logo autolease
Ondanks uitdagingen heeft de baas van Toyota Europe vertrouwen in het stellen van nieuwe verkoopdoelen
Ondanks uitdagingen heeft de baas van Toyota Europe vertrouwen in het stellen van nieuwe verkoopdoelen

Ondanks uitdagingen heeft de baas van Toyota Europe vertrouwen in het stellen van nieuwe verkoopdoelen

augustus 11, 2021


Wat is de hybride verkoopmix voor de nieuwe Yaris in vergelijking met de vorige generatie?

We verwachten meer dan 80 procent te bereiken.

Wat is de hybride mix die je verwacht van de Yaris Cross? Wanneer komt het op de markt?

In veel van de West-Europese markten zal dit 100 procent zijn. De productie begint nu, dus het zal in september te koop zijn.

Welk volume verwacht u van beide modellen in 2022, na een jaar lang verkopen van de Yaris Cross?

Voor de Yaris Cross zijn er bijna 150.000 verkocht, en de Yaris zal ongeveer 200.000 zijn, dus het totaal tussen de twee voertuigen zal ongeveer 350.000 zijn. Het overgrote deel van onze groei komt van de introductie van de Yaris Cross.

tDe Yaris was in januari de bestverkochte auto van Europa en staat derde in de eerste helft na de VW Golf en Peugeto 208. Had je dat verwacht?

We hadden niet gedacht dat we dat resultaat zo snel zouden bereiken. Wat de aandrijflijn betreft, was de timing geweldig toen consumenten overgingen op hybrides als een bewezen, betrouwbaar alternatief. En misschien worstelden een of twee concurrenten een beetje met de beschikbaarheid in het eerste kwartaal. We stonden constant vijfde of zesde in de rangschikking van personenauto’s in Europa met het merk Toyota, dus het was een verrassing om ons plotseling in de top drie te zien eindigen en vervolgens Renault zelfs te overtreffen om nummer 2 te worden.

Dit jaar introduceert de EU monitoring van het werkelijke brandstofverbruik aan boord. Dit wordt door milieuorganisaties gezien als een manier om plug-in hybrides te ontmaskeren als minder efficiënt dan beloofd. Wat is jouw mening?

Vanuit ons perspectief spelen plug-in hybrides een belangrijke rol bij het terugdringen van de totale uitstoot, zeker in deze periode waarin de infrastructuur zich verder moet ontwikkelen en de financiële toegankelijkheid van volledig elektrische modellen nog – zeker zonder prikkels – moeilijk is voor veel. Ik had het genoegen om dit jaar voor een langere periode in een RAV4 plug-in hybride te rijden, en ik kwam nooit uit de EV-modus. Plug-in hybrides groeien duidelijk naar een aanzienlijk deel van de verkoop, maar meer in het premiumsegment en meer met grotere producten zoals cross-overs of SUV’s dan met kleinere of compacte producten.

Toyota Europe had een zeer sterk vierde kwartaal [January to March 2021], met een marge van 4,9 procent vergeleken met 3,7 procent in het volledige fiscale jaar en 4 procent in het voorgaande fiscale jaar. Kunt u het hele fiscale jaar een marge van meer dan 4 procent aanhouden?

Onze ambitie is om dat prestatieniveau of beter vast te houden. Ik denk dat een doelstelling van 5 procent operationele marge voor ons realistisch is. Het vierde kwartaal was hoger dan het volledige jaar vanwege de COVID-19-beperkingen die we eerder in het jaar ondervonden. We hadden een zeer trage start van het fiscale jaar [that started April 1, 2020] en een geleidelijke verbetering van kwartaal tot kwartaal en een sterke afwerking, deels vanwege de vermindering van beperkingen, maar deels omdat we ook steeds beter gingen begrijpen hoe we ons bedrijf onder die omstandigheden konden optimaliseren en hoe we op een effectievere manier met klanten konden communiceren .

Welke wind in de rug helpt Toyota Europe en welke tegenwind houdt je momenteel tegen?

We hebben gezonde wind in de rug. Er zijn er enkele die voor iedereen van toepassing zijn, aangezien de markt zich herstelt, hoewel het iets langzamer gaat dan we hadden verwacht, beïnvloed door tekorten aan halfgeleiders. Maar voor Toyota is ons productvermogen erg sterk, en al onze kernmodellen presteren buitengewoon goed. Het is niet alleen de Yaris, maar in het compacte segment is de vraag naar de Corolla groot en ligt hij voor op plan, en de C-HR houdt zich buitengewoon goed staande, ondanks de concurrentie in het C-SUV-segment. Daarnaast hebben we veel aandacht besteed aan kostenreductie, niet alleen aan het uitdagen van vaste, variabele en reiskosten, maar ook aan optimalisatie van de omzet. Qua tegenwind blijven de grondstofkosten een behoorlijke uitdaging, bijvoorbeeld staal. Het tekort aan halfgeleiders, hoewel het voor ons geen reden was om onze verkoopdoelstelling te missen, heeft ons er ook van weerhouden ambitieuzer te zijn met onze verkoopvooruitzichten voor het jaar omdat de productie beperkt is, hoewel een deel daarvan ook te maken heeft met onze eigen uitloop en opstapstrategie. We hebben drie zeer belangrijke SOP [start of production] evenementen dit jaar: de Yaris Cross, de Yaris hatch in the [Kolin plant in the] Tsjechië en dan uiteindelijk de omschakeling van de huidige Aygo naar het nieuwe A-segment voertuig [also in Kolin] aan het einde van het jaar. De wisselkoers, met name de Turkse lira, is ook een beetje een tegenwind.

Wanneer doen? denk je dat de halfgeleidersituatie weer normaal wordt?

We verwachten dat de tweede helft misschien gemakkelijker zal zijn dan de eerste helft, maar de situatie is nog steeds erg volatiel en de vooruitzichten zijn nog steeds onzeker, vooral tot en met september. Er zijn veel uitdagingen bij het volgen van onderdelen omdat u bij Tier 2- of Tier 3-leveranciers komt waar de zichtbaarheid niet zo transparant is.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Ondanks uitdagingen heeft de baas van Toyota Europe vertrouwen in het stellen van nieuwe verkoopdoelen
Voorstel aanvragen
Ondanks uitdagingen heeft de baas van Toyota Europe vertrouwen in het stellen van nieuwe verkoopdoelen