Opinie: Elektrificerende motorsportseries aan de basis
Opinie: Elektrificerende motorsportseries aan de basis

Opinie: Elektrificerende motorsportseries aan de basis

september 10, 2021



Clio CUP

Naarmate de hogere regionen van de autosport elektrificatie omarmen, zal ook de clubraces zich moeten aanpassen

Zelfs als we elektrische series zoals de Formule E buiten beschouwing laten, wint de elektrificatie van de autosport aan snelheid. Formule 1 en endurance racen hebben al volledig hybride aandrijflijnen, en in de komende jaren zullen het British Touring Car Championship, Indycar Series, World Rally Championship en meer allemaal een bepaald niveau van hybride technologie toevoegen.

Motorsport reikt natuurlijk veel verder dan de ijle sfeer van professionele series; de echte uitdaging is om het nationale en clubniveau te elektriseren. Zelfs met een paar opmerkelijke vroege adoptie-inspanningen, is het een enorme uitdaging om een ​​toch al afschuwelijk dure sport over te schakelen naar hybride (laat staan ​​elektrisch) vermogen.

Maar net zoals problemen als klimaatverandering ertoe leiden dat de auto-industrie gedwongen wordt om over te stappen, zal de autosport moeten volgen – en er komt hulp. Zoals met alle technologie, zal het een trickle-down-effect zijn, te beginnen met op het werk gebaseerde klantenraces, met name series van één merk.

Deze stellen bedrijven in staat om relatief kostengecontroleerde technologie in te voeren, terwijl strakke regelgeving de investering van een klant beschermt en het mogelijk maakt om nieuwe innovaties gefaseerd in te voeren zonder het concurrentieevenwicht te verstoren. En zodra hybride of elektrische auto’s een serie van één merk bereiken, duurt het niet lang voordat ze hun weg naar lagere kampioenschappen beginnen te vinden. De Porsche Supercup schakelt over op synthetische brandstoffen, maar verwacht dat andere series binnenkort verder gaan.

Denk aan Alpine, dat nu alle motorsportprojecten van de Renault Groep beheert, inclusief het Formule 1-team en de merkloze Alpine A110 Cup en Renault Clio Cup. Het zal tegen 2025 een merk voor alleen elektrische auto’s worden, maar baas Laurent Rossi ontkent dat er een tegenstrijdigheid is in Alpine-races in de F1, en zegt dat dit de Franse outfit in staat stelt om zijn meesterschap op het gebied van elektriciteitsbeheer te demonstreren.

Dus hoe zit het met de toekomst? Hij zegt: “We overwegen alles. We kijken naar de toekomst van geëlektrificeerd. De FIA ​​overweegt om de meeste formules die we vandaag kennen, waaronder een voor ons iconisch, de Clio Cup, te vervangen door toekomstige formules die geëlektrificeerd zullen zijn. Het zou voor ons niet meer dan normaal zijn om door te gaan met auto’s die geschikt zijn voor die wedstrijden.”

Aangezien Renault nu een hybride Clio verkoopt, is het niet moeilijk voor te stellen dat de volgende generatie Clio Cup-racer een hybride zal zijn. Maar ik kan me nog zoveel meer voorstellen. Dit is puur wensdenken van mijn kant, maar ik stel me nu al een kampioenschap voor één merk voor voor de geplande Alpine R5 elektrische hot hatch. Dat zou best een spektakel kunnen zijn en echt de oorzaak van de elektrische autosport kunnen zijn.

LEES VERDER

George Russell gaat naar Mercedes-AMG voor F1 2022

Mercedes verlaat de Formule E om zich te concentreren op de ontwikkeling van elektrische auto’s

Opinie: Heeft de Formule E een eigen doelpunt gescoord?

Opinie: Elektrificerende motorsportseries aan de basis
Voorstel aanvragen
Opinie: Elektrificerende motorsportseries aan de basis