logo autolease
Nio ES8 2021 beoordeling | auto
Nio ES8 2021 beoordeling |  auto

Nio ES8 2021 beoordeling | auto

september 16, 2021


Wat is het?

Er zijn maar weinig modellen die het mondiale karakter van de hedendaagse auto-industrie beter illustreren dan de Nio ES8. De eerste van vier EV’s van een Chinees bedrijf dat pas in 2014 werd opgericht maar nu hoger wordt gewaardeerd dan BMW, deze SUV met zeven zitplaatsen werd ontwikkeld door vier ‘competentiecentra’ over de hele wereld: Shanghai bedacht het, München vormde het, Oxford ontwikkelde it en Silicon Valley hebben zijn software gecodeerd.

Met een lengte van 5022 mm, een breedte van 1962 mm en een hoogte van 1756 mm is hij aanzienlijk groter dan de Audi E-tron – slechts een van de vele premium EV’s waarop Nio zich richt wanneer hij deze maand via Noorwegen de Europese markt betreedt. In tegenstelling tot de E-tron is de ES8 gebaseerd op een speciaal EV-platform. Het herbergt een grote 100 kWh-batterij en een behuizing van 96% aluminium om 2425 kg te wegen.

De kracht komt van twee Bosch-motoren, die alle vier de wielen aandrijven. Het totale vermogen wordt geschat op 543 pk en 534 lb ft, vergeleken met 402 pk en 489 lb ft voor de E-tron in zijn 55 quattro-vorm.

De batterij zal naar schatting een bereik van 311 mijl opleveren, waarmee hij die E-tron met 57 mijl verslaat. Hij kan slechts tot 90 kW worden opgeladen, vergeleken met 350 kW voor zijn Duitse rivaal, maar Nio biedt een slim alternatief: de batterij van de ES8 kan in drie minuten worden verwisseld voor een volledig opgeladen batterij via een netwerk van stations gebouwd in vijf Noorse steden. Dit betekent ook dat de ES8 altijd de nieuwste batterijtechnologie kan hebben, niet vastzit aan wat hij bij levering had.

Hoe is het?

Zoals bij alle EV’s, geeft de op de vloer gemonteerde batterij een laag zwaartepunt. De dynamiek is aangenaam en de ES8 heeft zijn zware gewicht redelijk goed onder controle en levert progressieve en mooi gecontroleerde lichaamsbewegingen, evenals veel grip en tractie.

De besturing mist gevoel, maar de ES8 verandert slim van richting, gezien zijn grootte, en kan zelfverzekerd bochten nemen op snelheid. Hij volgt ook goed in een rechte lijn: ondanks zijn grote frontale oppervlak is de stabiliteit erg goed, wat de indruk versterkt dat het vlaggenschip Nio meer een auto is voor afgemeten cruisen dan voor plezier op de weg.

Er zit een stevig randje aan de rit, maar niet zo veel dat het oncomfortabel is. De ES8 voelt strak en doelgericht aan en onderdrukt op competente wijze verticale bewegingen op golvende wegen, ten koste van schokabsorptie en algehele compliantie. Gelukkig geeft de zelfnivellerende functie van de luchtveren een goede weerstand tegen stampen en duiken. Wat dat betreft voelt de ES8 bijna Germaans van karakter, maar dat is geen toeval: Nio ging naar Continental voor de ophanging, die qua techniek vergelijkbaar is met die van de E-tron.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Nio ES8 2021 beoordeling | auto
Voorstel aanvragen
Nio ES8 2021 beoordeling | auto