logo autolease
Nieuwe Hyundai Ioniq 6 uit 2022: definitief ontwerp te zien terwijl onthulling nadert
Nieuwe Hyundai Ioniq 6 uit 2022: definitief ontwerp te zien terwijl onthulling nadert

Nieuwe Hyundai Ioniq 6 uit 2022: definitief ontwerp te zien terwijl onthulling nadert

april 21, 2022


De Hyundai Ioniq 6, de tweede op maat gemaakte elektrische auto van het merk, wordt in de komende maanden onthuld en het productieklare prototype gaat de weg op voor de laatste tests.

Hyundai-designbaas SangYup Lee vertelde eerder deze maand aan Autocar dat de styling van de Tesla Model 3-rivaal, waarvan een preview werd gezien in het Hyundai Prophecy-concept, is goedgekeurd, na berichten eind vorig jaar dat een herontwerp van het model was besteld.

Lee gaf geen commentaar op de berichten, maar zei over de auto: “De Ioniq 6 is in de geest van de profetie. De auto wordt groter door het skateboardplatform. En het ontwerp maximaliseert de binnenruimte. Er is ook veel aerodynamische verbetering aan de auto. Het is al lang gedaan.”

In september meldde de Korean Economic Daily dat de lancering van de Ioniq 6 is uitgesteld tot medio 2022 om de carrosserie met 20 mm te verlengen, de bumpers en lichten te restylen en de batterij te vergroten van 72,6 kWh naar 77,4 kWh.

De zogenaamd late lancering van de EV werd ook toegeschreven aan een vertraagde revisie van de Asan-fabriek waar hij zal worden geproduceerd. Die site bouwt momenteel de Sonata-berline met verbrandingsmotor en moet worden aangepast om auto’s te bouwen op basis van het E-GMP-platform.

Dit nieuwste prototype heeft meer conventionele koplampen en een meer rechtopstaand silhouet dan het concept, hoewel gaten in de camouflage een soortgelijk pixelachtig achterlichtbalkontwerp vertonen als de Prophecy, die vorig jaar zijn publieke debuut maakte op de autoshow van München.

Technisch gezien zal de Ioniq 6 grotendeels identiek zijn aan de Hyundai Ioniq 5, waarmee hij de nieuwe E-GMP-architectuur deelt. Dat betekent dat 800V-oplaadhardware aanwezig zal zijn en dat de sedan waarschijnlijk zal worden aangeboden met een keuze uit een- en tweemotorige aandrijflijnen.

Een batterijcapaciteit van 77,4 kWh zou echter net boven het 73 kWh-pakket van de 5 komen, dat, samen met de meer openlijke focus van de 6 op aerodynamische efficiëntie, het maximale bereik van de sedan waarschijnlijk verder dan 500 mijl zal duwen. Het blijft onbevestigd of de kleinere 58 kWh van de Ioniq 5 batterij zal een optie zijn.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Nieuwe Hyundai Ioniq 6 uit 2022: definitief ontwerp te zien terwijl onthulling nadert
Voorstel aanvragen
Nieuwe Hyundai Ioniq 6 uit 2022: definitief ontwerp te zien terwijl onthulling nadert