logo autolease
Polestar 2 2022 langetermijnevaluatie
Polestar 2 2022 langetermijnevaluatie

Polestar 2 2022 langetermijnevaluatie

januari 15, 2022


Ik vind de 2 ook best knap. De leider van Polestar is Thomas Ingenlath, een ontwerper, dus hij mag waarschijnlijk kiezen wie alle ‘ingenieur versus ontwerper’-argumenten wint waarvan we horen dat ze in autobedrijven voorkomen.

De 2 heeft een hoge gordellijn met een smal raamoppervlak, dikke pilaren en een klein achterraam. Ik vind het er van buiten prachtig uit zien. Maar ja, dat maakt het moeilijker om naar buiten te kijken. Het is een compromis dat ik bereid ben te accepteren, totdat ik een andere auto achter de A-stijl uit het oog verlies.

Binnenin vind je meer van de eenvoud waarmee ik opende. De rijpositie is recht en gemakkelijk, met een rond wiel met normale knoppen erop. Er is een groot, rechtopstaand touchscreen dat een Android Automotive- en Google-systeem gebruikt, in plaats van de eigen op maat gemaakte software van een autofabrikant. En hoewel ik liever had dat de bedieningselementen van de verwarming op fysieke knoppen bleven, is elk pictogram groot en duidelijk en is het erg intuïtief, plus niet overbelast met functies die ik toch niet zou kunnen gebruiken tijdens het rijden.

De (Google-)kaart is snel en uitgebreid en dit is voor een keer een auto waarvan de spraakbediening me echt begrijpt. Het synchroniseert met een iPhone maar gebruikt CarPlay niet, wat een aantal beperkingen met zich meebrengt (het ontvangt wel audio maar staat geen app-bediening toe via het scherm van de auto), maar het is over het algemeen zo goed en eenvoudig als autosystemen krijgen.

De 78 kWh-batterij van de 2 geeft een officieel WLTP-bereik van 492 mijl, maar daar kom ik niet in de buurt. Bij volledige lading schat de auto het bereik gewoonlijk op 250 mijl, maar een secundaire ‘bereikassistent’ is nauwkeuriger, pessimistischer en heeft de neiging om in deze tijd van het jaar 200 mijl volledig te voorspellen. Mijn berekeningen van het fag-pakket suggereren een rendement van 2,6 mijl per kWh op een typische reis, wat 200 mijl aan de rand van zijn limiet plaatst.

De auto raadt aan om niet meer dan 90% op te laden om de levensduur van de batterij te verlengen; en het is een dappere ziel die diep ingaat op percentages van één cijfer als ze op zoek zijn naar een openbare oplader. Het bruikbare bereik is dus nog minder dan dat, en hoewel de batterij blijkbaar kan opladen met snelheden tot 150 kW, is dit meestal niet het geval. Kortom, het is niet echt goed genoeg.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Polestar 2 2022 langetermijnevaluatie
Voorstel aanvragen
Polestar 2 2022 langetermijnevaluatie