McMurtry Speirling: Hoe warp-speed EV supercars kan herdefiniëren?
McMurtry Speirling: Hoe warp-speed EV supercars kan herdefiniëren?

McMurtry Speirling: Hoe warp-speed EV supercars kan herdefiniëren?

september 12, 2021

De paddock van Donington Park staat vol met supercars. Ik bedoel niet de indrukwekkende selectie die je zou vinden op een typisch Goodwood Festival of Speed, maar industriële volumes die je na 20 minuten ronddwalen doen denken dat dit op de een of andere manier normaal is. (Oh, er is nog een Bugatti Chiron…) Maar dit is vijf niveaus boven normaal. Het staat bekend als de Michelin Secret Supercar Meet, hoewel het, afgaande op de menigte tieners met smartphones op elk kruispunt tussen de M1 en het circuit, niet geheim is.

Ik ben hier om het team van McMurtry Automotive te ontmoeten en meer te weten te komen over zijn unieke Spéirling (spreek uit als ‘spearling’) prototype raceauto, die momenteel de helft van pitgarage 22 in beslag neemt en de Ferrari 250 GT SWB die ernaast geparkeerd staat er zwaarlijvig uitziet . Met een lengte van 3200 mm en een breedte van 1500 mm is hij ongeveer 30% kleiner dan de gewone Chiron, en met 1000 pk en minder dan 1000 kg is zijn vermogen tot gewicht 40% groter. Geen wonder dat McMurtry optimistisch is over een geclaimde sprinttijd van 0-186 mph (300 km/u) van minder dan 9,0 sec.

We zagen de Spéirling voor het eerst toen hij zijn debuut maakte op de heuvel tijdens het Goodwood Festival of Speed ​​deze zomer. In concept is het een volledig elektrische wedstrijdauto met één zitplaats en gesloten cockpit, ontworpen volgens de LMP1-veiligheidsnormen, met een monocoque/carrosserieconstructie van koolstofvezel en een slim geïntegreerd batterijpakket.

Wat de Spéirling echter onderscheidt, is het gebrek aan downforce-addenda, wat betekent dat hij door de lucht kan schieten zonder de weerstand van een conventionele achtervleugel te hoeven tegengaan. In plaats daarvan wordt downforce alleen toegepast wanneer dat nodig is, via een ventilator aan de onderkant die de auto letterlijk naar het oppervlak van de baan zuigt en een zeer on-EV 120dB straalachtig geluid genereert. Als je het gevoel hebt dat de geëlektrificeerde autosport dat allerbelangrijkste auditieve drama mist, moet je de fan van de Spéirling aan het woord horen.

Dit is het soort innovatie dat je zou verwachten van McLaren of Ferrari, maar in feite werd McMurtry pas vijf jaar geleden opgericht. Het geesteskind van Sir David McMurtry, de productieve Ierse uitvinder en zakenman die een sleutelrol speelde in de ontwikkeling van Concorde’s Rolls-Royce Olympus-motor, heeft nu een klein maar hoogopgeleid personeelsbestand in het landelijke Gloucestershire.

Tom Yates, voorheen van Mercedes AMG High Performance Powertrains (het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde bedrijf achter de zeven opeenvolgende Formule 1-titels van Mercedes) en nu de directeur van McMurtry, leidt me rond in de Spéirling voordat zijn ster op het circuit verschijnt in het bevel van test- en ontwikkelingscoureur en hillclimb-supremo Alex Summers.

Dit is McMurtry’s tweede generatie auto, de eerste die nooit in het openbaar is verschenen. “Car one was een enorme leerschool voor ons”, vertelt Yates. “We hebben zulke stappen voorwaarts gemaakt door een complete auto van een schone lei af te leveren. De auto van vandaag is geëvolueerd van de eerste, maar heeft een iets andere ontwerpfocus.” Met de vleugeldeur omhoog, word ik uitgenodigd om in de Spéirling te gaan zitten. Mijn eerste gedachte is dat ik, zelfs met een lengte van slechts 5ft 7in, duidelijk niet ga passen – het ziet er gewoon zo verdomd klein uit daar. Maar perceptie maakt plaats voor de realiteit, en als ik eenmaal geïnstalleerd ben, is het duidelijk dat McMurtry’s bewering dat een bestuurder met een helm van 1,8 m kan worden ondergebracht, oprecht is.

