logo autolease
Juridisch adviseur EU: VW gebruikt emissiesoftware voor "defeat device"
Juridisch adviseur EU: VW gebruikt emissiesoftware voor "defeat device"

Juridisch adviseur EU: VW gebruikt emissiesoftware voor “defeat device”

september 23, 2021


Software die in Volkswagen Group-auto’s wordt gebruikt om de uitstoot te wijzigen op basis van de buitentemperatuur en hoogte is illegaal en moet worden gezien als een “manipulatie-instrument”, aldus een adviseur van het Europees Hof van Justitie (HvJ-EU).

Advocaat-generaal Athanasios Rantos presenteerde zijn betoog aan rechters van de Europese hoogste rechtbank nadat het Oostenrijkse Hooggerechtshof, namens Volkswagen Group-autobezitters, de wettigheid van apparaten die dit doel dienen ter discussie stelde.

Er worden drie zaken behandeld bij het HvJ-EU, elk met betrekking tot Oostenrijks eigendom Volkswagen Groepeer voertuigen met software die het uitlaatgaszuiveringsproces deactiveert bij omgevingstemperaturen onder 15°C en boven 33°C en op hoogtes van meer dan 1000 meter.

In deze omstandigheden stoten de voertuigen meer NOx uit dan volgens de Europese wetgeving is toegestaan, waardoor de Oostenrijkse rechter zich afvraagt ​​of ze moeten worden toegestaan.

Voorafgaand aan de definitieve uitspraak van de rechters (waarvan algemeen wordt aangenomen dat deze overeenstemt met die van hem), benadrukte Rantos een arrest van het HvJ-EU van december 2020 waarin werd vastgesteld dat een apparaat dat is ontworpen om “de prestaties van het emissiebeheersingssysteem te verbeteren” tijdens typegoedkeuringsprocessen een manipulatieapparaat.

De Europese wetgeving staat toe dat auto’s met dergelijke technologie worden uitgerust, maar alleen als dit “gerechtvaardigd is in termen van bescherming van de motor tegen schade of ongevallen en voor een veilige bediening van het voertuig”. Rantos zei dat de parameters die door de voertuigen in kwestie werden gebruikt, buiten het “echte” gebruik in Oostenrijk vielen, waar de gemiddelde temperatuur vaak onder de 15°C ligt en veel voertuigen vaak boven de 1000 meter rijden.

Hij voerde aan dat de software daarom de effectiviteit van het emissiecontrolesysteem bij normaal voertuiggebruik en -gebruik vermindert, in plaats van in extreme scenario’s, en daarom als een manipulatie-instrument moet worden bestempeld.

Ook zei Rantos dat, omdat het systeem in kwestie is geïntegreerd in de uitlaatgasrecirculatieklep, de deactivering ervan geen bescherming biedt aan interne motorcomponenten bij lage temperaturen of grote hoogten.

Het is nog niet duidelijk welke voertuigen met dit apparaat zijn uitgerust en hoeveel er in omloop zijn. Apparaten zoals deze zijn niet uniek voor de Volkswagen Group, maar het blijft in dit stadium onduidelijk wat de gevolgen kunnen zijn voor de industrie als geheel als de wetgeving rond emissiereducerende systemen verder wordt aangescherpt.

Samengevat stelt Rantos voor dat elk voertuig dat met een dergelijk apparaat is uitgerust, niet voldoet aan de wettelijke vereisten en dus niet in overeenstemming is met de verkoopovereenkomst tussen de leverancier en de consument. Hij suggereerde verder dat eigenaren van dergelijke voertuigen “niet het recht mogen worden ontzegd om ontbinding van het contract te vragen”.

Laatste berichten

Over ons

Maarten Soetens
Blog Editor

Als ontzettende autoliefhebber vind ik het leuk om hier veel over te vertellen. Hou jullie dan ook actief op de hoogte met de laatste nieuwtjes.

Juridisch adviseur EU: VW gebruikt emissiesoftware voor "defeat device"
Voorstel aanvragen
Juridisch adviseur EU: VW gebruikt emissiesoftware voor “defeat device”