logo autolease
Land Rover Defender-familie krijgt geheel nieuw luxe vlaggenschip
Land Rover Defender-familie krijgt geheel nieuw luxe vlaggenschip

Land Rover Defender-familie krijgt geheel nieuw luxe vlaggenschip

september 12, 2021

Land Rover zal binnenkort zijn Defender-reeks bekronen met het grootste 130-model, maar het onderzoekt al plannen om het Defender-naambord om te vormen tot een modelreeks op zich. Overwogen wordt een luxe versie op basis van de volgende Range Rover’s onderbouwing, samen met een pick-up op basis van het standaardmodel – maar plannen voor een kleinere versie op basis van de Discovery Sport zijn geschrapt.

Bronnen zeggen dat Jaguar Land Rover-bazen geloven dat de Defender het potentieel heeft om weer een winstgevend bedrijf te worden in de vorm van Range Rover, met een reeks verschillende modellen met Defender-badge bij dealers die begin 2025 zullen arriveren. Als ze succesvol blijken te zijn , zou JLR’s fortuin worden getransformeerd, met ten minste zes van zijn negen toekomstige Land Rover-naamborden die hoge winstmarges genereren.

JLR heeft zich de afgelopen jaren steeds meer gericht op het versterken van zijn drie Land Rover-modelfamilies – Defender, Range Rover en Discovery. Volgens het nieuwe plan zou het een soort van supercharged Porsche kunnen worden: het verkopen van voertuigen met hoge marges (JLR mikt op 10% marges) en het genereren van voldoende geld om te blijven investeren in nieuwe modellen, evenals het afbetalen van zijn bestaande schulden.

De inzet is bijzonder hoog bij de Defender omdat een succesvolle uitbreiding van deze gerespecteerde modellijn JLR uiteindelijk in de beste financiële vorm van zijn bestaan ​​zou kunnen brengen. Hoewel JLR officieel geen enkel detail van het Defender-plan heeft onthuld, begrijpt Autocar dat er een high-specific range-topper is gepland, gebouwd op het nieuwe MLA-platform, maar een kleiner en betaalbaarder model op het komende EMA range-extender-platform heeft op ijs gezet. Het uiterst geavanceerde MLA-platform zal aan het eind van het jaar zijn debuut maken als basis voor de geheel nieuwe Range Rover. Het zal ook worden gebruikt voor de volgende generatie Range Rover Sport, Velar en Discovery 6.

De MLA is een zogenaamd ‘flex’ platform met een elektrische bias. Hij kan worden geproduceerd in de vorm van een mild-hybride verbrandingsmotor, als plug-in hybride en in uitsluitend batterij-elektrische gedaante. Het is ontworpen om “zeer capabel off-road” te zijn, maar ook om uitzonderlijke verfijning te leveren bij gebruik op de weg.

Een op een MLA gebaseerde Defender zal onvermijdelijk meer een luxe auto zijn dan het huidige in Slowakije gebouwde model. Hij zal naar verwachting een minder ruig interieur hebben, maar zich onderscheiden van de aanstaande Range Rover’s. De Defender heeft al een luxe range-topper van bijna £ 100.000 in de vorm van de nieuwe V8-versie, maar de grotere, meer geavanceerde MLA-onderbouwing zou het model voor een breder publiek kunnen openen, terwijl een volledig elektrische versie kan wedijveren met de inkomende Mercedes-Benz EQG. Het is echter waarschijnlijk dat de Range Rover en Velar in eerste instantie prioriteit krijgen als EV’s op het MLA-platform.

In plaats van gladde, traditionele hout- en leerluxe, zal een MLA Defender waarschijnlijk meer extravagante kleuren gebruiken, sportievere stoelen en een dashboardontwerp dat de hoog gemonteerde versnellingspook als hoofdthema behoudt. Ongebruikelijke materialen zijn ook waarschijnlijk, waaronder metalen sierlijsten met experimentele ‘natuurlijk verweerde’ looks en nieuwe soorten houten afwerkingen, allemaal in overeenstemming met de link van de Defender met de natuur en het buitenleven.

Land Rover Defender 2020 testtest op de weg - heldenfront

Land Rover Defender

Het belooft ongeëvenaarde off-road prestaties met on-road finesses. Maar levert het op?

