Koopgids voor tweedehands auto's: Mercedes-Benz 190
Koopgids voor tweedehands auto's: Mercedes-Benz 190

Koopgids voor tweedehands auto’s: Mercedes-Benz 190

september 13, 2021

Als u op zoek bent naar een betrouwbare, moderne klassieker of een dagelijkse chauffeur met een verschil, ontspan u dan: u heeft hem zojuist gevonden. De Mercedes-Benz 190 is een old-school Merc van onberispelijke kwaliteit, ontworpen om in grote aantallen te verkopen. (Bijna twee miljoen werden verkocht tijdens de 11-jarige run, van 1982 tot 1993.) Mercedes besteedde meer dan £ 600 miljoen aan de ontwikkeling van het model, en verklaarde dat het resultaat “massively over-engineered” was, een uitdrukking die als muziek in de oren zou moeten klinken van iedereen die vandaag een 190 zoekt.

Prijzen gaan van £ 1000 voor blote lopers tot £ 15.000 voor 190’s met de laagste kilometerstanden en in de allerbeste staat. Rond £ 5000 koopt u een mooie 190 2.0 E-auto of zeldzame handleiding (de E betekent dat het brandstofinjectie is) met een redelijke kilometerstand. Naast deze auto’s liggen begeerlijke zeldzaamheden, waaronder de 2.3-16 en 2.5-16 Cosworths, waarvan de prijzen gemakkelijk de £ 25.000 kunnen overschrijden en die we zullen bewaren voor een andere gids.

Je kunt je 190 in elke carrosserievorm hebben die je wilt, zolang het maar een sedan is. Zelfs naar de huidige maatstaven is hij comfortabel, soepel en wendbaar, met een lichte en nauwkeurige besturing. Geïnjecteerde versies versterken deze indruk alleen maar. Veiligheidskit is goed, met standaard airbags en gordelspanners. Antiblokkeerremmen waren optioneel.

Vanaf de lancering varieerden de benzinemotoren van een atmosferische 2,0-liter (hij produceert een bescheiden 89 pk) tot de krachtige 2,3- en 2,5-liter 16-kleppenmotoren in de 190 E Cosworths. Daartussenin zit een zescilinder 2.6-liter benzinemotor die 164 pk levert. De enige dieselmotor is een atmosferische vijfcilinder van 2,5 liter die 89 pk produceert. Verre van een luidruchtige, ouderwetse oliebrander te zijn, is het eigenlijk erg stil, zo erg zelfs dat Mercedes het de ‘fluisterdiesel’ noemde. Het is ook vrijwel onbreekbaar en kan op alles draaien. Zo beweert 190-expert Mark Taylor iemand te kennen die de zijne gebruikt op een 50:50 mengsel van oude motorolie en paraffine, af en toe ververst met een tank diesel.

De ster van het motorengamma, en de meest voorkomende vandaag de dag, is echter de 121 pk sterke 2,0-liter benzinemotor. Een goede auto doet de sprint van 0-100 km/u in 10,9 seconden, wat zelfs vandaag nog behoorlijk competitief is. In 1990 verving een geïnjecteerde versie van de 1,8-liter motor de atmosferische 2,0-liter motor. Hij levert 107 pk voor een tijd van 0-100 km/u van 12,3 seconden – langzamer maar nog steeds redelijk. We vonden een geweldig exemplaar uit 1993, een eengezinseigenaar, met 49.000 mijlen en een volledige onderhoudsgeschiedenis voor £ 7295.

Met de facelift van 1989 kreeg de 190 meer beenruimte achter en diepere bumpers. Omdat het een Mercedes uit de jaren 80 was, had het model weinig comfort. In plaats daarvan lag zijn aantrekkingskracht in zijn kwaliteit en exclusiviteit. (Vergeet niet dat dit was voordat PCP’s met gemakkelijke betaling waren uitgevonden.) Maar als je diepe zakken had, waren er opties zoals elektrische ramen en spiegels, een zonnedak, airconditioning, armleuningen, speciale houten bekleding en MB-Tex-bekleding. Gelukkig hebben veel overgebleven auto’s deze allemaal of sommige. Gelukkiger is nog dat er veel 190’s zijn om uit te kiezen, dus er is geen reden om een ​​blindganger te kopen.

