Nieuwe Renault 5 maakt debuut op het autosalon voor lancering in 2024
Nieuwe Renault 5 maakt debuut op het autosalon voor lancering in 2024

Nieuwe Renault 5 maakt debuut op het autosalon voor lancering in 2024

september 7, 2021


De nieuwe elektrische hatchback Renault 5 heeft zijn publieke debuut gemaakt op het autosalon van München, terwijl hij zich opmaakt voor een marktintroductie in 2024, voor een prijs van ongeveer £ 18.500.

Het nieuw leven ingeblazen naamplaatje zal deel uitmaken van een groot nieuw plan om het fortuin van het Franse bedrijf nieuw leven in te blazen en zal op het nieuwe CMF-BEV-platform van de Renault Groep voor kleine elektrische auto’s staan.

Bedrijfsbaas Luca de Meo zei dat het gebruik van het nieuwe platform en de vernieuwde batterijtechnologie het bedrijf in staat zal stellen de 5 te verkopen voor ongeveer 33% minder dan een huidige Zoe. Met een instapmodel Zoe die £ 27.505 kost, suggereert dat een richtprijs voor de 5 van ongeveer £ 18.500.

Het bedrijf heeft ook bevestigd dat de nieuwe 5 nieuwe aandrijflijntechnologie en nikkel-, mangaan- en kobaltbatterijen (NCM) zal gebruiken die, naar eigen zeggen, de kosten per kWh drastisch zullen verlagen tot ongeveer £ 58 tegen 2030. Renault voegde eraan toe dat de 5 zal hebben een bereik van ongeveer 400 km (248 mijl).

Het prototype van Renault 5 neemt stijl- en designelementen van de voorganger van de Clio, die Renault van 1972 tot 1996 produceerde. Het wordt een van de 14 nieuwe modellen – waaronder zeven volledig elektrische voertuigen – die het Franse merk tegen 2025 zal lanceren. München naast de nieuwe Mégane E-Tech, die gebruik maakt van het grotere CMF-EV-platform.

Het zal ook worden vergezeld door een nieuwe versie van de Renault 4 supermini, genaamd de 4ever.

Het Franse bedrijf onthulde het nieuwe 5-concept oorspronkelijk tijdens de onthulling van het strategische plan ‘Renaulution’ dat eerder dit jaar door de nieuwe baas Luca de Meo werd bedacht. De stadsauto 5 Prototype zal een belangrijk onderdeel zijn van Renaults streven om tegen 2025 30% van zijn verkoop uit elektrische voertuigen te halen.

De Meo, die tijdens zijn tijd bij Fiat de sleutel was om de 500 nieuw leven in te blazen, zei: “Ik weet uit ervaring dat het opnieuw uitvinden van een cultproduct een vuurtje onder het hele merk aansteekt. Dit is een cultvoertuig voor een prijs die velen zich kunnen veroorloven. En dit is nog maar het begin voor het hele merk Renault.”

Advertentie

Nieuwste schijven


1 Toyota Camry 2021 FD Fronttrack

Toyota Camry 2021 VK review


audi q4 e tron ​​50 2021 583

Audi Q4 E-tron 50 2021 UK review


LUC Lamborghini Huracan STO 2021 0003

Lamborghini Huracan STO UK review


1 T Roc voorwielophanging

Volkswagen T-Roc Cabriolet Design 1.0 TSI UK Review


1 Porsche Macan GTS 2021 UK LHD first drive hero front

Porsche Macan GTS 2021 UK review

Bekijk alle nieuwste schijven

Lees onze recensie

Auto beoordeling

Renault Zoe 2020 testtest op de weg - hero front

Renault Zoë

Early adopter van elektrische stroom is verfijnd in plaats van opnieuw uitgevonden

Terug naar boven

De Renault 5 Prototype is een elektrisch model, met een ontwerp dat tal van verwijzingen bevat naar verschillende versies van de originele 5, waaronder de cultklassieker Supercinq en R5 Turbo-versies, zij het met een moderne EV-twist. De koplampen aan de voorkant zijn gemodelleerd naar het originele ontwerp, terwijl er een aan de voorzijde gemonteerde EV-oplaadpoort is op de plaats waar het radiatorrooster op het origineel was geplaatst.

Renault designchef Gilles Vidal zei: “Het ontwerp van het Renault 5 Prototype is gebaseerd op de R5, een cultmodel uit ons erfgoed. Dit prototype belichaamt gewoon de moderniteit, een voertuig dat relevant is voor zijn tijd: stedelijk, elektrisch, aantrekkelijk.”

De vitrine heeft bredere achterwielkasten en een rode streepkleurstelling die knipoogt naar de R5 Turbo hot hatch, wat duidt op het vooruitzicht van een high-performance versie van het nieuwe model. Het prestatiemerk Alpine heeft onlangs bevestigd dat het werkt aan een eigen versie van de 5, die kort na de standaardauto zal arriveren, met dezelfde 215 pk sterke aandrijflijn als de Mégane E-Tech Electric.

Beschreven als een stadsauto, zal het model de enorm succesvolle Zoe EV vervangen als het compacte elektrische luik van het bedrijf, waarvan men denkt dat het nog ongeveer drie jaar te koop zal zijn.

De geschiedenis van de Renault 5

De originele Renault 5 werd gelanceerd in 1972, ontworpen om de grote kloof tussen de Renault 4 en de Citroën 2CV op de Franse markt voor kleine auto’s te vullen. De ingenieurs van Renault kregen de opdracht om een ​​kleine auto te ontwikkelen die zou voldoen aan de behoeften van een zo breed mogelijk publiek van Franse autokopers.

Terug naar boven

Het uiteindelijke ontwerp bleef dicht bij de originele schetsen van ontwerper Michel Boue, met een ietwat onconventioneel ontwerp. Onder de carrosserie gebruikte de R5 veel van de mechanica van de Renault 4 en Renault 6 en had voorwielaandrijving met een keuze uit twee motoren.

De auto was een enorme hit: in 1980 was het een van de best verkochte auto’s ter wereld. In 1976 bracht het ook de Renault 5 Alpine voort (in het VK gebrandmerkt als de 5 Gordini), een van ’s werelds eerste echte hot hatches.

Dat werd in 1980 gevolgd door de R5 Turbo, een cult-klassieker rallyhomologatiespecial met een centraal gemonteerde turbomotor in het passagierscompartiment achter de bestuurder.

De tweede generatie van de 5, bekend als de Supercinq, werd in 1984 gelanceerd met een herzien uiterlijk en gebouwd op een nieuw platform. Het werd in feite vervangen als de leidende supermini van Renault door de Clio, die in 1990 werd gelanceerd, hoewel de Supercinq tot 1996 op sommige markten te koop bleef.

Nieuwe Renault 5 maakt debuut op het autosalon voor lancering in 2024
Voorstel aanvragen
Nieuwe Renault 5 maakt debuut op het autosalon voor lancering in 2024