Porsche 718 Boxster GTS 4.0 2021 review
Porsche 718 Boxster GTS 4.0 2021 review

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 2021 review

september 10, 2021

porsche boxster gts lange termijn 2021 784

De nieuwe, krachtige roadster heeft hoge verwachtingen. Zal het de hype waarmaken?

Waarom we het uitvoeren: Om erachter te komen of deze hot rod Boxster zijn aantrekkingskracht kan behouden bij dagelijks gebruik

Maand 1 – Specificaties

Leven met een Boxster GTS 4.0: maand 1

De grote 10K – 25 augustus 2021

De GTS heeft deze week meer dan 10.000 mijl gereden, en omdat dit een ex-lid is van de persvloot van Porsche GB, zullen dat zeer zware mijlen zijn geweest. Een beetje zoals hondenjaren, één ‘journo’-mijl komt overeen met twee of drie ‘eigenaar’-mijlen. In het licht hiervan ziet de cabine er bijzonder fris uit – in feite gloednieuw. Deze generatie Porsche-interieurs lijkt echt gebouwd om lang mee te gaan.

Kilometerstand: 10.045

Terug naar de top

Verwelkoming van de Boxster in de vloot – 11 augustus 2021

De meeste auto’s voegen zich bij onze langetermijnvloot en hebben meer te winnen dan te verliezen. De reikwijdte van de modellen die we testen is zo breed, en de overgrote meerderheid van hen gaat niet over instant sensatie (of eigenlijk elke vorm van sensatie); we leven gewoon niet in zo’n wereld.

Homogene moderne auto’s hebben vaak tijd nodig om hun subtiele charmes over te brengen en ons iets te geven om van te houden. De Skoda Octavia vRS die Rachel Burgess gebruikt, is een klassiek voorbeeld: het is niet het meest betoverende ding bij de eerste kennismaking, maar het heeft het vermogen om onder je huid te graven met maandenlange blootstelling.

De Porsche 718 Boxster GTS is een andere koek en arriveert vanaf het begin met een bijna verlammend verwachtingsniveau. Het mechanische recept – drie pedalen, zes atmosferische cilinders, achterwielaandrijving – is ongeveer net zo sappig als het wordt in 2021, en nadat we de auto afgelopen zomer bij de lancering hebben geproefd, weten we hoe goed je je kunt voelen als je gooide de sleutels voor een uur of drie.

Maar de dagelijkse bruikbaarheid is de achilleshiel van zoveel sportwagens, vooral die met een middenmotor. Dus na die eerste stromende lof te hebben ontvangen, is de hot rod van de Boxster-reeks (de anderen doen het met een verkleinde turbo flat four) hier een anomalie omdat hij waarschijnlijk meer te verliezen dan te winnen heeft terwijl hij op de lange termijn wordt gecontroleerd. Dus, eerst en vooral, fair play, alleen maar om te verschijnen.

Zijn ambtstermijn begint ook in zowat de wreedste omstandigheden die je je kunt voorstellen. Als ik onze nieuwe GTS ophaal – die de afgelopen 8000 mijl voor Porsche GB-perstaken is gebruikt, is eigenlijk niet zo ‘nieuw’ – heb ik de hele dag in de nieuwe 911 GT3 doorgebracht, in handmatige vorm en met het Touring-pakket. Kom maar op met de geïmproviseerde tweelingtest.

Vaste lezers zullen weten dat er nog nooit een fijner reagerende 911 is geweest dan de 992-vintage GT3. En ongetwijfeld maakt de eerdere blootstelling aan zo’n auto die eerste 10 verhelderende minuten achter het stuur van de Boxster een bijna ontmoedigende ervaring. Ondanks dat hij 13 kg minder weegt dan de GT3, voelt hij zwaarder en zachter aan op zijn vering. De langere wielbasis is ook voelbaar. Na de buitengewoon diepe, met koolstofvezel beklede kuipstoelen van de 911, zijn de ‘Sports Seats Plus’ in onze Boxster GTS hoog geplaatst en ontbreekt het aan ondersteuning, terwijl de stuurrespons een tikje is – en ik kan niet helemaal geloven dat ik dit schrijf – stroperig. Bij de twee mijl probeert mijn geest te doorgronden hoe dit dezelfde auto kan zijn waarvoor ik een nier zou hebben verkocht toen ik er vorig jaar in reed.

