Langetermijnbeoordeling van Opel Mokka 2021
Langetermijnbeoordeling van Opel Mokka 2021

Langetermijnbeoordeling van Opel Mokka 2021

september 25, 2021


In een wereld die wemelt van compacte SUV’s, deed de vorige generatie Vauxhall Mokka niet veel om zich te onderscheiden van de massa. Rivaliserende cross-overs reden beter, zagen er beter uit en waren praktischer, en die concurrentie is de laatste tijd alleen maar toegenomen met de lancering van auto’s zoals de briljante Ford Puma en de goed afgeronde Mk2 Nissan Juke.

Desalniettemin verkocht de Mokka goed, en Vauxhall’s hoofdhoncho’s zullen hopen dat de dramatisch opnieuw uitgevonden auto van de tweede generatie zal voortbouwen op zijn succes. Ze spelen echter nauwelijks op veilig: er zijn maar weinig auto’s die zo ver verwijderd zijn van hun voorgangers. De Mk2 Mokka, de tweede nieuwe SUV van de maker sinds de aankoop door de PSA Group (nu Stellantis) in 2017, gaat over naar het EV-compatibele CMP-platform dat wordt gebruikt door de Citröen C4, DS 3 Crossback, Peugeot 2008 en Opels eigen Corsa.

We rijden hem in pure benzinespecificatie, met een 1.2-liter turbomotor van 128 pk, gekoppeld aan een automatische achtversnellingsbak. Maar als je zo geneigd bent, is er ook een 99 pk benzine-optie of een 1.5-liter diesel om uit te kiezen, evenals een handgeschakelde zesversnellingsbak. Er is ook de volledig elektrische Mokka-e, met dezelfde 134 pk sterke motor aan de voorkant en een batterij van 50 kWh als de Corsa-e, die we vorig jaar een paar maanden hebben gebruikt.

We rijden met de sportief ogende SRi Nav Premium-reekstopper, die een vleugje hot hatch-pizza in de looks injecteert (terwijl de ingewanden onaangeroerd blijven) met op maat gemaakte 18-inch lichtmetalen velgen, rode contrasterende sieraccenten, verduisterde badges en een contrasterend zwart dak. Deze specificatie begint vanaf £ 27.775 en belooft een acceptabele tijd van 0-62 mph van 9,2 seconden, met een officieel gecombineerd brandstofverbruik van 47,1 mpg.

Het gedrongen, hoekige ontwerp is sterk geïnspireerd op de Vauxhall GT X-conceptauto die in 2018 werd onthuld als een voorbode van meer ontwerpvrijheid voor toekomstige Vauxhall-modellen. Hij krijgt de nieuwe Vizor-voorkant van het merk, met daarin het Vauxhall-embleem en de koplampen, opvallende L-vormige led-dagrijlichten en ‘Mokka’ stijlvol gespeld aan de achterkant, die allemaal bedoeld zijn om de auto te scheiden van zijn rivalen in dit verzadigde segment.

Een injectie van aantrekkingskracht zal ongetwijfeld ook een gewoonte cultiveren bij jongere kopers, die grotendeels uit de buurt van de oude Mokka stuurden, maar of de impliciete dynamiek wordt geëvenaard door een boeiende rijervaring is een andere zaak, en iets dat we zullen proberen te bepalen.

Langetermijnbeoordeling van Opel Mokka 2021
Voorstel aanvragen
Langetermijnbeoordeling van Opel Mokka 2021