De mening van een expert

Mark Taylor, oprichter, MTSV

“Ik werd me voor het eerst bewust van de 190 eind jaren tachtig. Ik moest de bedrijfsauto’s verplaatsen waar ik werkte en op een dag verplaatste ik een 1.8. Terwijl ik rondkeek in de cabine, begreep ik niet waarom iemand een fortuin zou betalen voor een auto met winderige ramen en plastic stoelen (ik wist niet dat ze bedekt waren met MB-Tex, een slijtvast leervervanger) als je zou een beter uitgeruste Sierra kunnen hebben voor veel minder. En toen heb ik ermee gereden. Ik was verslaafd aan de pure kwaliteit ervan. Jaren later ben ik begonnen met handelen in klassieke Mercedes, waaronder de 190. Er is nog steeds een zeer sterke vraag naar de juiste auto’s en ik schat dat de prijzen de afgelopen 12 maanden met 30% zijn gestegen.”

Koper let op…

Pre-19882.0-liter motoren hebben een enkelvoudige, simplex ketting die elke 70.000 mijl moet worden vervangen (ongeveer £ 700). Auto’s van na 1988 gingen naar een sterkere, dubbele schakel, duplex-keten. Bij alle motoren kan de koppakking defect raken, vaak veroorzaakt door verkeerde koelvloeistof. Pas bij carburateurmodellen op voor vlakke plekken in de prestaties. Bij auto’s met injectoren is het injectiesysteem elektromechanisch en vereist het onderhoud van een oldtimer-werkplaats.

Overdragen

De viertrapsautomaat is robuust en vereist om de vier jaar verse vloeistof en filters. De handgeschakelde vijfversnellingsbak is ook sterk, maar om optimaal te kunnen werken, is er automatische transmissievloeistof nodig in plaats van versnellingsbakolie.

Oponthoud

Lagere kogelgewrichten vooraan slijten en veren breken, maar bussen en de meeste onderdelen zijn slijtvast.

Lichaam

Controleer op corrosie op de binnenvleugels, vooral onder de waterfles en op de batterijlade. Zoek naar zuur dat hieruit lekt op het schot en in de cabine. De diepere achterbumpers van gefacelifte auto’s van na 1988 houden vuil vast, waardoor de koffervloer roest. Ook onder de krikpuntafdekkingen kan roest op de loer liggen.

Interieur

De deurkaarten gaan omhoog en breken aan de bovenkant. Vervangingen zijn duur. MB-Tex is de sterkste stoelbekleding, gevolgd door de standaard stof. De zeldzame velours bekleding heeft de neiging versleten te raken.

Ook de moeite waard om te weten

Een 190 kan veel kilometers maken in zijn pas, daarom was het vroeger een doelwit van klokken. Tegenwoordig suggereert de aanwezigheid van zoveel voorbeelden met torenhoge kilometerstanden dat dit niet het probleem is dat het was. Toch kunt u de huidige kilometerstand bevestigen met oude APK’s (www.check-mot.service.gov.uk), hoewel de gegevens alleen teruggaan tot 2005.

Een die we hebben gevonden

Mercedes 190 1.8 E AUTO, 1993, 118.000 MILES, €3495 Met 14 servicezegels van de hoofddealer in het boek, moet deze stijlvolle en, op de foto’s, ongerepte 190 1.8 E het bekijken waard zijn. De automatische versnellingsbak heeft net een onderhoudsbeurt gehad en heeft het volledige elektrische pakket, een zonnedak, alle originele boeken en de drie sleutels waarmee hij is uitgegeven.

Koopgids voor tweedehands auto's: Mercedes-Benz 190
Voorstel aanvragen
Koopgids voor tweedehands auto’s: Mercedes-Benz 190