Je zit lichtjes achterover, met je billen naar beneden, de zijkanten van de cabine dicht bij je heupen – een bijproduct van de batterij die zich effectief in een U-vorm om de stoel wikkelt en zich gedeeltelijk onder je benen bevindt. Een verstelbare pedaalkast helpt u een verrassend comfortabele rijpositie te bereiken, met een pedaal aan weerszijden van de kolom waardoor u met de linkervoet moet remmen. Het gaspedaal heeft een lange slag (om de overvloed aan vermogen te helpen meten, vertelt Summers me later), en zodra het prototype F1-stijl stuur is gemonteerd, verschijnen de enige andere bedieningselementen. Deze omvatten een paddle voor handmatige bediening van de downforce-ventilator (die anders automatisch werkt), een schakelaar om het niveau van tractiecontrole te variëren en twee of drie andere schakelaars om subsystemen in de auto te bedienen. Een digitaal display in het midden van het stuur houdt u op de hoogte.

“Onze focus vanaf het begin was om de auto compact te houden”, zegt Yates. “Met een elektrische auto betaal je een enorm bedrag voor elke inefficiëntie, vooral in termen van totaalgewicht en het gewicht van de batterij. Dus vanaf het begin moest de auto een lage weerstand hebben en zo licht als we hem konden maken – en daar hoorde ook een eenzitter bij.”

Voorlopig is het doel van McMurtry om een ​​raceserie van één merk voor Spéirlings te ontwikkelen om te laten zien wat er mogelijk is voor een toekomst in de autosport in de vorm van een EV. Maar betekent dat dat er geen sprake is van een McMurtry straatauto? “Nee, we zijn absoluut van plan om op tijd een straatauto te maken”, zegt Yates. “Het concept heeft een enorm potentieel voor de toekomst van een rijdersauto in het elektrische tijdperk, met zijn lage gewicht en compacte formaat, waardoor het kleiner is dan de meeste huidige straatauto’s. Het heeft ook een WLTP-bereik van 350 mijl, wat op dit moment precies aan het scherpe einde van EV’s is. ”

Hoewel het concept van een raceauto met door ventilatoren gegenereerde downforce verre van nieuw is (zie rechtsboven), zegt Yates dat de voordelen van de Spéirling meer te maken hebben met efficiëntie dan puur het verbeteren van de mechanische grip. “We moeten overtuigende niveaus van downforce leveren met een zeer laag energieverbruik”, legt hij uit. “Bij de meeste raceauto’s draag je de hele tijd de aerodynamica, waarvoor je een enorme boete betaalt aan luchtweerstand, en het betekent dat de auto’s ook zwaarder zijn.”

Dan is er nog de vraag over de toepassing van de technologie in een bestaand elektrisch autosportkampioenschap, zoals de Formule E. Yates maakt duidelijk dat McMurtry uiteindelijk zowel auto’s als technologieën wil leveren (waarvan vele patenten hebben) en zegt dat hij “het geweldig zou vinden om ga het gesprek aan en ontdek het”. Vooralsnog ligt de focus echter sterk op de doorontwikkeling van de Spéirling.

En dat zou vandaag een stap voorwaarts moeten zijn, aangezien de exclusieve sessie van 10 minuten die is geboekt voor de Spéirling pas de tweede keer is dat er goed wordt gereden op een groot circuit. Alle ogen zijn gericht op het kleine zwarte projectiel dat door Donington circuleert en er onhaalbaar snel en beheerst uitziet. Bij een evenement als dit is het vergroten van de bekendheid van de auto en het merk van vitaal belang, dus het is geruststellend wanneer een kleine menigte zich rond de auto vormt voordat deze de garage in wordt gereden.

En dan een openbaring. “Het voelt geweldig”, zegt Summers. “Maar we deden het met weinig tot geen downforce: ik vergat de fans aan te zetten! Wat dat heeft bewezen, is hoe goed de basis (chassis) tune is.”

Hoewel dit nooit bedoeld was als een stevige demo-run, trok Summers minstens 147 mph naar beneden – ruim binnen het maximum van 200 mph van de auto.

Summers benadrukt dat het niet alleen om de krantenkoppen gaat: “Veel mensen zijn bang voor de technologie, voor zover het de rijervaring gaat veranderen. Maar als je hier 250 km/u rijdt, denk je niet ‘het is elektrisch, het is elektrisch’, je denkt gewoon ‘dit is echt snel’.

Het volgende doel van McMurtry is om op jacht te gaan naar een aantal wereldrecords voor de Spéirling om te vestigen of te breken, hoewel het op dit moment de lippen op elkaar houden over welke dat zullen zijn. Maar één ding is zeker: op basis van de reactie van vandaag, zal er een aanzienlijk deel van de Britse supercar-gemeenschap zijn die misschien net de toekomst van prestatieauto’s heeft gezien.

McMurtry Speirling: Hoe warp-speed EV supercars kan herdefiniëren?
Voorstel aanvragen
McMurtry Speirling: Hoe warp-speed EV supercars kan herdefiniëren?