LONDEN — Jaguar Land Rover heeft een veteraan ingehuurd van technologiebedrijf Dyson om de verschuiving van de autofabrikant naar elektromobiliteit en geavanceerde technologie te helpen versterken.
Lennard Hoornik, Dyson’s chief commercial officer neemt dezelfde rol op zich bij Jaguar Land Rover, zei de Britse autofabrikant maandag in een verklaring.
Hoornik “is een enorm ervaren leider in het op spannende nieuwe manieren op de markt brengen van producten,” Thierry Bollore, CEO van Jaguar Land Rover zei in de verklaring. “Innovatie is een rode draad in zijn carrière geweest, waardoor hij perfect geplaatst is om het potentieel van onze Opnieuw bedenken strategie,” hij zei.
Hoornik zal met onmiddellijke ingang toezicht houden op alle verkoop- en marketingfuncties voor Jaguar en Land Rover. Hij vervangt voormalig Porsche-topman Felix Bräutigam, die JLR in juni verliet na drie en een half jaar bij het bedrijf.
Hoornik werkte acht jaar bij Dyson, vooral bekend om zijn hoogwaardige huishoudelijke producten, nadat hij bij het Taiwanese elektronicabedrijf HTC kwam. Daarvoor werkte hij bij Sony Ericsson, waar hij opklom tot Global Head of Marketing van het bedrijf.
Voormalig Renault-baas Bollore, die afgelopen september de CEO-rol bij JLR bekleedde, is begonnen met een ingrijpende revisie bij de Britse autofabrikant, waaronder het overschakelen van Jaguar naar een volledig elektrisch merk tegen 2025 en het merk focussen op het bouwen van minder maar meer exclusieve auto’s.