
Skoda heeft de prijs- en specificatiedetails voor de nieuwe, vierde generatie Fabia in het VK bekendgemaakt voordat de orderboeken op 28 september worden geopend.
Er zijn vier specificatieniveaus beschikbaar, waarbij het instapmodel S begint vanaf £ 14.905. Een sportieve Monte Carlo-trim wordt verwacht volgend jaar te arriveren, hoewel prijsinformatie nog moet worden bevestigd.
De Polo-rivaal beschikt nu standaard over led-koplampen, front assist en lane assist, evenals een DAB-radio, een 6,5-inch infotainment-display en Skoda’s eCall+ noodoproepsysteem.
De volgende stap, SE Comfort, begint vanaf £ 16.795, met grotere, 15-inch lichtmetalen velgen, mistlampen voor en een verbeterd lederen stuur, naast parkeersensoren achter, verstelbare lendensteun en in hoogte verstelbare voorstoelen.
De Fabia Color Edition van £ 17.495 bevindt zich net onder de topspecificaties en biedt 16-inch wielen, privacyglas en dakkleurige buitenspiegels, evenals een 8,0-inch infotainmentscherm. De Color Edition voegt ook een 10,0 inch digitale cockpit, keyless start en Skoda’s kenmerkende paraplu toe, die zich in het portiervak bevindt. Metallic grafietgrijs en Pearl-Effect Magic Black exterieurkleuren kunnen worden gekozen om te contrasteren met het dak, de buitenspiegelkappen en de lichtmetalen velgen.
Range-topping SE L-modellen bieden 16 inch wielen, comfortstoelen, verchroomde ventilatieopeningen, sfeerverlichting en grijze interieurbekleding, met een groter 9,2 inch infotainmentscherm, webradio en zes luidsprekers. SE L-modellen krijgen ook dual-zone airconditioning, een verwijderbare bekerhouder en een middenarmsteun voorin.
Het eerste exemplaar van de Fabia supermini verliet de productielijn in Tsjechië in juli, terwijl het bedrijf zijn Ford Fiesta-rivaal voorbereidt op zijn marktintroductie later dit jaar.
De Tsjechische fabrikant beweert 110 miljoen euro (£ 94 miljoen) te hebben geïnvesteerd in het aanpassen van zijn Mladá Boleslav-productielijn om de nieuwe supermini te bouwen naast zijn Kamiq- en Scala-broers en zussen.
De Fabia van de vierde generatie zou de ruimste auto in het supermini-segment zijn, dankzij de aanzienlijke toename van de afmetingen over de hele linie in vergelijking met zijn voorganger.
Het maakt de mijlpaalverschuiving naar het MQB-A0 supermini-platform van de Volkswagen Group, zoals gebruikt door de Audi A1 Sportback, Seat Ibiza en Volkswagen Polo, en laat de PQ-architectuur achter die in verschillende iteraties werd gebruikt sinds de Mk1 Fabia in 1999 arriveerde.
Deze veel modernere onderbouwing biedt plaats aan “verbeterde comfortfuncties en tal van geavanceerde veiligheids- en” [driver] rijhulpsystemen”, evenals een reeks efficiëntere aandrijflijnen.
Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.