Het duurt niet. Nog een paar mijl en, terwijl mijn synapsen de recente herinnering aan de GT3 afwerpen, komt de Boxster GTS tot zijn recht. Het relatieve gebrek aan breedte is het meest voor de hand liggende voordeel; na de 911 voelt de Boxster met middenmotor aan als een Mazda MX-5, en dat is bijna overal een verdienste. De rijkwaliteit, die aanvankelijk somber aanvoelde, wordt in werkelijkheid sensationeel goed beoordeeld op de Britse wegen. Een strakkere ophangingscontrole zou een opwindender gevoel van directheid kunnen geven, maar zoals de stekelige GT3 laat zien, zou die extra strakheid in vrij korte tijd dun worden.

Deze GTS-set-up – die de carrosserie zo’n 20 mm lager plaatst dan die van de reguliere Boxster – is een uitstekend compromis en de auto bereikt o zo gemakkelijk een gevoel van flow en finesse. Interessant is dat de versnellingspook ook een aangenamer gewicht heeft dan die van de GT3 en – hoi – de cabine is in vergelijking stil in beweging, zelfs met zijn canvas dak.

Motor opmerking? Helaas, voor pure opwinding is het waar: er is geen wedstrijd. De muzikaliteit van de klim van de 911 GT3-motor naar zijn rode lijn van 9000 tpm is ongeëvenaard door iets anders dan een Ferrari V12 of Lamborghini V10.

Toch is de GTS, waarvan de motor ook te vinden is in de 718 Cayman GT4 en Boxster Spyder modellen, niet verschrikkelijk overklast. Deze 395 pk sterke 4,0-liter zescilinder is misschien ‘slechts’ een ontturbo-, verveelde en gestreken versie van de 3,0-liter motor in de reguliere 911, en hij mag dan niet volgepropt zijn met titanium componenten of trick-gasklephuizen hebben, maar hij heeft veel karakter en is duidelijk speciaal op zich. Het basachtige, brede gegorgel bij stationair toerental groeit over de eerste helft van het toerenbereik, en de manier waarop deze motor snelheid wint, de inlaat die brul als de naald eerst 5000 tpm passeert en vervolgens 6000 tpm, is net zo romig en krachtig. Met 311 lb ft is het slechts 36 lb ft onder het totaal van de GT3, en hij levert die piek eerder op 1100 tpm.

Het zal interessant zijn om beter te weten wat voor een kleine auto een ongewoon grote motor is, niet in de laatste plaats omdat het mogelijk de beste motor is die te koop is voor een bedrag van minder dan zes cijfers. Vroege indrukken suggereren dat het de Boxster echt terugbrengt naar het ‘junior supercar’-gebied.

Bovenop de basisprijs van £ 66.340, heeft de RE20 KVH ongeveer £ 10.000 aan opties, met name een Alcantara-interieur en de Carmine Red-lak. Sommige mensen zullen terugdeinzen bij het idee van een Boxster van £ 75.000, maar in de context van een markt waar een basis 911 Carrera £ 85.000 kost vóór opties en de volgende naaste rivaal – waarschijnlijk de Audi R8 Spyder, als je erover nadenkt – meer kost dan £ 120.000, die vraagprijs is redelijk, waardoor dit een aantrekkelijk pakket is. Maar een perfect pakket? Niet helemaal. De volgende keer gaan we het hebben over versnellingen.

Terug naar de top

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 specificatie

Specificaties: Prijs Nieuw £66.340 Prijs zoals getest £ 75.860 Opties GTS interieurpakket £ 2096, karmijnrode lak £ 1658, Porsche Dynamic Light System £ 1397, Alcantara-pakket met GTS-interieurpakket £ 1242, Park Assist met achteruitrijcamera £ 1086, klimaatregeling met twee zones £ 539, rolbeugels aan de buitenkant kleur £ 357, automatisch dimmende spiegels met regensensoren £ 345, snelheidsmeter £ 236, cruise control £ 228, elektrisch inklapbare spiegels £ 210, Isofix passagiersstoel £ 126

Testgegevens: motor 6 cilinders, 3995cc, benzine Stroom 395 pk bij 7000 tpm Koppel 317lb ft bij 5000-6000rpm Rijklaar gewicht 1435kg Top snelheid 179mph 0-62 mph 4.0sec Brandstof economie 28.0mpg CO2 230g/km fouten Geen Uitgaven Geen

Terug naar de top

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 2021 review
Voorstel aanvragen
Porsche 718 Boxster GTS 4.0 2021 review