logo autolease
Mazda 3 Review (2022) | auto
Mazda 3 Review (2022) |  auto

Mazda 3 Review (2022) | auto

maart 8, 2022


En dus, terwijl de eerste volledig elektrische Mazda volgend jaar op de markt komt en de eerste plug-in hybride een paar jaar later, krijgen we voorlopig van het bedrijf een nieuw en interessant soort benzinemotor genaamd Skyactiv-X. . Het is anders dan alle andere benzinemotoren die momenteel in productie zijn; het combineert zowel vonk- als compressie-ontstekingstechnologieën om de efficiëntie te verhogen; en hij komt als eerste op de markt in de geheel nieuwe Mazda 3 hatchback van de vierde generatie, die deze week ons ​​testonderwerp op de weg is.

Mazda 3 ontwerp & styling

De nieuwe Mazda 3 heeft een grondig herontwerp ondergaan op een geheel nieuw platform. Dit is een iets kortere, lagere hatchback dan degene die hij vervangt, maar een beter verpakte in termen van binnenruimte, zegt Mazda. Ook een iets zwaardere auto, om redenen die duidelijk zullen worden, hoewel een sterkere en stijvere auto, waarbij het aandeel ultrasterk staal dat in de constructie is gebruikt, van 3% in de laatste generatie naar 30% is gestegen.

De auto gaat verder in een algemeen klasse-conventionele ader in termen van mechanische lay-out, met een volledig stalen monocoque bodemplaat; motoren die dwars vooraan zijn gemonteerd en alleen de vooras aandrijven; en MacPherson-veerpoten voorwielophanging met een torsieas aan de achterzijde. Als u zich echter verdiept in de technische details van het ontwerp en de configuratie van de auto, ontdekt u al snel bewijs van alternatieve denkwijzen die typisch zijn voor Mazda. Het chassis van de auto is bijvoorbeeld versterkt met ringvormige structuren die niet alleen bedoeld zijn om kracht te geven, maar ook om sneller verticale belastingen van de ophangingsbevestigingen van de auto naar de onderkant van de bestuurdersstoel over te brengen.

De ophanging is opnieuw ontworpen om vergelijkbare doelen te bereiken en werkt (voor het eerst in de recente geschiedenis van Mazda) door banden met zachtere zijwanden dan die van de auto die ze direct vervangen. Het weggedrag wordt ondersteund door een elektronisch koppelvectorsysteem, G-Vectoring Control Plus genaamd, dat gebruikmaakt van rem- en gaspedaalinterventies om het gewicht van de auto onmerkbaar maar proactief tussen de assen te balanceren tijdens het nemen van bochten en, zegt Mazda, om “de overgangen tussen stampen, rollen te verzachten en geeuw”.

De stoelframes zijn aanzienlijk verstevigd en ook de stoelen zelf zijn opnieuw vormgegeven. Dit alles, samen met de specifieke lichaamsverstijvende maatregelen, is erop gericht om beter te profiteren van dezelfde biomechanische menselijke reflexen die u in staat stellen om uw hoofd stabiel te houden tijdens het lopen, en om de Mazda 3 een intuïtiever comfortabelere rit te geven. . Het is een interessante benadering die niet veel andere autofabrikanten zullen volgen.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Mazda 3 Review (2022) | auto
Voorstel aanvragen
Mazda 3 Review (2022) | auto