Maar met precies de juiste combinatie van gripniveau, controlegewicht en feedback, en met de eersteklas carrosseriecontrole en chassisbalans die de Mk1 al demonstreert, zou dit een ongelooflijke wegauto kunnen zijn. Zoals het is, is het al een heel speciale: even spectaculair in zowel hoe het eruit ziet als hoe het klinkt; uiterst rauw, suggestief, analoog en boeiend in hoe hij rijdt, en klaar voor veel meer dan alleen gebruik op de weg, als je zo geneigd bent.
In het juiste gezelschap is het ook best een dingetje, moet ik toegeven. Dit is misschien helemaal niet interessant voor de toekomstige eigenaren, of het is misschien wel de kern van de aantrekkingskracht van de auto, maar als je vrienden wilt winnen en voorbijgangers wilt beïnvloeden te midden van de bergen en bossen van Noord-Wales, moet je dat niet doen. ga daarheen in een Duitse sportwagen of een Italiaanse supercar. De lokale bevolking ziet er veel van. Nee, neem ze een lokaal gemaakt rallyicoon met een bloed-en-donder-Cosworth-motor en zelfs als een ineenlopende Engelsman word je verwelkomd als een terugkerende koning.
Het rally-cv van de Escort Mk1

De Mk1 Escort verwierf bekendheid vanwege zijn rallysuccessen, hoewel hij in het algemeen meedeed voordat zowel de fabrikant als de coureurskampioenschapspunten begonnen te worden toegekend zoals ze nu zijn.
De successen van de auto tijdens de RAC Rally werden weerspiegeld door soortgelijke overwinningen op de 1000 Lakes Rally, waar het thuisvoordeel van Timo Mäkinen zijn vruchten afwierp. Er waren vroege successen voor de auto elders in de jaren zestig, evenals Hannu Mikkola’s beroemde overwinning van de Wereldbeker Rally van Londen naar Mexico, waarnaar de Escort Mexico-wegauto is vernoemd.