logo autolease
Pagani Huayra Codalunga is £ 6 miljoen eerbetoon aan racers uit de jaren 60
Pagani Huayra Codalunga is £ 6 miljoen eerbetoon aan racers uit de jaren 60

Pagani Huayra Codalunga is £ 6 miljoen eerbetoon aan racers uit de jaren 60

juni 16, 2022


Pagani heeft de Huayra hypercar herwerkt om een ​​ultra-exclusief en zeer onderscheidend eerbetoon aan historische raceauto’s te creëren.

Genaamd de Huayra Codalunga – wat ‘longtail’ betekent in het Italiaans – het model is gebaseerd op de Pagani Huayra coupé, maar heeft een volledig opnieuw ontworpen carrosserie.

Het ontwerp is geïnspireerd op de Le Mans-racers met lange staart uit de jaren 60 en heeft een verlengde, vloeiende carrosserie en duidelijke retro-elementen. De motorkap alleen al is 360 mm langer dan die van de standaard Huayra en heeft een oppervlakte van meer dan 3,7 vierkante meter.

Naast het definitief verlengde achterdek heeft de Codalunga een opnieuw ontworpen voorbumper met een verbrede inlaat voor de grille en een herziene splitter. De opening aan de zijkant doet denken aan de Huayra Roadster, terwijl dubbele luchtinlaten rond de zijkant van de cabine reiken om lucht in de motor te zuigen.

Aan de achterzijde is de typische L-vormige remlichtopstelling van de Huayra vervangen door een rij van drie lichten, terwijl het ontbreken van een achtergrille een onbelemmerd zicht op het titanium uitlaatsysteem van de Codalunga mogelijk maakt.

Net als bij andere Huayra’s, herbergen de diepe uitsparingen tussen de verhoogde lichtclusters aan de voor- en achterkant twee paar beweegbare kleppen die actieve aerodynamische functionaliteit bieden. Ondanks de extra carrosserie weegt de Codalunga 1280 kg – 70 kg minder dan de standaard Huayra.

Onder de motorkap ligt de 6,0-liter twin-turbo V12 uit de Pagani Huayra Imola, die 827 pk en 811 Nm koppel produceert, dat via een zeventraps sequentiële versnellingsbak naar de achterwielen wordt gestuurd.

Er is geen woord over prestatiecijfers, maar we verwachten dat het de Pagani Huayra BC’s 0-60 mph tijd van 2,3 seconden zal evenaren en zijn topsnelheid zal waarschijnlijk meer dan 220 mph overschrijden.

Het interieur van de auto blijft vergelijkbaar met de standaard Huayra’s. De stoelen zijn afgewerkt met geweven leer en nubuck bekleding, terwijl de details van het dashboard uit één blok aluminium zijn gefreesd.

Er zullen slechts vijf auto’s worden geproduceerd, voor een prijs van € 7 miljoen per stuk – wat overeenkomt met iets minder dan £ 6 miljoen – en alle exemplaren zijn al verkocht.

Het idee voor de auto ontstond in 2018, toen twee autoverzamelaars de oprichter van het bedrijf, Horacio Pagani, vroegen om een ​​longtailversie van zijn vlaggenschipmodel te produceren. Pagani’s Grandi Complicazioni-divisie voor speciale projecten werkte vervolgens gedurende twee jaar met de klanten en bouwde zowel een kwartschaalmodel als een volledig model om het ontwerp af te ronden.

Horacio Pagani zei: “De Huayra Codalunga bevat zeer weinig essentiële elementen. We hebben weggehaald in plaats van toegevoegd. Vereenvoudigen is helemaal niet eenvoudig, en dit voertuig is vooral het resultaat van een complexe zoektocht naar eenvoudige ideeën.”

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Pagani Huayra Codalunga is £ 6 miljoen eerbetoon aan racers uit de jaren 60
Voorstel aanvragen
Pagani Huayra Codalunga is £ 6 miljoen eerbetoon aan racers uit de jaren 60