logo autolease
Nieuwe Prodrive P25 is 400bhp Subaru Impreza 22B restomod
Nieuwe Prodrive P25 is 400bhp Subaru Impreza 22B restomod

Nieuwe Prodrive P25 is 400bhp Subaru Impreza 22B restomod

juni 20, 2022


De legendarische Subaru Impreza 22B – in wezen een wegversie van de auto die de firma de constructeurstitel won in het Wereldkampioenschap rally van 1997 – is teruggekeerd als een bijgewerkte, ultra-exclusieve en sterk opgeladen restomod.

De nieuwe aankomst, de P25 genaamd, is het werk van het in Banbury gevestigde motorsport-outfit Prodrive, dat van 1990 tot 2008 met succes het fabrieksrallyteam van Subaru leidde.

Hij arriveert 25 jaar na de introductie van de door Prodrive ontworpen Impreza 22B, waarvan er slechts 424 werden gebouwd.

Het Britse bedrijf zegt dat het “zich opnieuw heeft bedacht hoe deze auto er vandaag uit zou hebben gezien”. Als zodanig, terwijl de styling grotendeels onaangetast is gebleven, zijn de constructie en de onderbouw van de tweedeurs saloon bijna volledig opnieuw ontworpen.

Er zullen slechts 25 exemplaren worden geproduceerd, elk met een originele tweedeurs Mk1 Impreza WRX als basis en, hoewel drastisch verbeterd, trouw aan het ethos van het favoriete origineel.

Elk wordt geleverd met een VK-nummerplaat en kost £ 460.000 exclusief belastingen – dus £ 552.000 inclusief btw. Ongeveer een jaar geleden werd een van de slechts 16 originele 22B’s die officieel in 1999 in het VK werden geïmporteerd, voor £ 171.000 verkocht met 49.000 mijl op de teller.

Dus het nieuwe model behoudt zijn charismatische, kabbelende viercilinder boxermotor, maar met een capaciteit die is verhoogd van 2,2 tot 2,5 liter en met een vermogen dat is opgevoerd tot meer dan 400 pk en 443 lb ft.

Het drijft beide assen aan via een semi-automatische zesversnellingsbak met spiraalvormige tandwielen, die volgens Prodrive in slechts 80 milliseconden kan schakelen.

De motor in de kern is Subaru’s nieuwste generatie boxer-eenheid – zoals gebruikt door de atmosferische Subaru BRZ coupé en zijn Toyota GR86-broertje – maar voor deze toepassing gecombineerd met een monsterlijke Garrett-motorsportturbocompressor, een prestatie-intercooler en een titanium-en-roestvrij -stalen race-uitlaat geleverd door Akrapovič.

De cilindervoeringen, zuigers, drijfstangen en kleppentrein van de motor zijn ook allemaal op maat gemaakt.

Prodrive heeft het leeggewicht van de P25 op minder dan 1200 kg gehouden (de Alpine A110 weegt iets meer dan 1100 kg, voor de context) en zegt dat “WRC-afgeleide” launch-control en anti-turbo-lag-systemen hem helpen sprinten van 0-62 mph in slechts 3,5 sec.

Het lage eigengewicht wordt voornamelijk toegeschreven aan het gebruik van vervangende koolstofcomposietpanelen voor de kofferbak, motorkap, dak, dorpels, buitenspiegels en zijpanelen. Prodrive heeft ook carbon deurkaarten en een lichtere lithium-ionbatterij geïnstalleerd. Minder omvangrijke racestoelen zijn een optie.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Nieuwe Prodrive P25 is 400bhp Subaru Impreza 22B restomod
Voorstel aanvragen
Nieuwe Prodrive P25 is 400bhp Subaru Impreza 22B restomod