Kia Sportage Review (2021) | auto
Kia Sportage Review (2021) |  auto

Kia Sportage Review (2021) | auto

december 14, 2021


Deze keer is de Sportage ontworpen en getuned in een voor de Europese markt bestemde vorm met korte wielbasis voor productie in Kia’s Slowaakse fabriek in Zilina, en toch wordt er nog steeds beweerd dat er nuttige winst is geboekt op de vijfzits inzittendenruimte ten opzichte van zijn voorganger. Hij krijgt een nieuw en luxer interieur, dat typisch vol zit met in het oog springende digitale technologie, evenals de allernieuwste actieve veiligheids- en rijhulpsystemen van Kia. En toch is de waardegedreven koper niet vergeten, met instapmodellen op benzine en diesel van de auto die beide begin volgend jaar op de markt komen voor minder dan £ 28.000.

Kia bracht linksgestuurde, Duitse marktspecificaties van de geheel nieuwe 1,6-liter hybride versie van de auto naar het VK om enkele eerste testindrukken op de weg te genereren. Met uitzondering van het rijden op winterbanden en adaptieve dempers (die geen van beide beschikbaar zullen zijn in het VK), waren ze een goede match voor de topklasse GT-Line S-trim Sportage-modellen die begin volgend jaar in het VK zullen aankomen.

De Sportage heeft zeker een aantrekkelijke rijomgeving. Een duo van ultradunne breedbeeldinstrumenten en infotainmentschermen voor de vluchtconsole buigt zich voor de bestuurder af (auto’s van lagere kwaliteit krijgen conventionele instrumenten en een kleiner centraal scherm), en wordt omringd door ongebruikelijke vinvormige ventilatieopeningen. U zult ook de trapeziumvormige lusvormige binnendeurontgrendeling zien. Dit is een interieur dat net zo is ontworpen om in het oog te springen als het exterieur, en daar slaagt het in.

Het staat ook bol van de digitale technologie, maar wordt er niet door gedomineerd. De ventilatiebedieningen zijn onafhankelijk van het hoofdaanraakscherm; in het begin een beetje onhandig om te gebruiken, maar niet blijvend. Het infotainmentsysteem zou een fysiek invoerapparaat kunnen gebruiken. Maar de inrichting van de auto voelt overal solide, veilig en robuust aan; hoewel de schakelapparatuur van de auto op sommige plaatsen nog steeds onbeschaamd plakkerig aanvoelt, en een deel van Kia’s besluitvorming over waar zachte lijsten moeten worden gebruikt en waar ze zich niet moeten storen, nog steeds schotten.

In termen van praktische cabineruimte is de Sportage concurrerend in zijn klasse zonder de meest meegaande gezinsauto te zijn waaraan u ergens tussen de £ 30.000 en £ 40.000 zou kunnen uitgeven. De achterbank is groot genoeg voor volwassenen en is comfortabel, zelfs voor inzittenden van 1,80 meter lang, en je kunt er drie kinderen overheen krijgen als dat nodig is. De kofferbak komt overeen met of verslaat nipt wat je zou kunnen vinden in een belangrijke rivaal zoals de Peugeot 3008 of Skoda Karoq. De hybrideversie van de auto heeft bijna net zoveel laadvermogen als alle andere, hoewel de krachtigere plug-inhybride er meer van omvat.

Kia Sportage Review (2021) | auto
Voorstel aanvragen
Kia Sportage Review (2021) | auto