logo autolease
Opinie: de exit van Renault Megane is een echt keerpunt
Opinie: de exit van Renault Megane is een echt keerpunt

Opinie: de exit van Renault Megane is een echt keerpunt

juli 18, 2022


Als auto’s als de Ford Focus en Renault Mégane kunnen worden gedumpt, respectievelijk 26 en 27 jaar lang standvastig in het straatbeeld, dan betreden we zeker een heel andere auto-industrie.

Gek genoeg dacht ik vanmorgen alleen aan hoeveel van de auto’s waarmee we allemaal zijn opgegroeid, er niet meer zullen zijn tegen de tijd dat de volgende generatie leert rijden. Referentiepunten waar we vroeger allemaal mee werkten en die autogesprekken een gemeenschappelijk startpunt gaven, zijn niet langer van toepassing.

Maar je kunt niet om de gegevens heen, zeker niet als het om de Mégane gaat. Met slechts 793 verkopen in het VK in 2021, vergeleken met 21.800 van de evenzo binnenkort te stoppen Focus, was het misschien onvermijdelijk.

We hebben de Renault nooit zo omarmd als zijn rivalen in het VK. Voor mij heeft het altijd een fatsoenlijke, zo niet geweldige merkidentiteit behouden. Mijn tweede auto was een effen witte Mégane 1.6 Alize – mijn vader won hem willekeurig in een wedstrijd nadat hij een kraan had gekocht om aardappelbakken over zijn erf te verplaatsen – en ik hield van het comfort van de zachte stoelen en de soepele rit. Plus, het had airco, dus onder mijn maten in hun uitgeklapte VW Polo’s, was ik koning.

De volgende generaties handhaafden dat ethos voor comfort en bruikbaarheid, en het naamplaatje strekte zich zelfs uit tot de Mégane Scenic MPV. Gezien de opstelling van het chassis was het een logische oefening om de twee onderdelen samen te vatten.

Verbazingwekkend genoeg leden de hete RS-versies nooit aan enige verwatering als gevolg van die gezinsvriendelijke associatie, vooral omdat ze (grotendeels) briljant waren ontworpen. Hoewel het een tijdje duurde om de Mégane RS-formule correct te krijgen – de dikke bodem van de vroege jaren 2000 had een echt rubberachtige besturing die alleen een Trophy-versie repareerde – verdienden ze uiteindelijk de status van icoon, met als hoogtepunt de waanzinnige Megane RS Trophy-R met zijn Prijskaartje van 70k en strikt dieet.

Ik zal die regelmaat missen dat ik wist dat er een nieuwe hatchback op komst was en dat er spoedig een RS-versie zou volgen. Het was een rode-letterdag waarop je je hoogtepuntenkalender kon instellen.

Er is ook een bredere bezorgdheid over wat dit allemaal betekent voor het merk zelf. Voor mij is de optiek van deze zet een interessant punt. Bedrijven moeten succesvol zijn, maar ze moeten ook gezien worden als succesvol, en door auto’s die in de loop der jaren een behoorlijke aanhang hebben opgebouwd, in te blikken, dreigen ze al die goodwill en merkassociatie weg te vagen?

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Opinie: de exit van Renault Megane is een echt keerpunt
Voorstel aanvragen
Opinie: de exit van Renault Megane is een echt keerpunt