logo autolease
Leveranciers bereiden zich voor op hausse in lidar-markt voor zelfrijdende auto's
Leveranciers bereiden zich voor op hausse in lidar-markt voor zelfrijdende auto's

Leveranciers bereiden zich voor op hausse in lidar-markt voor zelfrijdende auto’s

november 28, 2021


PARIJS — Valeo, Continental, Velodyne, Luminar en tal van andere bedrijven bereiden zich voor op een enorme groei in de vraag naar lidar-sensoren, die worden gezien als een bouwsteen voor veilige, nauwkeurige zelfrijdende auto’s.

De markt zal naar verwachting rond 2025 stijgen, zei Geoffrey Bouquot, chief technology officer van Valeo, dat deze maand zijn derde generatie lidar-sensorsystemen introduceerde.

Valeo zegt dat de nieuwe generatie, die vanaf 2024 op de markt zal komen, een 12 keer betere resolutie, een drie keer groter bereik biedt – in staat om objecten op meer dan 200 meter afstand te visualiseren – en een kijkhoek die 2,5 keer groter is dan de huidige generatie .

Bouquot zei dat de lidar-markt tussen 2025 en 2030 zou verviervoudigen en uiteindelijk een totaal van 50 miljard euro zou bereiken.

“Deze markt draait niet alleen om veiligheid; het is ook gekoppeld aan regelgeving”, zei hij, eraan toevoegend dat 90 procent van de auto’s tegen 2030 een soort van ADAS (geavanceerde rijhulpsystemen) zou hebben, en van die 90 procent zou 70 procent zogenaamde niveau 2 en hoger, wat op zijn minst een zekere mate van zelfrijden betekent.

Anders gezegd, 30 procent van de premium auto’s zal naar verwachting over niveau 3 beschikken, wat betekent dat de bestuurder tegen 2030 onder bepaalde voorwaarden rijtaken aan de auto kan overdragen, zei Valeo.

Veiligheidsvoorschriften, zoals die die automatisch noodremmen (AEB) vereisen, vereisen ook geavanceerde sensoren, merkte Valeo op.

Lidar, wat staat voor lichtdetectie en -bereik, zendt lichtpulsen van een laser, met miljoenen per seconde, die weerkaatsen op objecten en terugkeren naar de sensor. Boordcomputers kunnen deze pulsen gebruiken om een ​​3D-kaart van de omgeving van een voertuig te maken.

Het heeft bepaalde voordelen ten opzichte van camera’s, namelijk de verwerkingssnelheid, en in tegenstelling tot camera’s wordt het niet beïnvloed door oppervlaktesamenstelling, schaduwen of zonlicht of naderende koplampen.

De meeste zelfrijdende systemen maken gebruik van een combinatie van radars, camera’s en lidar.

Lidar is echter duur. De originele eenheid ontwikkeld door Velodyne kostte ongeveer $ 75.000, maar onlangs zei de leverancier dat hij streefde naar een prijs van $ 500 per sensor voor een solid-state sensor.

Vorig jaar vertelde Austin Russel, CEO van Luminar: dat zijn bedrijf de kosten van zijn lidar-systemen heeft kunnen verlagen tot $ 1.000 voor toepassingen voor autonoom rijden en $ 500 voor geavanceerde rijhulpoplossingen die in honderdduizenden zijn gebouwd.

Lidar heeft ook te maken met slecht weer, hoewel bedrijven werken aan verbetering van de mogelijkheden op dat gebied. Valeo zegt dat zijn nieuwe generatie lidar regendichtheid beter kan detecteren.

Vanwege de kosten gebruiken maar weinig voertuigen lidar nu buiten speciale ride-hailing AV-services zoals Waymo. Audi introduceerde lidar (een SCALA-systeem van de eerste generatie van Valeo/Ibeo) in zijn A8 in 2018 als onderdeel van een geplande Level 3-mogelijkheid die tot nu toe niet is geactiveerd. Volvo is van plan om het Luminar-systeem toe te voegen aan zijn XC90-vervanging, die volgend jaar wordt verwacht.

De kanshebbers voor de prijs van $ 50 miljard in automotive lidar zijn onder meer traditionele leveranciers zoals Valeo, Continental, Bosch, Veoneer en nieuwe publieke spelers Velodyne, Luminar en SoftBank-gesteund Innoviz. Tegelijkertijd ontwikkelen Waymo en collega-autonome mobiliteitsbedrijven Argo AI (Ford, VW) en Cruise (GM) in-house lidar-systemen.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Leveranciers bereiden zich voor op hausse in lidar-markt voor zelfrijdende auto's
Voorstel aanvragen
Leveranciers bereiden zich voor op hausse in lidar-markt voor zelfrijdende auto’s