Morgan Plus Four CX-T: rallyklare roadstersterren op Salon Prive
Morgan Plus Four CX-T: rallyklare roadstersterren op Salon Prive

Morgan Plus Four CX-T: rallyklare roadstersterren op Salon Prive

september 1, 2021



Morgan Plus CX T 1

Er zijn slechts acht Plus Four off-roaders gepland om te worden gebouwd, elk met een prijs vanaf £ 200.000

Morgan heeft zijn aanhangers en een groot deel van de sportwagenwereld geschokt door de lancering van een £ 200.000 limited-edition offroad-versie van zijn onlangs gelanceerde Plus Four roadster, genaamd CX-T, die “expliciet is ontworpen voor avontuur over land”.

De auto, die zijn publieke debuut heeft gemaakt op Salon Privé, heeft een drievoudig doel, aldus designchef Jon Wells, die al jaren de wens koestert om een ​​offroad-Morgan te produceren. Ten eerste is het een kans om de kracht en stijfheid te demonstreren van het nieuwe CX monocoque-platform dat ten grondslag ligt aan zowel de nieuwe generatie Plus Four- als Plus Six-modellen. Ten tweede is het een eerbetoon aan de historische duurzaamheid van de Morgan-auto’s, zoals aangetoond in uitgebreide overwinningen in lange uithoudingsproeven in de vroegste dagen van het 112 jaar oude bedrijf. Ten derde, zegt Wells, erkent het het feit dat veel Morgan-bezitters “buitengewone avonturen” hebben aangepakt, zelfs in hun standaardmodellen.

Het CX-T-project begon begin vorig jaar serieus toen een van Morgans nieuwe eigenaren, Andrea Bonomi, voorzitter van de in Italië gevestigde Investindustrial private equity-groep die het Malvern Link-concern in 2019 kocht, toevallig een illustratie zag van een off-road Plus Four op de muur van de ontwerpafdeling en vroeg of zo’n auto zou kunnen werken.

Wells en Morgan MD Steve Morris waren meteen enthousiast over het idee, dus er werd een plan gesmeed om acht auto’s te bouwen – waarvan er al meerdere zijn verkocht aan ‘vrienden’ van Morgan en de investeerders zelf. “We verwachten niet dat de resterende auto’s lang zonder eigenaren zullen zijn”, zegt Wells.

Om de capaciteiten van de CX-T bij extreem rijden te verzekeren, riep Morgan de hulp in van het in Huddersfield gevestigde gespecialiseerde ingenieursbureau Rally Raid UK, waarvan de directeur, Mike Jones, in de loop der jaren 60 Dakar-voertuigen heeft gebouwd voor 13 evenementen – en nooit nagelaten een afmaker.

Samen hebben de ingenieurs van Morgan en Rally Raid besloten dat het standaard Plus Four-chassis en de aandrijflijn zouden kunnen passen, indien uitgerust met aangepaste Plus Six-draagarmen en -bussen, veel grotere wielen en banden en EXE-TC-schroefset-ophangingseenheden, die zich al goed hebben bewezen in het terrein . Samen hebben deze maatregelen de bodemvrijheid vergroot van een standaard 120 mm naar 230 mm.

Er is een vijfdelig bodembeschermingssysteem, inclusief een frontbescherming, een motorbescherming, een chassisbescherming aan de achterzijde, een schild in het middengedeelte en een nieuwe bodemplaat aan de achterzijde. Het uitlaatsysteem is opnieuw ontworpen met uitlaten in de verlengde achterflanken van de auto, om de bodemvrijheid niet te beperken.

De CX-T behoudt de standaard tweewielaandrijving van de Plus Four en de transmissie is grotendeels standaard, maar hij gebruikt een elektronisch BMW xDrive-differentieel – met op maat gemaakte software – dat drie rijmodi biedt, waaronder volledige vergrendeling van het diff in extreme condities. Het heeft een kortere eindoverbrengingsverhouding dan standaard om de wielen en banden met veel grotere diameter te compenseren en de wielkasten zijn verbreed voor meer speling.

De CX-T is herkenbaar gebaseerd op de Plus Four, hoewel hij nu een op maat gemaakte composiet hardtop en een prominente buisvormige rolkooi heeft en sterk is aangepast om de bagage- en uitrustingscapaciteit te maximaliseren. Er is ook een interne rolkooi, vastgeschroefd aan de originele structuur, maar ondanks alle toevoegingen is het totale gewicht minder dan 1300 kg, een opmerkelijke prestatie.

Het traditionele hellende achterpaneel van de Plus Four is vervangen door op maat gemaakte zijpanelen en een uitrustingsrek dat is ontworpen om twee reservewielen te vervoeren, verschillende “robuuste” Pelican-koffers, een gereedschapskist en dubbele benzine- en watercontainers. Alle apparatuur is zorgvuldig ontworpen voor veilig vervoer, maar ook voor snelle ontgrendeling. Wells en zijn collega’s ontwerpen ook fietsenrekken en dakkoffers volgens de speciale instructies van toekomstige eigenaren

De bouw van de acht CX-T’s is al begonnen in Morgan’s fabriek in Malvern Link, Worcestershire, en tegen het einde van het jaar zou alles compleet en klaar moeten zijn voor wegregistratie. Morgan-functionarissen zijn op hun hoede of er meer CX-T’s zullen worden gebouwd als het model succesvol is, hoewel ze het erover eens zijn dat “het zou kunnen gebeuren”. Ondertussen zijn er nog slechts drie van de oorspronkelijke CX-T-batch beschikbaar voor nieuwe eigenaren en zullen ze waarschijnlijk binnenkort verdwijnen.

LEES VERDER

Morgan Plus Four en Plus Six krijgen nieuwe technologie, nieuw logo voor 2021

Exclusief: nieuwe Morgan 3 Wheeler uit 2022 bevestigd in testopname

Morgan Plus Four krijgt weglegale racevariant voor 2021

Morgan Plus Four CX-T: rallyklare roadstersterren op Salon Prive
Voorstel aanvragen
Morgan Plus Four CX-T: rallyklare roadstersterren op Salon Prive