Peugeot 308 SW Review (2021)
Peugeot 308 SW Review (2021)

Peugeot 308 SW Review (2021)

september 15, 2021


Terwijl sommige autofabrikanten de ondergang van het landgoed voorspellen, lijkt Peugeot er nogal dol op. Er is de slanke 508 SW, en het bedrijf produceert zelfs een SW-merkversie van zijn Metropolis-scooter (zij het met een extra voorwiel in plaats van een grote kofferbak). Er was dus geen twijfel dat de nieuwe 308 hatch een SW-variant zou krijgen.

Eigenlijk zou Peugeot liever hebben dat je de term variant niet gebruikt: het heeft gepusht om de SW een eigen identiteit te geven, met een volledig apart, en echt heel elegant, achterontwerp vanaf de achterkant van de C-stijl.

Door de auto 269 mm te verlengen (de wielbasis is 57 mm langer) kon Peugeot de laadbak achter vergroten tot 1026 mm, met een inhoud van 608 liter met de hier geteste benzinemotor (de koffer van de PHEV-versie is 548 liter). Met de stoelenmap is de inhoud 1634 liter. Dat is concurrerend met de estate-versies van de Volkswagen Golf en Skoda Octavia.

Net als bij de hatchback wordt de 508 SW aangeboden met benzine-, diesel- en plug-in hybride aandrijflijnen. Zelfs met de hier geteste PureTech-benzinemotor op instapniveau, biedt hij een comfortabele rit. De motor is over het algemeen soepel en stil en wordt alleen een beetje zeurderig als je echt het gaspedaal indrukt. De automatische versnellingsbak met acht versnellingen weet goed de juiste versnelling te kiezen, en er zijn slechts zeldzame gevallen waarin u merkt dat u iets meer koppel en acceleratie wilt.

De verlengde wielbasis en extra maat doen niet veel af aan het plezierige rijgedrag van de hatch-versie. Er is een beetje minder dynamiek, maar op zijn beurt is de rit misschien iets comfortabeler, wat een eerlijke afweging lijkt. Het is zeker concurrerend in de C-segment estate markt.

Peugeot 308 SW Review (2021)
Voorstel aanvragen
Peugeot 308 SW Review (2021)