logo autolease
Mercedes staat open voor motorcompromis dat VW zou helpen om F1 te betreden
Mercedes staat open voor motorcompromis dat VW zou helpen om F1 te betreden

Mercedes staat open voor motorcompromis dat VW zou helpen om F1 te betreden

september 13, 2021


Mercedes-Benz staat open voor een compromis over de toekomstige motorregels van de Formule 1, om het voor de Volkswagen Group gemakkelijker te maken om de sport te betreden, vertelde motorsporthoofd en F1-teambaas Toto Wolff aan verslaggevers tijdens de Italiaanse Grand Prix.

De sport zal vanaf 2025 een nieuwe motorformule introduceren en fabrikanten bespreken hoe ze krachtbronnen eenvoudiger, goedkoper en duurzamer kunnen maken.

De VW-groep, met onder meer Porsche en Audi, heeft als belangstellende de vergaderingen van motorfabrikanten bijgewoond, waarvan de laatste zondag is gehouden.

Wolff zei dat Mercedes bereid zou zijn om van het MGU-H-element (Motor Generator Unit-Heat) af te komen, waarbij de nieuwe regels mogelijk worden uitgesteld tot 2026.

De huidige V-6-turbohybridemotoren hebben twee Motor Generator Units, de andere is de MGU-K die kinetische energie van het remmen recupereert en levert. De MGU-H recupereert en slaat energie op van of naar de turbolader.

“De MGU-H zal worden verwijderd als we de afstemming van veel andere punten kunnen vinden”, zei Wolff.

“Ik denk dat het een compromis is. Ik kan niet namens iemand anders spreken, maar bij Mercedes zijn we bereid om … om de toetreding van de Volkswagen Group te vergemakkelijken. Maar er zijn verschillende andere onderwerpen waar een compromis moet worden gevonden”, voegde hij eraan toe. . “Als er geen compromis kan worden gevonden, zullen we waarschijnlijk terugkeren naar de governance en 2026-regels hebben die de (regerende) FIA en FOM (Formula One Management) gaan bedenken.”

De Formule 1 zei in een verklaring dat bij de bijeenkomst van zondag zowel bestaande en toekomstige leveranciers van krachtbronnen als de FIA ​​en de Formule 1 betrokken waren.

“De discussie was positief en er is vooruitgang geboekt”, zei het. Sommige details moeten nog worden opgelost, maar we verwachten dat deze in de komende weken worden opgelost.”

De sport hoopt meer motorfabrikanten aan te trekken, waarbij Honda zich aan het einde van dit seizoen terugtrekt en Red Bull het intellectuele eigendom van de Japanse fabrikant overneemt.

Red Bull wil de motoren vereenvoudigen en het MGU-H-element verwijderen.

Champions Mercedes levert momenteel vier van de 10 teams en Ferrari drie, waarbij Renault motoren levert aan hun eigen Alpine-team. Honda werkt samen met Red Bull en zusterteam AlphaTauri.

Red Bull heeft in het verleden met de Volkswagen Group samengewerkt, met name in het wereldkampioenschap rally voordat de Duitse fabrikant zich terugtrok, en er is al lang sprake van een samenwerking met Audi of Porsche in de Formule 1.

Voormalig Volkswagen Motorsport-hoofd Jost Capito is nu de baas van het door Mercedes aangedreven Williams-team, dat vorige week aankondigde Red Bull-gesteunde Alex Albon volgend seizoen voor hen zou racen.

Stefano Domenicali, de CEO van de Formule 1, was voorheen hoofd van het Italiaanse supercar-merk Lamborghini, een onderdeel van Audi, terwijl Luca di Meo, de CEO van Renault, zich bij de Franse fabrikant voegde van VW-merk Seat na een periode bij Audi.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Mercedes staat open voor motorcompromis dat VW zou helpen om F1 te betreden
Voorstel aanvragen
Mercedes staat open voor motorcompromis dat VW zou helpen om F1 te betreden