Nieuwe Cupra UrbanRebel concept previews 2025 urban EV
Nieuwe Cupra UrbanRebel concept previews 2025 urban EV

Nieuwe Cupra UrbanRebel concept previews 2025 urban EV

september 1, 2021

Cupra heeft de UrbanRebel Concept onthuld, een gedurfde race-geïnspireerde machine die een vooruitblik geeft op de aanstaande elektrische cross-over op instapniveau van het bedrijf, die in 2025 wordt verwacht.

De nieuwe machine is door het Spaanse bedrijf onthuld voorafgaand aan het autosalon van München, waar hij voor het eerst in het openbaar zal worden getoond. Het is de eerste glimp van een model dat is gemaakt voor het cruciale nieuwe MEB Entry-platform van de Volkswagen Group dat een reeks kleine auto’s zal ondersteunen.

Cupra-baas Wayne Griffiths zei dat de UrbanRebel “een radicale interpretatie is van de elektrische stadsauto van het bedrijf” die in 2025 zal worden gelanceerd. Het bedrijf koos ervoor om het te presenteren als een motorsportconcept om te benadrukken dat “racen de kern vormt van Cupra’s DNA”.

Griffiths voegde eraan toe dat de machine “een idee geeft van de ontwerptaal van de toekomstige straatauto en de creatie ervan zal inspireren.”

De productieversie van de UrbanRebel voegt zich bij de langverwachte Volkswagen ID 2 – die naar verwachting binnenkort in conceptvorm te zien zal zijn – en modellen van Skoda en Audi die ook zullen worden gebouwd op het MEB Entry-platform van de VW Group voor betaalbare instap- vlakke auto’s. Het bedrijf streeft ernaar om de meest elementaire versies van die auto’s te prijzen vanaf £ 17.000.

Het is veelbetekenend dat Cupra, een op zichzelf staand merk Seat, het bedrijf is dat is gekozen om een ​​voorvertoning van een auto op basis van het nieuwe platform te bekijken, gezien het doel van de VW-groep om MEB Entry-modellen te bouwen in de Martorell-fabriek van het bedrijf in Spanje. De VW-groep onderhandelt momenteel met de Spaanse regering om steun voor het project te verkrijgen.

Griffiths zei: “De elektrische stadsauto is een belangrijk strategisch project, niet alleen voor ons bedrijf, maar ook voor de Volkswagen Group, aangezien ons doel is om meer dan 500.000 elektrische stadsauto’s per jaar te produceren in Martorell voor verschillende groepsmerken.”

Cupra zegt dat de UrbanRebel een verschuiving laat zien naar een meer vooruitstrevende esthetische look voor het merk, hoewel het kenmerken behoudt die te zien zijn op het Tavascan-concept en de elektrische Born-luik. Cupra-designbaas Jorge Diez zei dat de buitenkant bedoeld is om “een gamification-look te injecteren” in de ontwerptaal van het bedrijf.

Cupra’s ‘haaienneus’-front is gemaakt van een negatief oppervlak en is voorzien van nieuwe driehoekige koplampen. Het ontwerp van het raam is bedoeld om het visuele effect van een helm op te roepen op een manier die vergelijkbaar is met die van de Tavascan.

Het concept heeft een driedeurs carrosserie, met scherpe stylinglijnen die over de hele lengte van de auto lopen. De achterkant is voorzien van een grote achtervleugel, die de motorsportlinks van het concept weerspiegelt, en hij wikkelt zich in een achterlichtbalk over de volledige lengte die alleen wordt onderbroken door het Cupra-logo. Er is ook een onderscheidend ontwerp van de achterdiffusor.

De UrbanRebel is 4080 mm lang, 1795 mm breed en 1444 mm hoog, waardoor hij qua grootte vergelijkbaar is met de Seat Arona-crossover met benzinemotor.

Hoewel Cupra geen volledige details heeft gegeven over de lay-out van de elektrische aandrijflijn, zegt de machine dat de machine 335 pk continu vermogen levert, met een piekvermogen van 429 pk in bepaalde situaties, en een geclaimde tijd van 0-100 km/u van 3,2 sec. Het is aannemelijk dat de uiteindelijke productieversie van de UrbanRebel aanzienlijk minder krachtig zal zijn. Net als bij de ID 3 en Cupra Born-luiken, zal het waarschijnlijk een enkele elektromotor gebruiken die de achteras aandrijft.

De VW-groep streefde oorspronkelijk naar de verkoop van de eerste MEB Entry-modellen in 2023, hoewel dit twee jaar werd uitgesteld vanwege de uitdagingen om de richtprijs van £ 17.000 te bereiken met de huidige EV-technologie.

De groep werkt aan een uniform ontwerp van batterijcellen voor het grootste deel van toekomstige EV’s, met verschillende soorten auto’s die verschillende celtechnologie gebruiken. De instapmodellen zullen waarschijnlijk lithium-ijzerfosfaattechnologie gebruiken, die, naar schattingen, ongeveer 50% goedkoper zal zijn om te maken dan de huidige batterijcellen. Hoewel er beperkingen zijn in het bereik en de oplaadtijden, zal dit minder een probleem zijn bij het waarschijnlijke gebruik van elektrische stadsauto’s. Verwacht wordt dat verschillende batterijformaten een bereik van ongeveer 120 en 180 mijl zullen bieden.

Nieuwe Cupra UrbanRebel concept previews 2025 urban EV
Voorstel aanvragen
Nieuwe Cupra UrbanRebel concept previews 2025 urban EV