Door de luxe Defender op het MLA-platform te baseren, heeft JLR de mogelijkheid om een ​​versie met zeven zitplaatsen te bouwen. JLR zal echter de uitbreiding van het Defender-assortiment moeten afwegen tegen de Discovery-lijn, waarbij de verkoop van de vijfde generatie Discovery schijnbaar rechtstreeks wordt beïnvloed door de lancering van de Defender. In de eerste zes maanden van 2021 daalden de detailhandelsverkopen van de Discovery tot onder de 10.000 eenheden, waarmee het de langzaamst verkopende Land Rover van alle zeven typeplaatjes is. (De op één na laagste was de Velar, met bijna 22.000 eenheden.) De verkoop van Discovery was zelfs 17% lager dan in de eerste zes maanden van een afgesloten 2020.

Vanzelfsprekend zou een luxe Defender met zeven zitplaatsen rechtstreeks botsen met de volgende generatie Discovery. Het is dus essentieel voor JLR om het merk Discovery duidelijker te definiëren als het ten volle wil profiteren van de belangrijke kansen die een luxer Defender-model biedt.

De motorenreeks van JLR zal verder ontwikkeld zijn tegen de tijd dat de op MLA gebaseerde Defender verschijnt, maar de 3,0-liter zes-in-lijn benzine- en dieselmotoren zullen naar verwachting de belangrijkste aandrijflijnen zijn in zowel hybride als plug-in hybride gedaanten.

Een MLA Defender zal waarschijnlijk beginnen vanaf ongeveer £ 59.000 in het geld van vandaag. Aangezien de plannen om de Defender-familie uit te breiden vrij recent zijn, wordt verwacht dat de nieuwe luxe vlaggenschipversie niet voor eind 2024 of begin 2025 in de showrooms zal verschijnen.

Maar daarvoor wordt het huidige Defender-gamma in 2022 uitgebreid met de lancering van de 130 met acht zitplaatsen. Dit voertuig is een aanzienlijk stuk ten opzichte van het huidige 110-model, waarbij het grootste deel van de extra lengte in de achteroverbouw wordt gestoken.

Bronnen zeggen dat de nieuwe Defender 130 5,1 meter lang zal zijn en grotendeels gericht zal zijn op de cruciale Amerikaanse en Chinese markten, waar de vraag naar grote SUV’s hoog blijft. Het is naar verwachting alleen beschikbaar in high-end trim en showroom prijzen kunnen beginnen zo hoog als £ 70.000.

Samen met de langverwachte pick-upversie (zie het verhaal, links) zal deze nieuwe toevoeging aan het assortiment cruciaal zijn bij het uitbreiden van de doelmarkt van de Defender en het versterken van de modellijn als een spin-off merk in de trant van Ford’s Mustang. De 130 biedt waarschijnlijk een extra zitplaats boven de huidige 110 en is verkrijgbaar met het hele scala aan Land Rover-aandrijflijnen, van de P300e PHEV-optie tot de 518 pk sterke V8 met supercharger.

De nieuwe EMA-architectuur wordt door JLR beschreven als “native BEV”, wat betekent dat het is ontworpen als een batterij-elektrisch ‘skateboard’-platform. Maar hij kan ook een kleine magere benzinemotor huisvesten – vermoedelijk een 1,5-liter driepotsmotor – die kan worden gebruikt als een generator om het bereik te vergroten wanneer de batterij leeg is. De motor zal naar verwachting beschikbaar zijn in versies met minimaal 150 pk en 180 pk.

Het platform zal in eerste instantie worden verkocht met een kleinere batterij voor normaal hybride gebruik in combinatie met de benzinemotor en met een veel groter batterijpakket voor een plug-in actieradius van maar liefst 250 mijl. De EMA is toekomstbestendig gemaakt om plaats te bieden aan een aantal verschillende batterijchemieën en JLR belooft elektrische aandrijfmotoren die 92% efficiënt zijn in het omzetten van stroom van de batterijen in voorwaartse beweging.

Het bedrijf zegt ook dat het EMA-platform zal worden uitgerust met een gloednieuwe elektrische en software-architectuur die autonome rijfuncties zal ondersteunen van niveau twee (geavanceerde rijhulpfuncties) tot niveau vier (waardoor volledig autonoom rijden op bepaalde geschikte wegen mogelijk wordt), communicatie met andere voertuigen en straatinfrastructuur en automatische betalingsmogelijkheden, evenals “curated digitale media en merkervaringen”.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Land Rover Defender-familie krijgt geheel nieuw luxe vlaggenschip
Voorstel aanvragen
Land Rover Defender-familie krijgt geheel nieuw luxe vlaggenschip