebruiksgemak: e-fuels kunnen worden gebruikt in verbrandingsmotoren en plug-in hybrides en kunnen gebruik maken van het bestaande netwerk van tankstations.”

Dat wordt nu herhaald door Walliser, die uitlegde: “Het algemene idee achter deze synthetische brandstoffen is dat er geen verandering aan de motor nodig is, in tegenstelling tot wat we hebben gezien met E10 en E20, dus echt, iedereen kan het gebruiken, en we testen met de reguliere specificaties van pompbrandstof.”

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Lees onze recensie

Auto beoordeling

Porsche 911 Carrera S 2019 testtest op de weg - hero front

Porsche 911

Bredere, krachtigere 911 van de achtste generatie is nog steeds bij uitstek snel en capabel bij alle snelheden

Terug naar boven

“Het heeft geen invloed op de prestaties – sommige paarden meer, dus het gaat de goede kant op – maar de uitstoot is veel beter; we zien minder deeltjes, minder NOx – dus dat gaat de goede kant op”.

Terwijl Porsche fors investeert in elektrificatie – met hybride versies van de Panamera en Cayenne, evenals de volledig elektrische Taycan-familie – zou het gebruik van synthetische brandstoffen kunnen worden gebruikt om de uitstoot van zijn bestaande vloot te verlagen. Blume sprak eerder ook de wens uit om te zien dat synthetische brandstoffen de levensduur van de 911 met puur verbrandingsmotor verlengen tot het einde van het decennium.

Walliser schetste de voordelen: “Synthetische brandstoffen hebben ongeveer 8-10 componenten, waar de brandstoffen van vandaag tussen de 30 en 40 hebben. Omdat het een kunstmatige, synthetische brandstof is, heb je geen bijproducten, dus het is veel schoner – alles positief voor de motor.

“Op volledige schaal verwachten we een vermindering van de CO2-impact van ongeveer 85%. Als je van bron tot wiel kijkt, waar we brandstof moeten transporteren, hebben we een wereldwijde toeleveringsketen, alles daaromheen – je hebt efficiëntie over de hele het hele proces. In een well-to-wheel-overweging staat hij op hetzelfde niveau als een elektrische auto.”

Porsche-zustermerken Volkswagen en Bentley hebben ook gesproken over het gebruik van e-fuels als middel om hun aanbod van verbrandingsmotoren te ondersteunen, terwijl McLaren COO Jens Ludman vorig jaar onthulde dat het bedrijf aan een prototype werkte om de haalbaarheid van de technologie aan te tonen.

Porsche breekt terrein in fabriek voor synthetische brandstof in Chili
Voorstel aanvragen
Porsche breekt terrein in fabriek voor synthetische brandstof in Chili